äppelsnäckor och temperatur?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sonsam
    • October 2005
    • 101

    äppelsnäckor och temperatur?

    Vilken temp ska äppelsnäckor ha? Har haft några CR men den sista låg död i morse, hade tänkt skaffa fler sådana men funderade på om tempen i vattnet är lite högt. Har ca 27 grader eftersom fjärilcikliderna vill ha det lite varmare. Tänkte mig nu äppelsnäckor istället, men kom på att tempen kanske inte är lämpliga för dom heller?
  • Nitra98
    • June 2005
    • 1987

    #2
    De vill ha nånstans mellan 18-28 grader, så du kan ha 27 grader med gott samvete! Läs mer om äppelsnäckor här: www.applesnail.net
    Min zoon

    Kommentar

    • _Lena_
      • June 2006
      • 1273

      #3
      Äpplesnäckor trivs i de flesta temperaturer man brukar ha i akvarium men de lever kortare i varmare temperaturer.

      Kommentar

      • Sabina
        • January 2003
        • 481

        #4
        Jag har mina i ca 26 grader och mina äldsta avelsdjur blev ca 3,5 år gamla i den temperaturen. Däremot skall du inte gå under 18 grader för det klarar de inte så lång tid och de blir långsammare redan vid 20 grader.

        Lycka till!

        MVH

        Sabina
        Mod är ofta brist på kunskap, medan feghet i många fall är baserad på god information

        Kommentar

        • sonsam
          • October 2005
          • 101

          #5
          Ok, då går det bra. Hur bra är den på att äta alger? eller tar den mest matrester och "ruttnande" växtdelar? Har inga algätande (förutom guppy) i mitt 54 liters nu när alla CR är borta.

          Kommentar

          • _Lena_
            • June 2006
            • 1273

            #6
            I mitt lowtech som jag föder upp yngel i (= matar massor), Finns itne en alg och jag har äpplesnäckro som enda algätare. Tycker de är jättebra.

            Kommentar

            • Bette
              • September 2006
              • 635

              #7
              Har mina äppelsnäckor (som föresten kommer från Nitra från början) i 26 grader. De har lämnat efter sej ca 100 minisnäckor som är ca 1 cm stora. Så om man ska gå efter det är 26 en bra temperatur.
              Senast redigerad av Bette; 11 January 2007, 18:26.
              Elisabet

              Kommentar

              • Sabina
                • January 2003
                • 481

                #8
                Ursprungligen postat av sonsam
                Ok, då går det bra. Hur bra är den på att äta alger? eller tar den mest matrester och "ruttnande" växtdelar? Har inga algätande (förutom guppy) i mitt 54 liters nu när alla CR är borta.
                Jag misstänker att det är Pomacea bridgesi du har som art av äppelsnäcka (en av de vanligaste i handeln). Den är inget vidare på att äta alger, den äter däremot gärna upp matrester och kan i brist på annat äta förmultnade växtdelar. Så länge det finns lite blandat foder som den kan komma åt så kommer den att få i sig tillräckligt med mat, den kan dock svälta i akvarium om den inte får detta. Den klarar inte att äta växter, men kan äta förvällda grönsaker eller liknande. Om du är osäker så kan du kanske någon gång per vecka ge den en bit av en sjunkande maltablett eller liknande?

                Lycka till!

                MVH

                Sabina
                Mod är ofta brist på kunskap, medan feghet i många fall är baserad på god information

                Kommentar

                • miiaoo
                  • January 2006
                  • 2815

                  #9
                  Ursprungligen postat av Sabina
                  Jag misstänker att det är Pomacea bridgesi du har som art av äppelsnäcka (en av de vanligaste i handeln). Den klarar inte att äta växter, men kan äta förvällda grönsaker eller liknande. Om du är osäker så kan du kanske någon gång per vecka ge den en bit av en sjunkande maltablett eller liknande?
                  Sabina

                  Jag har ett helt gäng äpplen och jag kan intyga att även om dom inte äter växter som växer från bottnen, typ svärdsplantor, anubias eller limnopholia så kan dom äta en del andmat och riccia som flyter om dom kommer åt. Mina kryper upp till ytan och tar flytväxter som ligger still på ytan. Inga mängder men det är ändå intressant..

                  Dom uppskattar verkligen att få förvälld zuchini och skalade gräna ärtor eller förvälld broccoli och liknande. Dom äter alger ändå efter som dom är grymt glupska. Mina får mat varje dag och äter dessutom alger.
                  Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

                  Kika gärna in i min dagbok!

                  Kommentar

                  Arbetssätt...