Räka söker filter?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LinneaHYLK
    • October 2006
    • 206

    Räka söker filter?

    Jag tänkte bara höra med er som har de mindre sorters räkorna hur ni gör med filtret..

    Mina amanos har klarat sig utan att krypa/åka in i innerfiltret.
    Klarar körsbärsräkor sig också?

    Är sugen på att ha några rödingar i karet...
  • Vandal
    • January 2006
    • 1655

    #2
    de stora klarar sej utan problem, men ynglena kan sugas in...
    man kan sätta en nylonstrumpa över insuget, men då får man vara beredd på att rensa den rätt ofta eftersom det sätter sig massa bös där...
    over and out /Petter
    Techno, Akvarier, Sneakers och Fulöl

    http://saltvattenvandal.blogspot.com/

    Kommentar

    • LinneaHYLK
      • October 2006
      • 206

      #3
      Perfekt, då slipper jag va orolig. Så om man ser en tjockishona så räcker det med att trä över en nylonstrumpa då och ett tag framåt, men så länge man bara har vuxna så går det bra ändå?

      Ingen risk att små hannar sugs in?

      Kommentar

      • Vandal
        • January 2006
        • 1655

        #4
        risken finns alltid men är de tillräckligt stora så brukar det inte vara några problem... mina körsbär på 7mm sitter i insuget på en 600liters pump och plockar godsaker.. men nykläckta går det nog åt några i pumpen..
        over and out /Petter
        Techno, Akvarier, Sneakers och Fulöl

        http://saltvattenvandal.blogspot.com/

        Kommentar

        • LinneaHYLK
          • October 2006
          • 206

          #5
          Oki.. blir att vakta dom noga i början när de släpps ner då =) men jag sitter väl säkert ändå som klistrad vid rutan. Kommer stirra mig blind.. om de nu inte får för sig att vara blyga i början...

          Kommentar

          • Sonja
            • October 2003
            • 7357

            #6
            Ursprungligen postat av LinneaHYLK
            Oki.. blir att vakta dom noga i början när de släpps ner då =) men jag sitter väl säkert ändå som klistrad vid rutan. Kommer stirra mig blind.. om de nu inte får för sig att vara blyga i början...
            Jag tycker mig ha sett att dom är väldigt blyga så länge dom inte är mååånga. Så dom första kullarna kan vara svåra att få syn på innan dom vuxit till sig lite.
            Alltid nyfiken!
            Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

            Kommentar

            • LinneaHYLK
              • October 2006
              • 206

              #7
              Jo, så var det med mina amanos, de var lite blyga. Men när jag skaffade lika många till så var de helt plötsligt framme jämt..

              Vad tror du om förökning då? de har gott om gömställen, men kommer gå i samma kar som guppys.. Överlever bebbarna?

              Kommentar

              • Mamma Mia
                • December 2004
                • 2504

                #8
                Dum fråga kanske - men du har väl någon form av "svamp" på insuget också?

                Vill du behålla yngel av körsbären bör du inte ha någon fisk med stor mun. Som jämförelse - mina Galaxy som är ca 2 cm stora, äter upp körsbärsbebbar...
                Always look at the bright side of life

                Kommentar

                Arbetssätt...