filter i snigel och räk akvarium?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sonja
    • October 2003
    • 7357

    #16
    Jag har små filter i alla utom ett av mina småkar. När jag startar ett nytt kar låter jag antingen det nya filtret gå i ett av de stora karen några veckor innan eller så lånar jag hälften av filtermatrialet i från ett filter som är igång redan.
    Sen fyller jag på med hälften gammalt vatten.
    Därefter låter jag det nystartade karet gå med ett gäng posthornssnäckor och några små startfiskar som unga guppys eller annat smått.
    Sen får karet knalla på så i några veckor upp till någon månad innan jag plockar ur fiskarna och stoppar ner räkor.
    Lite omständigt kanske, men det funkar väldigt bra för mig.
    Alltid nyfiken!
    Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

    Kommentar

    • landstrykeren
      • July 2006
      • 440

      #17
      Ursprungligen postat av Sonja
      Jag har små filter i alla utom ett av mina småkar. När jag startar ett nytt kar låter jag antingen det nya filtret gå i ett av de stora karen några veckor innan eller så lånar jag hälften av filtermatrialet i från ett filter som är igång redan.
      Sen fyller jag på med hälften gammalt vatten.
      Därefter låter jag det nystartade karet gå med ett gäng posthornssnäckor och några små startfiskar som unga guppys eller annat smått.
      Sen får karet knalla på så i några veckor upp till någon månad innan jag plockar ur fiskarna och stoppar ner räkor.
      Lite omständigt kanske, men det funkar väldigt bra för mig.
      Förstår inte hur du orkar vänta! Själv stoppar jag i fiskarna/räkorna så fort de blivit rätt temp, så matar jag försiktigt i någon vecka.

      Kommentar

      • Limia1
        • December 2006
        • 325

        #18
        Hej på er

        Jag håller med Sonja här. Om man vill vara säker, så är det den enda rätta vägen att gå.

        Inte för att jag är så tålmodig själv alla gånger, ibland får man ju tag i några fiskar eller räkor helt oplanerat. Är de då något som är svårt att få tag på, så bär man ju gärna hem dem. Trotts att där inte finns något färdigt akvarium åt dem.

        Enligt min erfarenhet, så kommer den där nitrittoppen efter ca 2 veckor, oavsett vad jag gör. Gammalt grus, gammalt vatten eller använt filtermaterial har inte förändrat den saken för mej. Spelar heller ingen roll om akvariet är 20 liter eller 100 liter, efter 2 veckor så skriker NO2 testet rött-rött !.

        Ja om sanningen ska fram så är läget lite bättre, om man gått igenom alla stegen, med gammalt grus, gammalt vatten, filtermaterial mm. För då blir inte nitrit värdet, riktigt lika alarmerande högt. Men förhöjt blir det, kanske som mest 1,6 mg/l.

        Är allt nytt i akvariet, så blir nitrittoppen väldigt kraftig efter 2 veckor. Dödligt hög för flera arter, som är lite känsligare och även tuffare arter ser klart besvärade ut.

        Nitrittoppen brukar hålla i sig i ungefär 1 vecka. Under den tiden brukar jag utföra flera mindre delvattenbyten på ca 10% av volymen, gärna 2 om dagen. Det hjälper lite tuffare fiskar som guppy att uthärda eländet. Om jag vid en mätning upptäcker alarmerande höga halter av nitrit, så utför jag genast ett stort delvattenbyte på minst 30 % av vattenvolymen. I dessa lägen kan nitriten vara uppe i så höga värden som 5.0 mg/l och fiskarna visar tydliga besvär.

        Har precis skaffat mej en flaska med sk. nitrithämmare, som jag ska testa framöver.

        Summan av kardemumman, tålamod är a och o. Själv är jag tveksam till om där finns någon riktigt pålitlig genväg till stabila vattenvärden. Tid är det enda som fungerat för mej, så här långt.

        MVH/Anita

        Kommentar

        • Sonja
          • October 2003
          • 7357

          #19
          Ja så är det. Vill man öka chanserna att det ska funka måste det få ta tid.
          Jag brukar nästan alltid ha något litet kar på gång med några startfiskar och snäckor, där jag lätt kan flytta småfiskarna när karet akut behövs. Ibland hinner jag ändå inte med att ha kar klara förstås.
          Alltid nyfiken!
          Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

          Kommentar

          Arbetssätt...