räkproffs fråga.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ghosten
    • August 2006
    • 106

    räkproffs fråga.

    kan man på något sätt hindra sina räkor att följa med in i filtret utan att köpa ett särskilt filter.

    man kan inte lägga en filtermatta runt sitt filter som nån form av skydd så att räkorna är säkra
    längtar tills jag hittat mitt nya projekt...
  • Lamprologus
    • December 2006
    • 112

    #2
    Vilket filter är det?
    Är det ett ytter eller innerfilter.
    Vad jag vet så kan du ta en nylonstrumpa och trä över insuget.
    Man får ta bort lite växt-delar och sånt lite mer ofta bara.

    Ang. din singnatur, Räkor såklart
    Freediving 4 ever

    Min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=609522

    Kommentar

    • ghosten
      • August 2006
      • 106

      #3
      får prova det med strumpan då....

      det är ett tetratec filter vilken modell vet jag inte vad det är men det är ett 80liters akvarium.

      köpte akvariet med pumpen begagnad och han visste inte riktigt vilken modell det är bara att det är en tetratec
      längtar tills jag hittat mitt nya projekt...

      Kommentar

      • Lamprologus
        • December 2006
        • 112

        #4
        Ok, funkade för mig.
        Man måste dock ta bort skräp från strumpan nästan dagligen för det blir så igenproppat.
        Freediving 4 ever

        Min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=609522

        Kommentar

        • ghosten
          • August 2006
          • 106

          #5
          vet inte om detta är en fördel men insuget till filtret sitter inte vid sidan som vanliga filter utan det sitter undertill borde ju vara lite bättre för räkan om den inte står under filtret
          längtar tills jag hittat mitt nya projekt...

          Kommentar

          • MagicFingers
            • November 2003
            • 3136

            #6
            Ursprungligen postat av ghosten
            vet inte om detta är en fördel men insuget till filtret sitter inte vid sidan som vanliga filter utan det sitter undertill borde ju vara lite bättre för räkan om den inte står under filtret
            just tetratec är rätt "läckagemässigt) drar in vatten lite överallt, svårt att räksäkra då...
            Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

            Nunc Est Bibendum

            Kommentar

            • ghosten
              • August 2006
              • 106

              #7
              jag får prova med strumpan funkar inte detta eller det blir för mycket jobb varje dag så får jag köpa ett nytt filter helt enkelt
              längtar tills jag hittat mitt nya projekt...

              Kommentar

              • Sonja
                • October 2003
                • 7357

                #8
                Jag testar lite olika småfilter. Något som inte funkade speciellt bra är att försöka klä in ett innerfilter i lite tunnare bitar av filtermatta. Räkynglena kröp rätt lätt igenom.
                Sen kör jag nylonstrumpan på några och där sätts filtren igen rätt fort, eller snarare strumpan sätts igen. Men jag tar bort och sköljer den rätt ofta så då funkar det hyggligt.
                Jag har funderat på om man inte skulle kunna använda någonslags nylontyg som är lite, lite glesare. T ex tyll som är jättebilligt och finns i massor av färger i tygaffärerna. Man kunde kanske sy ett fodral till pumpen kanske.
                Bästa lilla filtret jag hittat hittills är ett ryggsäcksfilter som heter Jebo. Minsta modellen hittade jag för 75 kr på Akvarielagret, Sthlm. Men jag har inte sett såna i någon annan butik.
                Däremot har jag sett liknande som ser ut att vara av bättre kvalité till nanokar i någon butik jag glömt var det var. Men den kostade över 200 kr.
                Ryggsäcksfilter funkar så att man hänger den över akvariekanten med ett insugsrör ner i karet. Den räkyngelsäkrar jag med en bit filtermatta som jag skurit hål ner i. Sen rinner vattnet tillbaks som från ett litet, litet minivattenfall. Så det behövs en springa på kanske 1.5-2x6cm eller något liknande.
                I några kar har jag små hemgjorda filter som drivs med luftpump. En bieffekt med det är att man slipper den värmande effekten av ett motorfiler nere i karet. Bra på sommaren då det blir för varmt inne, men sämre på vintern om man kör helt utan extravärme i karen och har lite svlat inne.
                Det finns ju färdiga skumgummifilter typ billifilter som är bra och drivs med luft. Fördel med såna är att räkorna kan knalla omkring och äta från ytan på filterpatronen.
                Jag har något lite större ytterfilter i ett kar också. Där trodde jag att jag yngelskyddat insuget med en rejäl bil filtermatta som förfilter. Men jag hittade åtta stora CR långt inne i filterbehållaren nyligen. Dom mådde bra Dom måste ha krupit in som väldigt, väldigt små.
                Ett problem är ju att räkor aktivt försöker komma in i filtren för att äta av gojset som samlas där.
                Senast redigerad av Sonja; 28 January 2007, 10:27. Anledning: omformulering
                Alltid nyfiken!
                Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                Kommentar

                • ghosten
                  • August 2006
                  • 106

                  #9
                  har nu beställt ett innefilter som skall nog bli bra till mitt 80liters

                  jag beställde ett aquael turbofilter 350



                  har hört mig för och tydligen skasll detta funka
                  längtar tills jag hittat mitt nya projekt...

                  Kommentar

                  • Katharina
                    • December 2006
                    • 4045

                    #10
                    Spännande...

                    det var ett sådant som jag blev tipsad om på min fråga... men då ska du alltså ta bort den där plastbehållaren och bara sätta på filterkudden???

                    Ser superbra ut även om jag inte tycker att de är så snygga så kan man ju dölja dem som sagt va...
                    Ha dé bäst... Tina

                    Kommentar

                    • ghosten
                      • August 2006
                      • 106

                      #11
                      Ursprungligen postat av Katharina
                      det var ett sådant som jag blev tipsad om på min fråga... men då ska du alltså ta bort den där plastbehållaren och bara sätta på filterkudden???

                      Ser superbra ut även om jag inte tycker att de är så snygga så kan man ju dölja dem som sagt va...
                      ja jag fick ideen från svaret på din fråga katharina få se hur jag gör iom jag provar att köra med behållaren eller inte få se hur jag gör....

                      tack för all hjälp alla som svarat o gett mig ideer

                      /ghosten
                      längtar tills jag hittat mitt nya projekt...

                      Kommentar

                      • Hans.Lindaker
                        • April 2006
                        • 1837

                        #12
                        vet inte om jag är helt ute och cyklar nu, (troligen är jag det) men jag har för mig att jag har läst nånstans att det inte är jätteviktigt med filter i räkkar, OM man uppfyllde några krav som jag givetvis har glömt nu

                        Nån som vet??

                        /Hans
                        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1056291

                        Kommentar

                        Arbetssätt...