"Synkat" vatten mellan akvarium...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Katharina
    • December 2006
    • 4045

    "Synkat" vatten mellan akvarium...

    Hej,

    Jag är stenkorkad

    Jag har ett stort fungerande akvarium och skulle flytta mina Crystal till en egen liten burk på ca 30 L alltså vattenmängd max 25 L. Så hittade vi en massa fina guppyyngel också och tänkte vara smarta och hälla i dem till räkorna att växa till sig... Det visade sig vara 60 st innan vi var klara...
    De hann på en vecka skita ner hela yngelbaljan trots att jag bytte lite vatten varje dag.. Nu är de flyttade men jag har fått Nitrit

    Nu till frågan... Jag tog allt vatten till lilla från stora och jag har hela tiden tagit vatten från stora. 10-20 % om dagen eftersom Nitrithalten har stigit.. Jag tänkte byta mer, tror ni att det går??? Hur synkroniserat är vattnet, utom Nitriten alltså???

    Min Crystal bär sin rom fortfarande trots all påfrestning jag har utsatt henne för, men om jag inte gör något dör de väl av Nitriten. Den stiger vad jag än gör... I morse var den uppe på 0,8 Karet har varit igång i 10 dagar...
    Snälla påpeka inte va korkad jag är, jag vet...

    Ha de´ bäst
    Ha dé bäst... Tina
  • drd
    • March 2004
    • 5586

    #2
    Bara att byta vatten varje dag och testa att tillsätta lite nitrivec varje dag så kommer det att försvinna när det så småningom blir lite balans.
    ________________________________________________

    Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

    Kommentar

    • Annaica
      • February 2006
      • 1177

      #3
      När du byter vatten... tar du då "nytt" vatten från ditt större kar till det lilla? Varför tar du inte nytt vatten från kranen?

      I ditt stora kar har du väl redan fiskar, så där har du förmodligen redan nitrit, att då ta vatten därifrån till ditt lilla kar vid varje vattenbyte verkar inte funka då iom att du flyttar nitrit från ett kar till ett annat.

      När du byter vatten, ta vatten från kranen. Låt det rinne en stund och ta aldrig varmt vatten utan det ska vara lite kallt.
      Räkbiten


      Kommentar

      • Katharina
        • December 2006
        • 4045

        #4
        Vattenbyten och räkor...

        Ursprungligen postat av Annaica
        När du byter vatten... tar du då "nytt" vatten från ditt större kar till det lilla? Varför tar du inte nytt vatten från kranen?

        I ditt stora kar har du väl redan fiskar, så där har du förmodligen redan nitrit, att då ta vatten därifrån till ditt lilla kar vid varje vattenbyte verkar inte funka då iom att du flyttar nitrit från ett kar till ett annat.

        När du byter vatten, ta vatten från kranen. Låt det rinne en stund och ta aldrig varmt vatten utan det ska vara lite kallt.

        Mina Christyl tål väl inte så omfattande vattenbyten som över 25 % från kranen... Det är därför jag tar från stora för att det redan är "snällt" och eftersom jag hela tiden har "synkat" baljorna och det stora är okey så fick jag det rådet av Janne på Södermalm... Rätt??? Eller fel tänkt???
        Min dam har ju rom
        Har ju det dåliga testet så jag kan ju inte se om det stora ligger på 0 men under 0,3 iaf...

        Tack för svaren!!!!!!!!!!!!!!!

        Ha de´
        Ha dé bäst... Tina

        Kommentar

        • Katharina
          • December 2006
          • 4045

          #5
          Åh tack...

          Ursprungligen postat av drd
          Bara att byta vatten varje dag och testa att tillsätta lite nitrivec varje dag så kommer det att försvinna när det så småningom blir lite balans.
          Ska erkänna att jag är korkad igen, har missat det där om nitrivec... Trodde det var samma som Aqua Safe... Har kollat upp nu... Jättetack, åker o köper på en gång...

          Ha de´ absolut allra bäst!!!!!!!!!!
          Ha dé bäst... Tina

          Kommentar

          • Katharina
            • December 2006
            • 4045

            #6
            Tack för rådet...

            Ursprungligen postat av drd
            Bara att byta vatten varje dag och testa att tillsätta lite nitrivec varje dag så kommer det att försvinna när det så småningom blir lite balans.
            Än en gång tack... Nitriten är nere på 0,3 idag... Bytte nästan hälften igår i 3 omgångar men tog bara "snällt" vatten från stora akvariet... Hällde i ett snarlikt medel som Nitrivec och idag är allt bättre... Mina räkor är aktiva igen och damerna, det är 2 st nu, har romen kvar...

            Vad skulle vi nybörjare göra utan goda råd... Tack och lov för internet... Zoopet...

            Ha de´ bäst...
            Ha dé bäst... Tina

            Kommentar

            • Katharina
              • December 2006
              • 4045

              #7
              Lite Nitrit kvar... Överlever bebisarna??

              Hej igen, har lyckats få ned Nitriten till 0,3 och räkorna är mer aktiva igen. Allt ser mycket fräschare ut... Följde drd och Annaicas råd, jag tog 1 L svalt från kran och 3 L "snällt" vatten från stora karet, först 3 sen 2 ggr om dan... Sen de underbara bakterierna förstås...

              Men en Crystal ska snart nedkomma... Klarar de små nyfödda 0,3 Nitrit eller förlorar jag dem??? Ska jag fortsätta med mer "drastiska" byten eller ta det lite lugnt???
              Ha dé bäst... Tina

              Kommentar

              Arbetssätt...