Räk Hjälp

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • linkie1986
    • January 2006
    • 84

    Räk Hjälp

    Hej alla och god fortsättning på det nya året.

    Jag undrar vad man skall göra för att så i kalk i vattnet utan att ha massa kalk stenar i vattnet tex något filtermaterial eller liknande så räkorna kan få den mängd kalk dom behöver för att byta skal.

    Och vad är bäst att mata med.

    M.V.H Linus

    Ps. jag har 5 st crystal red Ds.
  • Malinitzi
    • December 2006
    • 2088

    #2
    Hej linkie1986!
    Jag är litet ny på räkor men har några i mitt kar. Det där med kalk får någon annan svara på men betr. maten ger jag dem mygglarver och torrfoder som de glatt äter. Sonja här på Zoopet kan mer än jag, gå in på hennes räksida eller maila henne,
    Ann-Marie

    Kommentar

    • Sonja
      • October 2003
      • 7357

      #3
      Ursprungligen postat av linkie1986
      Hej alla och god fortsättning på det nya året.

      Jag undrar vad man skall göra för att så i kalk i vattnet utan att ha massa kalk stenar i vattnet tex något filtermaterial eller liknande så räkorna kan få den mängd kalk dom behöver för att byta skal.

      Och vad är bäst att mata med.

      M.V.H Linus

      Ps. jag har 5 st crystal red Ds.
      Vad har du för vattenvärden? Jag vet inte riktigt om jag är ute och cyklar helt, men räkornas skal är väl inte av kalk utan kitin?
      I alla fall mår dom bäst i mer neutralt vatten än hårt. Fast bara för att vara på den säkra sidan så har jag en bit sepiaskal i mina räkkar. Mitt vatten är rätt mjukt, fast den skalbiten ger inte så mycket.
      Alltid nyfiken!
      Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

      Kommentar

      • Paatsu
        • December 2006
        • 294

        #4
        Lägger du i kalk så höjs PH-värdet och CRS gillar helt enkelt inte när det är för högt. Och som sonja säger så är det inte kalk de behöver till skalen. Det är egentligen kalcium som de behöver. Du kan köpa pellets som är till för eremitkräftor eller kräftmat som oftast innehåller kalcium. Jag rekommenderar Hikari Crab Cuisine som är billigt och bra.

        Vill du att den röda färgen ska se mer intensivare ut kan du mata de med spirulina tabletter nån gång i veckan. Sedan har jag läst att bentonite lera (som används för att förstärka Koi s färger) ska framhäva den vita färgen, dock så ökar den inte andelen vit, utan bara förstärker den. Jag använder själv en liknande lera, fast den ser ut som en sten och den löser upp sig sakta i vattnet.
        Redbee.se » // Johnny

        Kommentar

        • khedlund
          • December 2005
          • 63

          #5
          Kalk

          Kalciumkarbonat + värme ger kalciumoxid (osläckt kalk) + koldioxid
          Kalciumoxid + vatten ger kalciumhydroxid (släckt kalk)

          Kalciumhydroxid är starkt frätande eftersom den löst i vatten ger kalkvatten
          kalciumjoner och 2 hydroxidjoner

          Kalkvatten är ett reagens på koldioxid, dvs reagerar med koldioxid till fast
          kalciumkarbonat (grumling) och då är vi tillbaka till början

          Kommentar

          • Sonja
            • October 2003
            • 7357

            #6
            Ursprungligen postat av khedlund
            Kalciumkarbonat + värme ger kalciumoxid (osläckt kalk) + koldioxid
            Kalciumoxid + vatten ger kalciumhydroxid (släckt kalk)

            Kalciumhydroxid är starkt frätande eftersom den löst i vatten ger kalkvatten
            kalciumjoner och 2 hydroxidjoner

            Kalkvatten är ett reagens på koldioxid, dvs reagerar med koldioxid till fast
            kalciumkarbonat (grumling) och då är vi tillbaka till början
            Okeeeyyyy... vad ska man akta sig för och vad är bra... och varför? Och var finns dessa kalker?
            Alltid nyfiken!
            Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

            Kommentar

            • khedlund
              • December 2005
              • 63

              #7
              kalk

              Ursprungligen postat av Sonja
              Okeeeyyyy... vad ska man akta sig för och vad är bra... och varför? Och var finns dessa kalker?
              Bra fråga, som jag också ställer mig.
              Jag ville bara visa hur svårt det är att veta vad som menas med "kalk".

