första ömsningen på amano=)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Diwa
    • December 2006
    • 300

    första ömsningen på amano=)

    har ju som bekant haft väldeliga bekymmer med vår akvariestart..
    Sist så hade nån raring dragit kabeln till pumpen varvid nitriten gick i taket...
    När vi då gjorde rent pumpen totalt hittade vi två förrymda amanoräkor i pumphuset

    panik...och snabb start av 54:a liter akvariet, med delvatten från stora karet(japps helt förkastligt) och pumpen som gått i stora akvariet ett tag.
    efter en timme kastade vi i de infångade amanoräkorna(2 iaf...visade sig vara "vår" kvarvarvarande räka och en från pumpen..) och två dygn senare slängde jag i pansarmalen som verkade så mobbad och ledsen...

    självklart var det ingen bra lösning men pansarmalen verkade ok...men lika ledsen...på 4:e dan fick jag fatt den sista amanon i stora akvariet(och där blir det inga fler om man inte kommer på hur man räksäkrar den pumpen) i med den med...

    och på femte dan åkte två pansarmalar till i...

    För några dar sen dog en av räkorna från pumphuset(vet eftersom den var rosa i färgen)

    nitriten i stora karet var borta efter 2 dygn...i lilla karet är det fortfarande bekymmer...står konstant på 0,1-0,3

    i morse ser jag så att det sitter en död räka på pumpen i lilla akvariet(vad är det med räkor och pumpar egentligen?)

    kollar nitriten igen 0,8 eller mer

    *suck* känner att jag snart skiter i lilla akvariet...eller akvarier överlag

    tömmer så vatten och suger upp den "döda" räkan...
    efter tre hinkar fundrar jag på att skita i det helt och peta över de kvarvarande i stora igen...ångrar mig och tänker ett sista halmstrå...

    kollar nitrit och övriga värden i stora akvariet...allt perfekt...tömmer tre hinkar ur stora akvariet och tippar ner i lilla... dvs vatten bytet denna gång blev med vatten enbart från ett inkört akvarie

    Förmodligen heltokigt men vad gör man då?

    har beställt en bättre kraftigare pump till lilla akvariet också


    när jag är klar kollar jag in värdet i lilla som nu är nästan helt ok
    kollar in i akvariet och vad skådar mitt norra öga?

    joo 2 amanoräkor????

    trots usla värden, väldigt svajande värden dessutom så har min amano bytt skal?

    och helt plötsligt känns allt bök inte så himla jobbigt längre
    Nåt gör jag rätt iaf...eller börjar göra rätt iaf
    110L 54L 54L
  • Malinitzi
    • December 2006
    • 2088

    #2
    I vilken typ av pump kan en räka förirra sig in i?

    Kommentar

    • Diwa
      • December 2006
      • 300

      #3
      juwel rekord 110L med inbyggt pumphus...(alltså innerfilter eller vad det heter) det sitter alltså en plastlåda med långsmala hål i ena hörnet)



      springorna är smala men in kom de iaf...och ut med(den ena lyckades ci inte suga upp med slang så vi öste ner vatten i pumphuset och den måste åkt ut i akvariet för det var där vi fångade den)
      110L 54L 54L

      Kommentar

      • Katharina
        • December 2006
        • 4045

        #4
        Kolla trådarna om räksäkra pumpar...

        Ursprungligen postat av Malinitzi
        I vilken typ av pump kan en räka förirra sig in i?
        ... så gott som alla vanliga pumpar är räkfällor... Som tur är finns det några bra alternativ...
        Ha dé bäst... Tina

        Kommentar

        • Katharina
          • December 2006
          • 4045

          #5
          Diwa...

          ... har du fått ner Nitriten nu??? Jag höll också på att ge upp efter att 60 endlersyngel skitat ned först det nystartade räkaret och sedan det nyköpta yngelkaret... Men nu har det gett sig till sist

          Men idag fick jag 40 yngel till i yngelkaret och har massor med räkbebisar i räkkaret... Hua, blir väl nitrit igen!?
          Ha dé bäst... Tina

          Kommentar

          • Diwa
            • December 2006
            • 300

            #6
            suck...nitrit 0,8 före vattenbyte 0,3 efter
            110L 54L 54L

            Kommentar

            • Katharina
              • December 2006
              • 4045

              #7
              Usch...

              Ursprungligen postat av Diwa
              suck...nitrit 0,8 före vattenbyte 0,3 efter
              Har du läst att jag "rafsade" lite i sanden när jag hade nitrit för att få upp så mycket fiskbajs som möjligt utan att störa de snälla bakterierna???
              Sen tog jag och kramade ur filtret försiktigt ett par gånger i smutsvattnet från karet för att få bort den mesta skiten och efter ett par dagar så vände det för mig
              Sen låg det på 0,2-0,3 före byte i max en vecka och då bytte jag vatten varje dag... Dammsög upp så mycket skit det gick utan att störa mera...

              Se till att du har bra med syre till de bakterierna,, jag satte innerfiltret över vattenytan så det riktigt plaskade ner så ytvattnet trycktes ner i karet...
              Ge inte upp det ger sig...
              Ha dé bäst... Tina

              Kommentar

              • andreassofus
                • November 2005
                • 5643

                #8
                mina körsbärsräkor hamna i mitt innefilter och kom ut som räkmix fiskarna fick lyxmat dom gångerna
                Mvh Andreas
                min zoon
                msn adress

                Kommentar

                • Diwa
                  • December 2006
                  • 300

                  #9
                  Ursprungligen postat av andreassofus
                  mina körsbärsräkor hamna i mitt innefilter och kom ut som räkmix fiskarna fick lyxmat dom gångerna

                  Nice

                  Katarina...suger upp så mycket det går ur gruset med häverten...
                  byter vatten varje dag...

                  men men de som är i(2 pansarmalar och 2 räkor) mår finfint...
                  inte kräsna tydligen...

                  ger det en vecka till sen får gubben kånka in 500 Liters istället
                  han kommer jubla *not* *asg*
                  110L 54L 54L

                  Kommentar

                  Arbetssätt...