Bajsätande räka?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LinneaHYLK
    • October 2006
    • 206

Bajsätande räka?

Jag har skaffat ancistrusar, och aldrig nånsin trodde jag de skitade ner så mycket.. de är ju trots allt städare..

I mitt andra akvarium har jag räkor som städar upp, väldigt effektiva.
    Skulle det hjälpa att flytta över några av dom så att de kan städa upp malbajset, eller är de inte intresserade av det jobbet?

Det ser ju lite tråkigt ut med så mycket bajs på en svart botten, å vattenbyte varje dag är väl inte direkt vad varken jag eller fiskarna längtar efter...
  • batski
    • October 2004
    • 8891

Ancistrusar är algätare snarare än städare. Räkor och snäckor är bra städare, men jag vet inte om det är någon som vill äta bajs. Möjligtvis om de är väldigt hungriga, jag vet inte. Men det skulle inte vara så snällt att svälta dem.

Det finns såna batteridrivna akvariedammsugare som man kan använda att suga upp skit med utan att suga ut vatten (vattnet rinner genom ett litet filter tillbaka ner i akvariet).
    "The animals of the world exist for their own reasons.
    They were not made for humans
    any more than black people were made for whites
    or women for men." - Alice Walker

Kommentar

• LinneaHYLK
      • October 2006
      • 206

Hehe, nä, svälta dom är ju inte snällt, men akvariedammsugare låter knepigt?
      Nån aning om var man kan kika på sånna?

Kommentar

• batski
        • October 2004
        • 8891

Hur stort är ditt akvarium? Hornbach har akvariedammsugare för mindre akvarier. Annars kan man nog beställa från PWSS: http://www.pwss.nu/pages.php?pageid=1

Kommentar

• peter_m_jonsson
          • April 2006
          • 451

Jag läste i en tidigare tråd att äppelsnäckor åt fiskbajs bla. Annars finns ju alltid malajsisk trumpetsnäcka som äter allt som hamnar på botten.

Kommentar

• LinneaHYLK
            • October 2006
            • 206

Nämen åh va bra! Kanske ska kika runt efter äppelsnäckor då..

Kommentar

• LinneaHYLK
              • October 2006
              • 206

Ursprungligen postat av batski
              Hur stort är ditt akvarium? Hornbach har akvariedammsugare för mindre akvarier. Annars kan man nog beställa från PWSS: http://www.pwss.nu/pages.php?pageid=1

Akvariet är 39 liter, så det känns lite överdrivet att köpa en dammsugare dit.. =/ Men äppelsnäckor vore tufft =)

Kommentar

• batski
                • October 2004
                • 8891

Ursprungligen postat av LinneaHYLK
                Akvariet är 39 liter, så det känns lite överdrivet att köpa en dammsugare dit.. =/ Men äppelsnäckor vore tufft =)
                HJÄLP! Har du ancistrus i ett 39 liters akvarium? De behöver ju minst över 100 liter: http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=315

Inte undra på att de blir skitigt! Ärligt talat så tycker jag du ska se till att omplacera ancistrusarna så snart som möjligt!

Kommentar

• LinneaHYLK
                  • October 2006
                  • 206

Oj.. ja, det ska jag verkligen fundera över! Men alltså, vart är den kunniga personalen? Man förklarar tydligt hur stort akvariet är å vad man söker... De är verkligen bara ute efter att sälja.

Kommentar

• batski
                    • October 2004
                    • 8891

Regel nummer ett: Förlita dig aldrig på vad personalen i butiken säger (jag har både hört och sett skräckexempel på hur tokigt det kan bli).

Regel nummer två: Läs alltid på i förväg om de fiskar som intresserar dig innan du skaffar dem.

Gjorde man alltid så skulle man undvika en helt del problem och otrevliga överraskningar.

Kommentar

Arbetssätt...