Så gick det med snäckorna.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sonsam
    • October 2005
    • 101

    Så gick det med snäckorna.

    Har köpt tre äppelsnäckor av "miiaoo". Det har gått jättebra, med lite tur i oturen (eller klumpigheten, om man så vill). Så fort dom kom ner i karet började dom äta som sjutton på rutorna. Det är förvånande hur snabbt dom rör sig. I liila karet finns en öppning på baksidan för sladdar mm. Jag förstod att det hålet skulle jag bli tvungen att sätta igen, Har ju hört talas om att sniglar kan smita. Nåväl det blev inte gjort samma dag. Nästa morgon vaknade jag och for upp som en raket när min man kom och sa att två av snäckorna låg på golvet. Vi slängde ner dom omedelbart. Den ena kom direkt ut ur sitt skal och rörde på sig, hade nog inte legat så länge på golvet, tur att dom kan stänga in sig i skalet. Den andra rörde inte på sig. Jag lät den ligga ifred och efter några timmar började den också röra sig. Alla mår bra nu och har gjort ett finfint arbete i karet med alger. Naturligtvis har vi satt igen hålet, skulle inte våga annat. Och du miiaoo! hoppas att jag inte smittade dig, såg i din dagbok att du blivit förkyld. Jag fick influensa senare, den bröt ut torsdag kväll, nu mår jag lite bättre.
  • desiredillusion
    • February 2006
    • 512

    #2
    Heisann!

    Sneilene beveger seg raskere etter hvor høy temperatur du har i vannet
    I want chicken, I want liver, Mjaumix, Mjaumix, please deliver !

    Kommentar

    • Sabina
      • January 2003
      • 481

      #3
      Snäckorna är ganska tåliga även utanför vattnet, de stänger som du nämnt in sig och kan överleva ett par dagar till flera veckor beroende på omständigheter som tex temperatur, fuktigheten i omgivningen etc. Lycka till med de nya invånarna!

      MVH

      Sabina
      Mod är ofta brist på kunskap, medan feghet i många fall är baserad på god information

      Kommentar

      • miiaoo
        • January 2006
        • 2815

        #4
        Ja, det var tur att du hittade dom i tid. Jag har också haft rymmare, men med tre katter och en valp så försvann den mystiskt...

        Otur med influensan, jag var ju rejält förkyld och det har börjat bättra sig. Jag tror att jag kanske slipper influensan i alla fall..
        Kul att det går bra annars!
        Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

        Kika gärna in i min dagbok!

        Kommentar

        Arbetssätt...