dessa jäkla sniglar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pumba
    • January 2007
    • 345

    dessa jäkla sniglar

    Hallå.

    för ett tag sedan fick jag in ett gäng av dessa fula äckliga sniglar i ett av mina mindre kar, de tog typ 1 månad sen kryllade det av sniglar.

    så de förökar ju sig som fan, blev less på det och fångade en jäkla massa och la i en större genomskinlig plastburk med grus i botten och en växt i, nu 1 månad senare är de typ bara hälften som lever och har defintivt inte blivit några nya...
    hur fasen kommer det sig att de ökar så förbannat i antal i akvariumet men ej i min plastlåda?

    fick tillslut rengöra hela akvariumet och byta grus för att bli av med dom för de är jäkla äckligt när de blir många.
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Dom lever av avfallsprodukter och därför blir det en himla massa i akvariet om man matar för mycket.
    Så dom är bra renhållningsdjur som hjälper till att hålla rent om man övermatar - så drar ner på matningen, sköt vattenbytena bättre, ha ett bra filter så minskar snäckorna automatiskt.

    Själv har jag lagt i snäckor i alla mina akvarier där de gör bra nytta men det blir aldrik så många av dom att det stör pga av att jag inte övermatar.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Richie
      • September 2005
      • 17

      #3
      Mina små röda räkor (cherry tror jag dom kallas) är grymma på att käka sniglar. dom bara pillar ut dom ur skalet och smackar isig dom :-).

      Kommentar

      • Robin_Hedstrom
        • January 2005
        • 1818

        #4
        Håller med Kjell! Otroligt bra nyttodjur faktiskt. Ska försöka få med mig några hem idag så jag har i alla våra kar här hemma.
        /Robin Hedström
        http://www.robinhedstrom.se/

        Kommentar

        • Patrik Steen
          • May 2006
          • 8464

          #5
          Ursprungligen postat av Robin_Hedstrom
          Håller med Kjell! Otroligt bra nyttodjur faktiskt. Ska försöka få med mig några hem idag så jag har i alla våra kar här hemma.
          Håller bara med nyttigare än man tror
          Mvh.Patrik

          Kommentar

          • Metalmaid
            • September 2006
            • 815

            #6
            Ursprungligen postat av Pumba
            Hallå.
            hur fasen kommer det sig att de ökar så förbannat i antal i akvariumet men ej i min plastlåda?
            .
            Näringsöverskott i akvariet och lite näring i plastlådan, för jag antar att du inte matat sniglarna med foder.
            Hare bäst...och simma lugnt
            Besök gärna nått av mina nystartade forum:
            http://mariahalsoforum.forum24.se/
            http://www.helpdesken.forum24.se/

            Kommentar

            • Pumba
              • January 2007
              • 345

              #7
              grattis på att ni hittade tråden... har tom hunnit byta akvarium under tiden....

              men fick med några andra jäkla sniglar med en ny växt nu och de bosätter sig i yngelkaret och i pumphelsiket, förra veckan stannade pumpen så plockade isär den, satt nog sådär 1000 talet sniglar där i, de fick hälsa på kokande vatten (snabb och bra död), har dragit ner på matning osv och matar knappt nått och de bara ökar dessa små platta sniglar, ser ut som en kanelbulle..

              de är varken fina eller gör nytta enligt mig, kanske några gör nytta men de är mest fula nu och de verkar inte gå att stoppa, så kommer nog tyvärr bli snäckmedel för att bli av med dom då de är äckligt många och mina fiskar har fått minimalt med mat i över 1 månad nu...

              byter 1/3 vatten varje vecka osv alla värden är kanon, fiskarna mår fint med men de är väldigt hungriga då de blir som galna när man matar dem.
              har 2 filter i karet med och de blir helt fullt där i, men får se vad jag gör,hoppas fortfarande på att min minimala matning och eviga rensning i pupar osv ska få ner antalet snäckor.

              Bygger de inte sina skal av kalk? tycker isf att de borde bli kalkbrist rätt fort i karet?
              Senast redigerad av Pumba; 21 April 2007, 17:40.

