Skabbiga räkor eller?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • miluhe
    • June 2006
    • 2090

    Skabbiga räkor eller?

    Varför blir vissa av räkorna speciellt red cherrys konstiga i färgen ser ut som de är gamla(vilket de inte är) eller helt enkelt rostiga varit med om ett hårt liv. Vet inte hur jag ska förklara de är pigga äter men är inte vackra.
  • fifi
    • August 2006
    • 695

    #2
    Hmm.. det låter lite konstigt, min första tanke skulle väl vara att vattnet eller maten inte är optimal. Eller så har de precis ömsat och inte återfått färgen ännu.

    Kolla ph kanske, minns inte nu vilket de föredrar, men det är ju lätthittat på nätet.
    mvh
    Fifi

    I'm so cute, I poop rainbows.

    Kommentar

    • miluhe
      • June 2006
      • 2090

      #3
      Har högt ph 8,5. Räkorna ser faktiskt bruntrista ut.

      Kommentar

      • fifi
        • August 2006
        • 695

        #4
        Underligt. Men de får varierad mat och du sköter vattenbytena ordentligt? *låter som en skolfröken..* Även räkor måste få rent, visserligen klarar de sig väl utan filter men de är inte gjorda av sten.

        Testa gärna med lite mygglarver, räkor älskar dem, och att varva med spirulina.

        Du har inga läskiga metaller i vattnet? Har läst någonstans att de är väldigt känsliga mot metaller. Sedan så kan det ju även vara så att de helt enkelt inte blir rödare. Hade de en annan färg när du köpte dem?
        Senast redigerad av fifi; 18 November 2006, 21:25.
        mvh
        Fifi

        I'm so cute, I poop rainbows.

        Kommentar

        • miluhe
          • June 2006
          • 2090

          #5
          Ja de var röda när jag köpte dem jag byter 10-20% vatten varje dag. Gör allt jag läst om. Kan det bero på det extremt hårda vattnet ph 8,6 kh 13. Byter kanske vatten för ofta.

          Kommentar

          • fifi
            • August 2006
            • 695

            #6
            Jaaa, det är mycket möjligt, varför så ofta? En gång i veckan räcker gott och väl! Man får inte rubba balansen alldeles för mycket och det kan även vara så att de helt enkelt blir stressade när du byter så ofta.

            Kanske därför de ändrat färg, man brukar ju säga att de blir rödare när de trivs så varför inte brunare om något är stressande? Testa med att byta mer sällan och använda vattenberedningsmedel när du byter. Har du ordentligt med mat till dem? Ge gärna lite extra algtabletter ifall det kanske är något sådant.

            Har du andra fiskar i eller snäckor? Växter? Möjligen att de inte upplever att de har tillräckligt med grönt för att skydda dem från lampan eller för att gömma sig i, de vill ju gärna simma runt från blad till blad och gömma sig i en algboll/under en rot då och då.
            mvh
            Fifi

            I'm so cute, I poop rainbows.

            Kommentar

            Arbetssätt...