              Man kanske avser kalciumjoner (Ca2+) och då fungerar kanske
              kalciumnitrat (kalksalpeter) Lättlösligt i kallt vatten (1 del löses på 4 delar vatten)
              eller kalciumklorid (vägsalt) som är fullständigt lösligt i vatten, men något frätande.

              Troligen löser sig något kalciumkarbonat i det överskott av vatten som
              brukar finnas i akvariet, speciellt i koldioxidhaltigt vatten.

              Kommentar

              • Sonja
                • October 2003
                • 7357

                #8
                Jag trodde att det enda man använder då man lägga till kalk i akvarier är korallgrus, krossade snäckskal, äggskal och sepiaskal. Dom måste väl ändå avge samma typ av kalk?
                Alltid nyfiken!
                Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                Kommentar

                • eriahl
                  • April 2004
                  • 5681

                  #9
                  Släckt kalk ska inte användas i akvariet. Man kan använda det om man vill ta död på tex fisk, kräftor mm på en viss sträcka i vattendrag, ph:t går snabbt upp till drygt 12,5 innan det späds ut i vattendrag sakta men säkert. Tror inte räkor uppskattar sånt i akvarium....
                  Har för mig att Granngården har sånt iofs
                  Senast redigerad av eriahl; 05 January 2007, 01:47.
                  "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                  Kommentar

                  • peter_m_jonsson
                    • April 2006
                    • 451

                    #10
                    Ett bra sätt att tillsätta kalk är att lägga dolomitkulor i en nätpåse och stoppa den i filtret eller lägga den direkt i akvariet. Dolomit innehåller kalcium och lite magnesium.

                    Kommentar

                    • Katharina
                      • December 2006
                      • 4045

                      #11
                      Vad är det???

                      Ursprungligen postat av peter_m_jonsson
                      Ett bra sätt att tillsätta kalk är att lägga dolomitkulor i en nätpåse och stoppa den i filtret eller lägga den direkt i akvariet. Dolomit innehåller kalcium och lite magnesium.
                      Vad är Dolomitkulor och var hittar jag det???
                      Ha dé bäst... Tina

                      Kommentar

                      • Sonja
                        • October 2003
                        • 7357

                        #12
                        Fast räkor ska inte ha hårt vatten. Speciellt CR och "humlor" klarar inte av det.
                        Alltid nyfiken!
                        Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                        Kommentar

                        • Malinitzi
                          • December 2006
                          • 2088

                          #13
                          Räkors skalbyten?

                          Ursprungligen postat av Sonja
                          Fast räkor ska inte ha hårt vatten. Speciellt CR och "humlor" klarar inte av det.
                          Har inte hittat något om räkors skalbyten ännu. Har haft mina 2 Amanoräkor snart 2 veckor (önskar fler senare) och båda har ömsat skal.

                          Frågan: Hur ofta ömsar de?
                          Är vattnet OK då de ömsar eller saknas något?

                          Kommentar

                          • Sonja
                            • October 2003
                            • 7357

                            #14
                            Dom ska ömsa skal. Det gör dom när dom växer, och då oftare när dom växer fortare. mer sällan som vuxna men dom gör det då också. Sen kan dom spontant byta skal då man flyttar dom till vatten dom inte är vana att gå i och om dom då har rom så brukar dom tappa rommen.
                            Om något i vattnet eller kosten inte är bra kan skalömsningen funka sämre och dom kan dö medan dom håller på eller strax efter.
                            Alltid nyfiken!
                            Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                            Kommentar

                            • Malinitzi
                              • December 2006
                              • 2088

                              #15
                              Tur då, mina ser prima ut f t. Dom har hållt sig undan ett par dar men det är ju naturligt då de efter ömsningen är så mjuka och lätt rov för större djur (vilket jag inte har).

                              Kommentar

                              Arbetssätt...