Vilken räka...om någon skall jag ha ?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ken Olofsson
    • November 2006
    • 8014

Vilken räka...om någon skall jag ha ?

Hej !

Drar igång ett kar på 220-240 liter efter nyår.

Skall ha följande fiskar i detta.

Scalarer
    Fjärilsciklider
    Platys eller Svärdbärare
    Malar (ancistrus)
    Siamesisk Algätare

Har läst att ancistrus är benägna att "skita ner" en del.

Letar efter något som kan "städa upp" den skiten.

Skulle en räka (eller flera) fungera ?

(Nej, snäckor vill jag inte ha)

Vilken sorts räka skulle fungera isf ?

Minimi- / max antal räkor ?

Kensa
    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:
  • Nils Holmström
    • November 2004
    • 2195

scalarer är ju kända för att käka upp tex neontetror, så jag tror inte att de skulla tacka nej till en skaldjurbuffe...

sen verkar det vanskligt att ha svärdbärare och fjärilsciklider i samma kar, då fjärilarna vil ha mjukt och surt vatten, ochsvärdbärarna hårt och alkaliskt. räkorna blir inte heller så galda om det blir för surt och mjukt...

snäckor fungerar inte heller, eftersom de ABSOLUT itne kan vara i surt vatten.

jag skulle skippat platys/svärbärare, och levt med att det blir ltie skitigt.
    222 liter Malawi

Kommentar

• Ken Olofsson
      • November 2006
      • 8014

massor med andra människor som har sagt att denna blandning
      fungerar alldeles utmärkt.

fram till nu är det bara 2 av kanske 75 som har sagt att blandningen är fel.
      Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå

Kommentar

• Nitra98
        • June 2005
        • 1987

Ursprungligen postat av Kensa
        massor med andra människor som har sagt att denna blandning
        fungerar alldeles utmärkt.

fram till nu är det bara 2 av kanske 75 som har sagt att blandningen är fel.
        Då blir det tre nu då! Jag tycker inte heller det är en bra blandning då Nils har alldeles rätt i det att Fjärilsciklider och svärdbärare eller platy vill ha helt olika vatten. Och räkor tycker jag inte heller du ska ha med de fiskarna.
        Min zoon

Kommentar

• PlatyYngel
          • January 2006
          • 1105

Ursprungligen postat av Kensa
          Hej !

Drar igång ett kar på 220-240 liter efter nyår.

Skall ha följande fiskar i detta.

Scalarer
          Fjärilsciklider
          Platys eller Svärdbärare
          Malar (ancistrus)
          Siamesisk Algätare

Har läst att ancistrus är benägna att "skita ner" en del.

Letar efter något som kan "städa upp" den skiten.

Kensa
          Vad menar du med att skita ner? Bajsar gör dom ju, men det finns det ingen fisk som vill äta upp...
          / Marcus

Kommentar

• Ken Olofsson
            • November 2006
            • 8014

Citerar från artbeskrivningen på Körsbärsräkan:

Herbivor (växtätare – främst alger) och omnivor (allätare). I akvarium är de inte så kräsna utan äter foderrester, flingfoder (grönfoder), maltabletter, granulat, växtdelar, exkrementer från fisk, smått fryst foder, spenat etc..

Alltså...äter skit.

Därav frågan, finns det någon trevlig räka som passar med fiskarna i det framtida karet som kan hjälpa till att ta hand om skiten.

K

Kommentar

• mmm
              • June 2004
              • 901

Tror inte det är några problem med fiskarna om du håller runt 7 i pH. (Annars kan du ju fundera på boliviansk fjärilsciklid som enligt artbeskrivningen vill ha lite högre pH än den vanliga).

