hanarna som galna!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • robinason
    • March 2006
    • 117

    hanarna som galna!

    Igår natt så sjönk temperaturen ner mot 15 - 16 grader i det rummet där jag har mina CR-räkor. Verkar inte som att de for illa av temperatursvängningen på något sätt. Men det som hände (vet inte om det har något samband) är att hela dagen igår, och även idag så simmar hanarna runt som tokar. Misstänker att det kanske är föryngring på gång (första gången för mig). Hur långt innan honorna har "färdig rom" brukar hanarna bete sig så här? Kan det finnas något samband med temperatursänkningen och beteendet?

    Tacksam för svar!
  • Sonja
    • October 2003
    • 7357

    #2
    Tempraturändring vet jag inget om men om det är så att en hona är klar för parning så simmar hanarna runt som tokiga ena dagen och dagen efter har honan fått ner rommen. Så håll utkik i morgon så kanske du ser något
    Alltid nyfiken!
    Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

    Kommentar

    • robinason
      • March 2006
      • 117

      #3
      Idag såg jag en hona med rom!!! Men fortfarande ett par med en riktigt mörk fläck i nacken... kan nog bli fler. ;-)

      Kommentar

      • Sonja
        • October 2003
        • 7357

        #4
        Ha! ha! "Vad var det jag sa?" Grattis, hoppas det funkar hela vägen nu så det blir småttingar också. Dom går ca fyra veckor med rommen.
        Alltid nyfiken!
        Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

        Kommentar

        • robinason
          • March 2006
          • 117

          #5
          Bara att hålla tummarna nu då, men karet här hemma med postisarna i har ju faktiskt inte varit några problem med sista tiden, så jag tror att det ska gå vägen. Får väl fortsätta på den inslagna linjen med riktigt små vattenbyten lite då och då och så hålla tummarna. Romen är mörkbrun, är det som det ska då?

          Kommentar

          • Sonja
            • October 2003
            • 7357

            #6
            Jajamensan. Den ser ut som små minipolly (chokladgodiset du vet ). Jag tror obefruktad rom är lite matt och mycket ljusare. Jag har sett några såna korn tillsammans med glänsande mörkbrun rom under samma hona.
            Alltid nyfiken!
            Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

            Kommentar

            • robinason
              • March 2006
              • 117

              #7
              Idag är hanarna "tokiga" igen:-) Undrar om det ska bli en "tjockis" till inom kort...

              Kommentar

              • Sonja
                • October 2003
                • 7357

                #8
                Du kommer säkert att hitta en hona med rom i morgon igen
                Alltid nyfiken!
                Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                Kommentar

                • robinason
                  • March 2006
                  • 117

                  #9
                  Någon ytterligare hona har jag inte hittat. Men om jag räknar rätt och det stämmer med fyra veckor så ska det komma smått imorgon... Nu har temperaturen varit lite lägre i karet (strömavbrott) men räkorna verkar inte ha tagit någon skada... kan det förlänge tiden honan bär rom tro? Ja, om inte så är det 28 dagar imorgon. Ser fram mot hur det ska gå.... *spännande*

                  Kommentar

                  • Sonja
                    • October 2003
                    • 7357

                    #10
                    Du måste skriva om hur det går. Bär honorna rommen fortfarande? Jag menar ser du dom eller har dom gömt sig.
                    Alltid nyfiken!
                    Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                    Kommentar

                    • robinason
                      • March 2006
                      • 117

                      #11
                      Kollade precis, och hon är fortfarande "gravid".... Väntar med spänning här nu:-)

                      Kommentar

                      • Sonja
                        • October 2003
                        • 7357

                        #12
                        Kan du se om rommen ljusnat? Jag har märkt att när det närmar sig kläckning blir romskalet mer genomskinligt och man kan se ynglens ögon genom romväggen i vissa lägen.
                        Alltid nyfiken!
                        Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                        Kommentar

                        • robinason
                          • March 2006
                          • 117

                          #13
                          njae, det vet jag inte om jag tycker att jag kan. Se ögonen alltså. Men däremot så tycker jag att romkornen ser lite mer "luddiga" ut, och kan nog stämma att de är lite ljusare....

                          Kommentar

                          • Paatsu
                            • December 2006
                            • 294

                            #14
                            Det har ju gått en månad nu så snart borde du kunna gå på räkyngeljakt
                            Fast de är otroligt små så sannolikheten att du hittar en är väldig liten såhär tidigt, men ibland så kommer de fram och sätter sig på glasrutan så ser man de bättre.
                            Redbee.se » // Johnny

                            Kommentar

                            • Kyssguramin
                              • October 2006
                              • 227

                              #15
                              jag har hört att man kan se räkyngen om man lyser med enficklampa mot glasrutan när akvariumet är släckt.
                              och odlade du dem i söt eller saltvattten?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...