              Kommentar

              • polysperma
                • January 2007
                • 550

                #8
                fast fixar du kalkbrist i karet så kanske inte dom övriga invånarna jublar? bara en tanke:-D
                Även den bästa akvarist kan fela

                Kommentar

                • Pumba
                  • January 2007
                  • 345

                  #9
                  Ursprungligen postat av polysperma
                  fast fixar du kalkbrist i karet så kanske inte dom övriga invånarna jublar? bara en tanke:-D

                  de jag menade var om de blir 6000 nya sniglar i veckan som gör sitt skal av kalk så borde ju detta rimligtvis ta slut rätt snart?

                  vi snackar alltså inte lite sniglar trodde det skulle vända när jag drog ner matningen till inte ens 1/5 så mycket som innan, det enda jag matar är mina yngel,,,

                  Kommentar

                  • Thomas&Anna
                    • January 2006
                    • 1030

                    #10
                    Ursprungligen postat av Pumba
                    Hallå.

                    för ett tag sedan fick jag in ett gäng av dessa fula äckliga sniglar i ett av mina mindre kar, de tog typ 1 månad sen kryllade det av sniglar.

                    så de förökar ju sig som fan, blev less på det och fångade en jäkla massa och la i en större genomskinlig plastburk med grus i botten och en växt i, nu 1 månad senare är de typ bara hälften som lever och har defintivt inte blivit några nya...
                    hur fasen kommer det sig att de ökar så förbannat i antal i akvariumet men ej i min plastlåda?

                    fick tillslut rengöra hela akvariumet och byta grus för att bli av med dom för de är jäkla äckligt när de blir många.
                    Hej!

                    Jag skulle införskaffa ett par dvärgbotior om karet är litet om inte så ett par praktbotior så är du av med problemet.

                    Dom älskar sniglar bara dom inte är för stora.
                    Thomas & Anna

                    www.annaothomas.com

                    Kommentar

                    • Pumba
                      • January 2007
                      • 345

                      #11
                      kart är 110-120L vet inte riktigt stod väldigt luddigt i Zooaffären, de sa 100L där men på kartongen stod det 115L, är med välvd ruta så har inte orkat räkna ut det..

                      låter som nått jag kanske få göra, får tvätta innerfiltret iaf en gång i veckan nu om de inte ska stanna och de handlar inte om lite snäckor, stackars praktbotia som troligen kommer bli "övergödd", de är inte stora kanske 3-4mm stora de största men de blir ju så otroligt många...

                      Jag trodde de brodde på att jag matade förmycket, men allt annat börjar ju ta stryk nu med, växter osv börjar se taskiga ut så börjar nog bli näringsbrist med och fiskarna är hungriga och slåss om maten...

                      Kommentar

                      • prydnadsfisken
                        • March 2007
                        • 29

                        #12
                        Vad är ditt pH?
                        Skulle dina fiskar må dåligt om du sänkte pH:t? Skulle tro att
                        snäckorna med sina kalkskal inte skulle gilla det. Alkottar och eklöv
                        har jag hört kan användas.

                        Tänker bara högt... har aldrig haft snäckor under mina 30 år med akvarium,
                        antagligen för att mina föräldrar skrämt mig med historier om
                        massnäckförekomster!

                        Erik

                        Kommentar

                        • Pumba
                          • January 2007
                          • 345

                          #13
                          pH ligger på strax över 7
                          sänker inte de mer för de fiskar jag har är rekomenderat 7-8 i pH..

                          köpte Praktbotia istället så får de käka dem, verkar dock inte som de va sådär effektiva men de kommer väl när de blivit mer hemma.

                          Jag har alltid tvättat växter osv när jag köpt nya men de fastnade troligen någon när jag köpte vattenpest, är iaf det enda jag hade köpt när jag fick tillbaks det.

                          hade i mitt förra men de va egentligen inget problem i början men de blev mycket i slutet och då bestämde jag mig för att införskaffa ett helt nytt kar och börja om och de gick väl bra i 3-4 månader innan jag köpte den där jävla skit vattenpesten och fick med sniglarna, har sänkt med matning osv men växterna har börjat dö och se risiga ut nu bara för det, så hoppas eigt att botiorna gör någon nytta, har nog sett 3-4 snäckor/sniglar som åkt med än.

                          Kommentar

                          Arbetssätt...