Jag tror att du kan få problem med att ha räkor (jag har själv inte vågat skaffa några pga risken att de blir mat). Men har du mycket växter så kan det kanske gå bra. Det kan nog också vara vettigt att välja någon lite större räka som Amano, för att minska risken att de blir mat. Det tråkiga med Amano är att du knappast lär få några yngel på dem . Ska du ha räkor, så tror jag inte en räka gör någon skillnad utan du bör nog ha en del.
              /Mattias

Kommentar

• Annaica
                • February 2006
                • 1177

Ska du ha körsbärsräkor (som för övrigt som de andra sagt nog kommer bli dyrt foder för fiskarna du vill ha) i det enorma karet så får du nog ha ett par hundra i alla fall. De blir max 3 cm stora och ska de rensa upp efter alla dina andra fiskar så kommer det ju krävas en hel del!

Har själv körsbär, 10 st i mitt 54 liters kar, hade jag dessutom haft fiskar så hade jag behövt fler räkor om deras uppgift var att rensa upp. ^^
                Räkbiten

Kommentar

• Pär J.
                  • March 2002
                  • 284

När det gäller vattenvärden är det alltid ett avvägande mellan vad fiskarna har i naturen och vad de "vill ha". Är vattnet inte extremt åt något håll eller fiskarna är vildfångade och kräver det ena eller andra för lek eller romutveckling (ev. skev könsfördelning) så fungerar många "dåliga" kombinationer.
                  Kolla i butiken håller dse olika vattenvärden i olika akvarier beroende på vart fiskarna kommer ifrån?

För att svara på din fråga /topic) så skulle jag rekomendera räkor i ett mindre kar alena eller tillsammans med mindre fiskar. Har själv 12st Körsbärsräkor i ett 36L och ser sällan mer än någon åt gången, så i ett så pass stort akvarium försvinner de lätt för betraktaren.

Lycka till hur det än blir.
                  /Pär

Kommentar

• Pär J.
                    • March 2002
                    • 284

Det finns iofs större räkor och kräftor, tex solfjäderräkan eller vad den kan heta. Är så fokuserad på de små (som är på modet) att jag glömde att det finns fler och större arter.

Kommentar

• PlatyYngel
                      • January 2006
                      • 1105

Ursprungligen postat av Pär J.
                      (ev. skev könsfördelning) /Pär
                      / Marcus

Kommentar

• Pär J.
                        • March 2002
                        • 284

Vattenvärden kan påverka könsfördelningen på ynglen. Detta är välkänt hos dvärgciklider (pH samt tempertur) ger olika delar hanar och honor hos olika arter.

Kommentar

• Vinter
                          • August 2006
                          • 248

Har en fråga angående Körsbärsräkor, har ingen som helst erfarenhet om dessa. Men tycker dom verkar rätt...mysiga..att titta på?

Har två kar men med dom fiskarna jag har i så kanske dom inte blir så långlivade. Så jag funderar då på att köpa ett litet akvarie till och bara ha räkor och möjligtvis några stimfiskar så räkorna inte blir överbefolkade.

Så mina frågor är, hur pass litet akvarie kan jag köpa om jag vill ha så få räkor som möjligt 19 liter?? Dom vill ju säkert ha sällskap...
                          Och vilken fisk kan jag ha till och hur många?

Sorry, om jag snor en tråd här men jag ville inte skapa en helt ny tråd när vi ändå pratar Körsbärsräkor här inne.

EDIT: Glömde... behöver detta nya kar nåt filter?
                          Senast redigerad av Vinter; 04 December 2006, 21:11.
                          19L Räkor
                          63L
                          240L under uppstart

Kommentar

• Pär J.
                            • March 2002
                            • 284

19L borde funka utmärkt för några räkor, blir de många kan man ju alltid sälja "överskottet". Kanske kan någon liten fisk passa in också, tex vildguppy eller någon annan liten fisk.

Ang filter så behöver inga akvarier filter OM man sköter akvariet rätt, dvs byter vatten ofta och har mycket växter som sköter sköter balansen mellan tillfört och förbrukad näring.

Kommentar

• Vinter
                              • August 2006
                              • 248

Ok, tack för infon!

Slöjstjärtar äter dom opp räkorna? Har ett kar med slöjisar annars men jag antar att dom käkar räkor till förrätt? Dom blir inte stora, fem sex centimeter kanske, sa han i djuraffären.
                              19L Räkor
                              63L
                              240L under uppstart

Kommentar

Arbetssätt...