Räkor mot tofsalger?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • JonathanW
    • July 2005
    • 31

    Räkor mot tofsalger?

    Har ett 110 liter Juwel med mycket växter som blev överbefolkat av fiskar varför jag gjorde mig av med större delen av fiskbeståndet 23 december, däribland mina fem siamesiska algätare (som jag egentligen inte gillar men tvingades skaffa pga tofsalger). Kvar i karet är sju kardinaltetror, några platyyngel, ett ancistruspar och mängder av ancistrusyngel. Kom tillbaka till karet idag och som ett brev på posten var tofsalgbekymmret tillbaka. Har blivit föreslagen i annan tråd att skaffa räkor om algproblem återuppstår. Har nu använt sökfunktionen mycket och många skriver att "räkor sägs ta tofsalger", "amanoräkor äter det mesta" osv men vill gärna ha rakare besked.

    * Är det någon som själv har använt amanoräkor, körsbärsräkor eller någon annan räksort mot tofsalger och hur blev utfallet?

    * Hur mycket bättre eller sämre är en räka mot en siamesisk algätare på tofsalger?

    * Tar räkor även trådalger och staghornsalger?

    * Hur många behöver jag ha till mitt kar för att stoppa algerna?

    * Fungerar dom ihop med övriga invånare i karet?

    * I runda slängar hur mycket kostar en räka? Typ lika mycket som en siamesisk algätare, mycket dyrare eller mycket billigare?
  • Annaica
    • February 2006
    • 1177

    #2
    Jag har tidigare haft problem med tofsalger (men sedan bytte jag kar och gjorde rent allt grundligt så dom försvann), mina körbärsräkor käkade tofsalger. Dock hade jag då inte tillräckligt många för att se om det gjorde någon direkt skillnad.

    Om du ska ha räkor för att stoppa algerna får du ha ett ordentligt gäng.

    Räkor funkar tillsammans med de fiskar du har nu. Om räkorna förökar sig (vilket alla räkor gör, förutom amano som måste ha bräckvatten för att ynglen ska klara sig) så kan det hända att fiskarna äter upp räkynglen, men jag har personligen inte varit med om att vuxna räkor blivit uppätna (jag har tidigare haft molly, guppy och ancistrus)

    En räka kostar olika beroende på vilken sort du väljer. Amano kan nog kosta från 15-40kr st. Körsbär brukar ligga på en 25-50kr st. Väljer du någon annan räka som white pearl, chrystal red, blue eller liknande så kan du få ge mellan 40-100kr st.
    Räkbiten


    Kommentar

    • JonathanW
      • July 2005
      • 31

      #3
      Okej detta låter spännande. Mina tofsalger är främst längst ut på svärdsplantorna, kan räkorna ta sig dit? Har inte någon vidare koll på räkors fysik alls

      Har du någon uppfattning om hur en räka är jämfört med en siames på algerna?

      Kommentar

      • netweaver
        • May 2006
        • 486

        #4
        Ursprungligen postat av JonathanW
        Okej detta låter spännande. Mina tofsalger är främst längst ut på svärdsplantorna, kan räkorna ta sig dit? Har inte någon vidare koll på räkors fysik alls

        Har du någon uppfattning om hur en räka är jämfört med en siames på algerna?

        Jag har ett gäng amano räkor och visst käkar dom alger men tror man måste ha rätt många för att det ska göra nån skillnad men dom är ett trevligt tillskott. Räkorna har inga problem med att ta sig runt i karet dom simmar bra och snabbt.
        \\
        Nybörjare varje dag jag vaknar

        Kommentar

        • Annaica
          • February 2006
          • 1177

          #5
          Ursprungligen postat av JonathanW
          Okej detta låter spännande. Mina tofsalger är främst längst ut på svärdsplantorna, kan räkorna ta sig dit? Har inte någon vidare koll på räkors fysik alls

          Har du någon uppfattning om hur en räka är jämfört med en siames på algerna?
          aldrig haft en siames... en kompis har haft det dock och det verkar ju mer effektivt än att ha räkor.

          Med räkor så hinner det liksom komma nya alger innan de käkat upp de gamla.
          Räkbiten


          Kommentar

          • muppins
            • September 2002
            • 1629

            #6
            Jag har 8 amanoräkor i mitt 240-liters akvarium och de har lyckats utrota alla mina tofsalger jag hade på rötterna.
            Det tog visserligen några månader men resultatet blev perfekt.

            Före och efter:
            Bifogade filer
            /muppins


            Kommentar

            • PeterPan
              • November 2006
              • 89

              #7
              Vad grymt att du har före- och efterbilder Inhandlade just ett gäng amanoräkor jag med, mot tofsalger på mina växter. Väntar med spänning på vad de kan åstakomma.

              Kommentar

              • Annaica
                • February 2006
                • 1177

                #8
                Ursprungligen postat av muppins
                Jag har 8 amanoräkor i mitt 240-liters akvarium och de har lyckats utrota alla mina tofsalger jag hade på rötterna.
                Det tog visserligen några månader men resultatet blev perfekt.

                Före och efter:
                Ser ut som om du ökat växtbeståndet också... kanske matar mindre? Det kan också ha bidragit till att algerna försvann.
                Räkbiten


                Kommentar

                • JonathanW
                  • July 2005
                  • 31

                  #9
                  Tack för alla svar och jag måste säga att muppins kar på bilderna var grymt snyggt! Skaffar mig ett gäng räkor redan idag och hoppas på det bästa. Återkommer med resultat.

                  Kommentar

                  • tummen
                    • March 2005
                    • 5199

                    #10
                    Vill man vara säker på att slippa alger så ta bort fiskarna och ha endast räkor i karet, åk sedan på semester i ett gäng veckor så får ni se på resultat!!!!!
                    Thomas "tummen" Wallén

                    Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                    Kommentar

                    • JonathanW
                      • July 2005
                      • 31

                      #11
                      Har gått ett par veckor nu. Köpte fyra körsbärsräkor och även fem zebrasniglar. Dessvärre lyckades inte dessa individer ta bort mina tofs- och trådalger. Tre av körsbärsräkorna är försvann dessutom efter att jag var bortrest två dagar. Vet inte vad som åt upp dom eftersom det bara finns ancistrus, platyyngel och kardinaltetra. Har med andra ord tvingats krypa till korset och åter köpa ett gäng siamesiska algätare.

                      Kommentar

                      • Kyssguramin
                        • October 2006
                        • 227

                        #12
                        köp inte sånt du inte gillar, du kan annars köpa flera räkor som också är snyggare i ett akvarium än siamesisk algätare

                        Kommentar

                        Arbetssätt...