hål i snigelskal

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Vic
    • November 2006
    • 1533

    hål i snigelskal

    Mina Ampullarior har fått hål i skalet. det är liksom buckligt eller hur man ska säga i mitten där "snurran" tar slut.
    Varför är det så och vad kan jag göra för att åtgärda det?
    Mvh Viktor


    Apistogramma för hela slanten!
  • Sabina
    • January 2003
    • 481

    #2
    "Hålen" beror på att det yttersta proteinhöljet på skalet skadats, vanligen av lågt pH i akvariumet, när proteinhöljet skadats så blottas snäckans kalkdel i skalet. Detta kalklager kan sedan påverkas fritt av ett akvarievatten med lågt pH. Har du möjlighet att testa ditt pH i ditt akvarium så kan det ge dig ledtrådar hur du kan förbättra det för snäckan. Du kan även ta reda på vad du har för pH i ditt kranvatten (antingen via din kommuns hemsida eller genom att prata med vattenverket i din kommun). Har du trädrötter i ditt akvarium så gör de ditt vatten surare (lägre pH), prova isåfall ta bort dessa. Om dina övriga akvarieinvånare tåler det så kan du även prova att ha några kalkhaltiga stenar i akvariet.
    Snäckan kan inte återställa sitt skal men den kan stärka skalet inifrån så att det inte blir ett "riktigt hål". Se till att snäckan får en varierad kost och gärna med mycket kalcium (kalk).

    Lycka till!

    MVH

    Sabina
    Mod är ofta brist på kunskap, medan feghet i många fall är baserad på god information

    Kommentar

    • Vic
      • November 2006
      • 1533

      #3
      jag har två små rötter i karet, akvariumet är 54 liter.
      akvariumet är ganska nystartat så jag lade ner en tredjedel vatten i karet från mitt tanganyika, så lågt ph är det nog inte.
      kranvattnet här är på pH 7.
      jag lade ner cirka 20 st kalkstenar på ungefär 2 cm.
      men när jag tänker efter så var kanske skalet "håligt" hos han jag köpte dom av.
      Mvh Viktor


      Apistogramma för hela slanten!

      Kommentar

      • Sabina
        • January 2003
        • 481

        #4
        Isåfall tycker jag bara du skall fortsätta att hålla ditt akvarium med neutralt pH (kring 7) och ge snäckan en varierad kost med gärna extra kalcium.

        MVH

        Sabina
        Mod är ofta brist på kunskap, medan feghet i många fall är baserad på god information

        Kommentar

        • _Lena_
          • June 2006
          • 1273

          #5
          Kalkstenarna kan dock vara svårupplösta. Pulvriserat äggskal (utan hinnan) löser sig snababre så snäckorna kan ta upp det.

          Kommentar

          Arbetssätt...