vilket ph?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Choffe
    • June 2005
    • 288

    vilket ph?

    jag fundera på vilket ph som är bäst, kollade på artbeskrivningarna och verkar som att 6-7,5 är lagom. jag har crystal red och körsbär i ett typ 19 liters med en rot som tar upp knappt 1/4. kan det vara för surt!?ska man kanske ta bort roten och ha nåt annat istället!?

    mvh christoffer
    Christoffer Lundholm
    4 kar med tanganyika och räkor...
  • Choffe
    • June 2005
    • 288

    #2
    det jag egentligen undrar är om det är pga det som dom inte förökar sig, jag har ungefär 23-24 grader.....

    mvh christoffer
    Christoffer Lundholm
    4 kar med tanganyika och räkor...

    Kommentar

    • Choffe
      • June 2005
      • 288

      #3
      nån borde väll endå veta eller!?
      Christoffer Lundholm
      4 kar med tanganyika och räkor...

      Kommentar

      • LinneaHYLK
        • October 2006
        • 206

        #4
        Så kan det kanske vara ja, men räkor bryr sig väl inte så mycket om vilket ph man har så länge som det håller sig på en jämn nivå.

        Kommentar

        • Choffe
          • June 2005
          • 288

          #5
          oki....?
          Christoffer Lundholm
          4 kar med tanganyika och räkor...

          Kommentar

          • Sonja
            • October 2003
            • 7357

            #6
            Nje det stämmer inte riktigt, dom förökar sig inte i för högt ph som väl ofta är hårt också. Dom vill ha lite mjukare vatten.
            Hur länge har du haft dina CR och hur många är det? Jag har rötter i alla mina räkkar.
            Alltid nyfiken!
            Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

            Kommentar

            • Choffe
              • June 2005
              • 288

              #7
              jag har ungefär 8 crystal red som jag haft i ca 5 månader tror jag. om inte mer! men i artbeskrivningarna står det ju 6-7.5 :o alltså neotralt typ?

              men för länge sen hade jag cr som jag hade i ett typ lika stort akvarium, där hade jag enbart lite krossade krukor och nån enstaka växt, alltså ingen rot! och då efter bara några veckor så var det någon eller några som gick på rom!

              så det borde väll vara ph:t?

              mvh christoffer
              Christoffer Lundholm
              4 kar med tanganyika och räkor...

              Kommentar

              • Sonja
                • October 2003
                • 7357

                #8
                Ja men något skumt är det om dom inte fått någon rom än. Är du rätt säker på att du har både honor och hanar?
                Det är ju bara att ta ut roten och testa. Mina går i ungefär ph 7.5 kh 2 och förökar sig som kaniner i alla fall, och dom kommer igång tidigt med det.
                Alltid nyfiken!
                Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                Kommentar

                • Choffe
                  • June 2005
                  • 288

                  #9
                  Ursprungligen postat av Sonja
                  Ja men något skumt är det om dom inte fått någon rom än. Är du rätt säker på att du har både honor och hanar?
                  Det är ju bara att ta ut roten och testa. Mina går i ungefär ph 7.5 kh 2 och förökar sig som kaniner i alla fall, och dom kommer igång tidigt med det.
                  när jag köpte räkorna så gick två med rom, alltså är det två honor MINST, vore lustigt annars :P

                  men om du har ph 7.5 kan det väll knappast vara någon rot i??? eller beror det kanske på VILKEN rot "sort" man har!?

                  förstår mig inte riktigt på detta :/

                  för nån dag sen tog jag bort roten och la faktiskt i en liten kalksten under en kokosnöt (så den inte syns), har för mig att man kan uppnå MAX ph 7.5...tror föresten att det gjort räkorna piggare för att dom verkar mycket piggare och igår simmade tre fyra stycken omrking, endel jagade varann


                  tack för hjälpen! forsätt gärna att kommentera

                  mvh christoffer
                  Christoffer Lundholm
                  4 kar med tanganyika och räkor...

                  Kommentar

                  • Choffe
                    • June 2005
                    • 288

                    #10
                    ps. dom jag köpte med rom....jag tror att jag bara har två yngel kvar har INGEN fisk i!
                    Christoffer Lundholm
                    4 kar med tanganyika och räkor...

                    Kommentar

                    • Choffe
                      • June 2005
                      • 288

                      #11
                      just de, en grej till jag har körsbär som har förökat sig ganska bra TROTS roten! har kanske 30 yngel mellan 2 och 10mm
                      Christoffer Lundholm
                      4 kar med tanganyika och räkor...

                      Kommentar

                      • Sonja
                        • October 2003
                        • 7357

                        #12
                        Jag mätte ph hos mina CR idag, tänkte att jag kanske kommer ihåg fel och det ligger på ca 7.0 lite knappt. Men jag byter rätt mycket vatten rätt ofta så det hinner inte ändras så himla mycket mellan gångerna. Så otroligt mycket påverkas inte vattnet av rötter, löv och kottar om man gör vattenbyten regelbundet.

                        Körsbär är mycket lättare att föröka. Dom bryr sig inte speciellt mycket om vattnet är hårt, mjukt eller neutralt.
                        Dom klarar olika temperaturer bättre också.
                        Alltid nyfiken!
                        Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                        Kommentar

                        • Choffe
                          • June 2005
                          • 288

                          #13
                          ok, får hoppas på en förändring iaf! tack för hjälpen!
                          Christoffer Lundholm
                          4 kar med tanganyika och räkor...

                          Kommentar

                          Arbetssätt...