Lättodlade räkor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Svanvik
    • November 2006
    • 38

    Lättodlade räkor

    Har aldrig haft räkor själv men såg hos en kompis att de kan vara rätt kul att titta på samt att de åt bäde multnade växtdelar och aljer.

    Efter en titt i detta forum inser jag att det är en större "djungel" än jag trott. Min fråga är nu helt enkelt om det finns några lättodlade varianter för mjukt respektive hårt vatten och vilka det i så fall är?

    En kort beskrivning av tillvägagångssätt hade också uppskattats.
  • Annaica
    • February 2006
    • 1177

    #2
    Själv har jag cherry/körsbärsräka. Den är röd (speciellt honorna). Dom är väldigt lättodlade, äter både foderrester och alger och är dessutom väldigt fina
    Räkbiten


    Kommentar

    • Nitra98
      • June 2005
      • 1987

      #3
      I den här tråden finns mycket intressant information!


      Men det är väl körsbärsräkor som är lättast, tror jag.
      Min zoon

      Kommentar

      • qenzo
        • February 2005
        • 1747

        #4
        Ja min stora fläskiga körsbärshona bär då på rom titt som tätt, men jag har ännu inte sett några bäbisar (vet inte vad man kallar bäbisarna). Ev kan det ju vara så att mina 4 endlers äter dessa små kryp... jag vet inte. Vore kul att få se de små liven.

        Vart väljer en hona att lägga sina ägg? Jag har en del växter (honsärv och najas) sant en rel stor rot.
        Var det meningen att du skulle ta åt dig personligen?

        Kommentar

        • Svanvik
          • November 2006
          • 38

          #5
          Tackar för svar. Någon med lyckat resultat som har några för avyttring i Göteborgs trakten?

          Kommentar

          • Isolde81
            • August 2006
            • 233

            #6
            Ursprungligen postat av qenzo
            Ja min stora fläskiga körsbärshona bär då på rom titt som tätt, men jag har ännu inte sett några bäbisar (vet inte vad man kallar bäbisarna). Ev kan det ju vara så att mina 4 endlers äter dessa små kryp... jag vet inte. Vore kul att få se de små liven.

            Vart väljer en hona att lägga sina ägg? Jag har en del växter (honsärv och najas) sant en rel stor rot.
            Honan bär rommen ända tills den kläcks, ca 3 veckor. I början är de otroligt svåra att se. Jag har två kullar och de börjar bli stora nu. Prova att lägga i en mosad ärta eller liknande, när jag gör det sitter det alltid minst 5 småttisar och kalasar! Ursöta!
            110 l: Svart neontetra, Microrasbora sp. Galaxy, Endlers, Kopparbarb, Kuhliål, Siamesisk algätare, Guldancistrus, Amanoräkor och Posthornsnäckor

            Kommentar

            Arbetssätt...