varför gillar inte snäckor mitt 250literskar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nils Holmström
    • November 2004
    • 2195

    varför gillar inte snäckor mitt 250literskar?

    För ett tag sedan lade jag ner ett gäng småsnäckor, och dessa kröp runt turbofart i en dag, sen var det som att alla lade sig ner och "gav upp". endel stängde in sig helt, andra låg halvstängda på botten och npån flöt omkirng, och de rörde sig itne på en vecka. jag provade att lägga tillbaka dem i det gammla karet som en sista utväg, och se, där trivdes de bättre! två stycken återhämtade sig inte utan dog, men de andra är återställda.

    För någon dag sen köpte jag två större äpplesnäckor och koppade försiktigt in dem i det stora akvariet. de kröp runt en stund, men nu har de legat stilla ett tag, den ena med skalet "halvöppet" och stänger det knappt mräkbart när man tar upp den. Vad fan är dealen? Ska jag prova att flytta över dem till det andra karet och se om de trivs bättre där?
    222 liter Malawi
  • tulle89
    • March 2006
    • 1183

    #2
    Tror det bros lite på vad du har för fiskar i akvariet.

    T.ex. i mitt lill guppykar ser jag äppelsniglarna överallt hela tiden. Men i mitt snäcklekarkar så ser jag dem inte överhuvudtaget under dagen, men när belysningen släcks så sitter de lite överallt.

    Samma i malawikaret, i sanden på dagen på rutorna under natten.

    Så jag tror det bros lite på att de är rädda att bli fiskmat så de gömmer sig!

    //MVH Tulle
    Med Vänliga Hälsningar Tulle

    Min zoon! Projekt -> 310 liter malawi

    Kommentar

    • Nils Holmström
      • November 2004
      • 2195

      #3
      men de första, små var helt ensamma i akvariet...
      222 liter Malawi

      Kommentar

      • Sonja
        • October 2003
        • 7357

        #4
        Något med vattnet som inte funkar kanske? Nitrit/nitrat och/eller syrebrist kanske? Är karet nystartat eller har det varit igång en tid? Har du fisk som trivs i?
        Alltid nyfiken!
        Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

        Kommentar

        • peter_m_jonsson
          • April 2006
          • 451

          #5
          Algbrist? Jag vet inte vad det var för snäckor, men jag har för mig att tiger och zebra snäckor bara äter alger. Iofs har jag hört att de ibland tar algtabletter. Äppelsnäckorna är ju förstås lite mer mystiskt. De gillar ju att mumsa på skräp på botten så det kanske är det som saknas

          Kommentar

          • erikthur
            • March 2004
            • 9953

            #6
            Koppar eller andra inte så lämpliga metaller för snäckor i akvariet eller vattnet?
            Killies is a lifetime passion

            Kommentar

            • Nils Holmström
              • November 2004
              • 2195

              #7
              fiskarna som är i mår fint, och maten borde väl inte spela så stor roll på så kort tid?

              metall käns mer troligt. enda skillnaden i karen är att ajg har svart rådagrus och skiffer i det stora. akn det spela roll?
              222 liter Malawi

              Kommentar

              • erikthur
                • March 2004
                • 9953

                #8
                Det har iaf varit delade meningar här på forumet om den svarta rådasandens lämplighet just pga något metallinslag. Kanske ett jämförande experiment kan var på plats med två glasburkar (med/utan sand) och lite småsnäckor i för att belysa detta. Tag då friskt vatten förståss.
                Killies is a lifetime passion

                Kommentar

                • Nils Holmström
                  • November 2004
                  • 2195

                  #9
                  Jag flyttade över två nyinköpta ampullarior från det stora, där de bara låg stilla och apatiska, till 80-literskaret. Det såg ut att vara för sent, och de låg stilla i ett par dagar, men nu har en avd em börjat röra på sig igen! de MÅSTE verkligen vara sanden.
                  222 liter Malawi

                  Kommentar

                  Arbetssätt...