snäckor/sniglar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Healena
    • May 2006
    • 1440

    snäckor/sniglar

    Har fått in snäckor i mina två minsta akvarium. Troligtvis hängde de med en nyinköpt vattenpest jag delade upp i akvarierna.

    De är inte så stora än, och inte så många. Men det antar jag kan ändra sig...

    Deras snäckor ser ut som kanelbullar..
    Nå'n som vet vad det är för ena och om de gör någon somhelst "nytta"?
    Eller kan jag räkna med trubbel????

    Plockar bort dem jag ser. Än sålänge är de bara knappt 5 millimeter.
    Kramar / Helena ..... 30 L , 62 L & 115 L
    // Se upp för geten framifrån, för hästen bakifrån - och för människan från alla håll //
  • santa
    • December 2005
    • 504

    #2
    Dom äter upp gammal mat och alger,är igen farligt för akvariumet eller fiskarn men det kommer att bli massor av dom om du inte plockar bort dom som du gör....Har ett akvarium här med samma prob.Har försökt och göra rent allt till och med kokat vatten,rötter och div men dom överlever..
    Min hemsida http://santanagti.mine.nu

    Kommentar

    • Katharina
      • December 2006
      • 4045

      #3
      Gör nytta har jag hört...

      Posthorn ska vara bäst på att städa säger dom som vet... Men alla ska vara bra... Det var någon här som använde dem som "inikator" på att nått inte var bra i karet Om växterna trivs så ska det tydligen inte bli så mycket alger så blir det mycket sniglar så ska man tydligen göda växterna med näring och CO... Har jag läst här på Zoopet iaf...
      Ha dé bäst... Tina

      Kommentar

      • santa
        • December 2005
        • 504

        #4
        Det ser ju så illa ut med snäckor överallt och mitt akvarium där snäckorna finns så växer det så det knakar,både växter och alger......gör ren det 3ggr i veckan på sniglar,alger och växter,men fiskarna mår bra och förökar sig.
        Min hemsida http://santanagti.mine.nu

        Kommentar

        • Healena
          • May 2006
          • 1440

          #5
          Ursprungligen postat av Katharina
          Det var någon här som använde dem som "inikator" på att nått inte var bra i karet Om växterna trivs så ska det tydligen inte bli så mycket alger så blir det mycket sniglar så ska man tydligen göda växterna med näring och CO... Har jag läst här på Zoopet iaf...
          - Här hängde jag inte med riktigt...
          Menar du att det är någonting som ej står rätt till i mitt kar eftersom jag fått sniglar? Och göda växterna?? Varför? Detdär får du utveckla lite så jag hänger med...

          Mina växter är jättefina och trivs utan att jag någonsin gödit dem.
          Kramar / Helena ..... 30 L , 62 L & 115 L
          // Se upp för geten framifrån, för hästen bakifrån - och för människan från alla håll //

          Kommentar

          • santa
            • December 2005
            • 504

            #6
            Du behöver inte göra nått fel,det kan komma sniglar med i växter,vatten ja typ allt som du har i akvarium.Jag fick tag i en ny planta som det var sniglar i.Det är inget farlig,det enda som är som jag sa inte ser nått bra ut.Håll bara efter sniglar och rommen efter dom så ska du se att du får bukt med dom,du klan skaffa praktbotior lr guldbarber dom äter sniglar.
            Min hemsida http://santanagti.mine.nu

            Kommentar

            • NE
              • January 2004
              • 1549

              #7
              Sniglar är bra, de underhåller akvariet, får man för många så är anledningen att man ger för mycket mat och / eller att fiskarna inte äter upp den.
              /Niklas

              Hemsida Zoone.se med uppdaterad (visst!!! in my dreams...) blog (Engelska och Svenska).

              Kommentar

              • Healena
                • May 2006
                • 1440

                #8
                Ursprungligen postat av santa
                Håll bara efter sniglar och rommen efter dom så ska du se att du får bukt med dom,du klan skaffa praktbotior lr guldbarber dom äter sniglar.
                Får nog hålla på och plocka snäckor ett tag då.. eftersom akvarierna är alldeles för små för praktbotior..och även guldbarber antar jag - har ej kollat

                Normalt så matar jag sparsamt, men nu är "problemet" att jag har små platybäbisar jag häller ner mat till 1 gång om dagen, så det kommer till botten där de letar.
                Så troligtvis finns det göttgött för små sniglar också....
                Senast redigerad av Healena; 06 January 2007, 12:22.
                Kramar / Helena ..... 30 L , 62 L & 115 L
                // Se upp för geten framifrån, för hästen bakifrån - och för människan från alla håll //

                Kommentar

                • Katharina
                  • December 2006
                  • 4045

                  #9
                  Jag vet inte...

                  Ursprungligen postat av Healena
                  - Här hängde jag inte med riktigt...
                  Menar du att det är någonting som ej står rätt till i mitt kar eftersom jag fått sniglar? Och göda växterna?? Varför? Detdär får du utveckla lite så jag hänger med...

                  Mina växter är jättefina och trivs utan att jag någonsin gödit dem.
                  Men som jag har läst här som om man har snabbväxande växter som frodas så ska det inte bli lika mycket alger och då ska det inte heller bli så mycket mat till snäckorna att de kan bli så många... Vet inte mer än så...
                  Ha dé bäst... Tina

                  Kommentar

                  Arbetssätt...