mat till räkor??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • konstigrej
    • July 2006
    • 89

    mat till räkor??

    jag har ett gäng red crystal räkor, 5 närmare bestämt med räk bäbisar på ingång för första gången...
    hitils har ja har inte matat dom något, har bara haft dom i nån månad o dom e redan 3 ggr så stora som när ja köpte dom men ska starta upp ett nytt kar till dom o där finns de ju inga alger eller så för dom att äta så vad ska ja ge dom?
    här på zoopet stog det att dom äter, foderrester, flingfoder (gärna grönfoder), granulat, växtdelar, exkrementer från fisk, smått fryst foder,
    o för mig som inte har en aning om va tex granulat är undrar vad för nått jag ska välja i den väldigt stora djungeln av fiskmat? ett märke eller namn på nått vanligt som dom gillar o mår bra av skulle uppskattas väldigt mycket!
  • andreassofus
    • November 2005
    • 5643

    #2
    det finns pellets som är till för räkor. det använder jag.. lös upp dom i vatten o dom sjunker till botten med en gång.. sen äter dom räkmix och all mat egentligen,, även grönsaker.
    Mvh Andreas
    min zoon
    msn adress

    Kommentar

    • Sonja
      • October 2003
      • 7357

      #3
      Japp, det finns i alla fall två räkfoder som är i granulat/pelletsform. Ett är JBL Novo Prawn och det andra Aquatic Nature Shrimp Exel Food.
      Själva ordet granulat betyder att det inte är flingfoder utan hoppressade små korn.
      Men räkor äter allt verkar det som. Mina får räkgranulat men även fryst artemia, räkmix, smått granulatfoder för små fiskmunnar och olika bottentabletter som jag bryter i mindre bitar.
      Men akta dig för att mata för mycket så att inte vattnet blir dåligt.

      Om du startar ett nytt kar till räkorna så var försiktig i början. Inred det med grus och växter mm och låt några få fiskar gå som startfisk några veckor till en månad först så att karet är i balans innan du flyttar dit räkorna i stället. Dom är rätt känsliga för dålig vattenkvalité och du får lätt nitrit i nystartade kar.
      Alltid nyfiken!
      Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

      Kommentar

      Arbetssätt...