vill skaffa stora räkor vilka?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • habob
    • April 2006
    • 119

    vill skaffa stora räkor vilka?

    ska ha en 100 liter kar o är ute efter stora räkor men jag vet inte vilka ska jag skaffa o isåfall var ska man köpa de?
    hej!
  • yllekanin
    • December 2006
    • 177

    #2
    Atya gabonensis är den största (ca 14cm) räkan jag känner till, naturligtvis kan det finnas större. Mer om den kan du läsa i artregistret över skaldjur.

    Tänkte du dig något mindre, men ändå stort är ju Caridina multidentata, även kallad Japonica eller Amanoräka den som skulle kunna passa. Blir ca 5 cm men är dock väldigt svårodlad, om du ens lyckas.

    Det finns även kräftor, men tyvärr verkar det som om att de numera inter är tillåtna i Sverige. Mer info om detta överlåter jag till någon annan.
    Mvh Michael

    Kommentar

    • habob
      • April 2006
      • 119

      #3
      Ursprungligen postat av yllekanin
      Atya gabonensis är den största (ca 14cm) räkan jag känner till, naturligtvis kan det finnas större. Mer om den kan du läsa i artregistret över skaldjur.

      Tänkte du dig något mindre, men ändå stort är ju Caridina multidentata, även kallad Japonica eller Amanoräka den som skulle kunna passa. Blir ca 5 cm men är dock väldigt svårodlad, om du ens lyckas.

      Det finns även kräftor, men tyvärr verkar det som om att de numera inter är tillåtna i Sverige. Mer info om detta överlåter jag till någon annan.
      den gabonensis räka var kan man ta på en sånt jag bor i gbg?o jag undrar om det räcker en 100 liter kar för en sån räka?
      hej!

      Kommentar

      • Nitra98
        • June 2005
        • 1987

        #4
        Här är lite info om Atya gabonensis: http://www.zoopet.com/skaldjur/skaldjur.php?NR=5
        Min zoon

        Kommentar

        • yllekanin
          • December 2006
          • 177

          #5
          Ursprungligen postat av habob
          den gabonensis räka var kan man ta på en sånt jag bor i gbg?o jag undrar om det räcker en 100 liter kar för en sån räka?
          Enligt zoopets artbeskrivningar kan du det, med marginal. Vad man kan säga är att det går bra så länge du inte håller större fiskar. Du kan i princip be vilken akvarieaffär som hellst att köpa in dem, borde inte vara något problem. Har för mig att det kostar strax över 100lappen styck
          Mvh Michael

          Kommentar

          • Hualilai
            • November 2005
            • 82

            #6
            Jag har två stycken Atya gabonensis i mitt 180 liters kar och jag rekomenderar dom varmt. roliga djur =)
            Tjenom Zenom ( ;

            Kommentar

            • habob
              • April 2006
              • 119

              #7
              Ursprungligen postat av Hualilai
              Jag har två stycken Atya gabonensis i mitt 180 liters kar och jag rekomenderar dom varmt. roliga djur =)
              jag ska fråga zoo affären om de kan fixa två st så att jag kan ha de i min 100 l kar!
              hej!

              Kommentar

              • rödtoppen
                • June 2006
                • 3148

                #8
                Ursprungligen postat av Hualilai
                Jag har två stycken Atya gabonensis i mitt 180 liters kar och jag rekomenderar dom varmt. roliga djur =)
                roliga ?
                De är hur tråkiga som helst
                Ser dem typ 1gång i veckan, de är bra på att gömma sig.
                Jag hade hellre satsat på en liten körsbärsräka, de är snyggare och framförallt inte skygga.
                / dtoppen /

                Kommentar

                • miluhe
                  • June 2006
                  • 2090

                  #9
                  Mina Atya Gabonensis är hur roliga som helst. Visserligen är de rätt stora nu ca 6-7 cm. Jämt ute i akvariet Kämpar om pellets med fiskarna. Små klättrar på stora o sitter där o filtrerar. De är mina favoriter.

                  Mvh Cecilia

                  Kommentar

                  • Hualilai
                    • November 2005
                    • 82

                    #10
                    Ursprungligen postat av rödtoppen
                    roliga ?
                    De är hur tråkiga som helst
                    Ser dem typ 1gång i veckan, de är bra på att gömma sig.
                    Jag hade hellre satsat på en liten körsbärsräka, de är snyggare och framförallt inte skygga.

                    Oj då kan förstå om du tycker det är tråkigt om dom aldrig är framme, men mina är i alla fall framme jätte mycket, mest hela tiden
                    Dom brukar sitta och kolla fram under en rot eller så går dom omkring och letar mat
                    Tjenom Zenom ( ;

                    Kommentar

                    • Hualilai
                      • November 2005
                      • 82

                      #11
                      Ursprungligen postat av habob
                      jag ska fråga zoo affären om de kan fixa två st så att jag kan ha de i min 100 l kar!
                      Hehe ja det tycker jag
                      Tjenom Zenom ( ;

                      Kommentar

                      • Skogztokig
                        • January 2007
                        • 6

                        #12
                        Ursprungligen postat av habob
                        ska ha en 100 liter kar o är ute efter stora räkor men jag vet inte vilka ska jag skaffa o isåfall var ska man köpa de?

                        Hej, jag undrar detsamma. Kräftor går också bra. Något som vandrar omkring vore ballt!

                        Kommentar

                        • tummen
                          • March 2005
                          • 5199

                          #13
                          hur går det?
                          Thomas "tummen" Wallén

                          Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                          Kommentar

                          • Kyssguramin
                            • October 2006
                            • 227

                            #14
                            enligt svensk lag så är det endast tillåtet att ha signal kräfta och europeisk flog kräfta i akvarium, zoopet har artbeskrivning för signal kräfta:

                            Kommentar

                            • storfiskarn
                              • December 2003
                              • 158

                              #15
                              har du inga skrupler..

                              har du inga skrupler kan jag varmt rekommendera kräftan ""carambellus patzucarensis(stacvning?) Finns beskriven här på zoopet. Snäll, rolig, stor som en amanoräka fast coolare.
                              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=303315

                              Kommentar

                              Arbetssätt...