Sniglar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ribby_girl
    • February 2005
    • 378

    Sniglar

    Vet inte riktigt vart detta passar in, men skriver här så får vi se om ja får nått svar.
    Jag har sett några få sniglar som de växt alger på i mitt akvarie, men inget jag tänkt så där mycket på, lite snäckor och sniglar e väl ingen fara, men idag, så såg jag en bamse snäcka på glaset och ingen vanlig utan en sån där spiral snäcka,, när jag kollade runt (eftersom jag tror dessa kommer fram då de är mörkt i akvariet) så såg jag flera stycken, hur många som helst
    Vad ska jag göra de är överallt, men när akvariet tänds i morgon tror jag de kommer gömma sig, men ändå.
    de har ätit lite på min blad växt men inte alvarligt, de sitter mest på glaste och på pumpen,

    Vad är orsaken till mina sniglar, och hur blir jag av med dem
    jag har ganska lite växter, en blad växt plus en stor hope valisneria liknande växt, jag har ett 20tal fiskar (svärdbärare, guppy, praktbotia, neon, tigerbarb, en mal, khuliål, akvariet är på 250liter och jag utfodrar mest med flingfoder men ettpar tre gånger i veckan blir det också en tablett foder till åarna och malen, men även de andra fiskarna är på den, jag ger mat en gång om dagen.

    Vad ska jag göra ?
    Kommer de försvinna om jag skaffar mer växter ?
  • _Lena_
    • June 2006
    • 1273

    #2
    Nej de kommer inte försvinna för att du skaffar fler växter. Enda sättet att bli av med sniglarna är att skaffa en snigelätare, tex en botia, en kulfisk elelr en dvärgciklid.

    Kommentar

    • andreassofus
      • November 2005
      • 5643

      #3
      eeler om du mata´r mindre eller om du tar bort dom när du ser dom.
      Mvh Andreas
      min zoon
      msn adress

      Kommentar

      • peter_m_jonsson
        • April 2006
        • 451

        #4
        Eller så låter du dom vara kvar. Det låter som Malaysiska trupet sniglar. Dessa äter överbliven mat, rutnande växtdelar och fiskbajs. De är med andra ord kanon på att städa och bryta ned avfall till något som växterna kan använda. Eftersom de bara kommer fram om natten så är de inte heller visuellt störande.
        Jag lyckades få tag på några till mitt akvarium och är kanonnöjd.
        Många jag har läst om planterar in dessa just för att hålla akvariet fräsht.
        Som grädde på moset så äter dom andra sniglars ägg så du slipper ha så många små kanelbullar som kryper omkring.

        Kommentar

        • T_K
          • January 2006
          • 102

          #5
          Snäckor och sniglar får du enkelt bort med något avmaskningsmedel som du köper på apoteket. T ex flubenol. Det behövs ytterst lite, men det tar några veckor innan alla dött. Har man många får man se upp så inte vattnet blir dåligt när de ruttnar.
          Det jag däremot inte vet, och gärna skulle vilja veta, är om räkor stryker med av såna medel. Anyone?

          Kommentar

          • ribby_girl
            • February 2005
            • 378

            #6
            Oki, ja vill ju gärna veta orsaken till problemet innan ja börjar behandla med saker som kan vara skadligt för mina fiskar och växter, men det är alltså för att jag har för mycket överbliven mat, ruttnande växter och fiskbajs i akvariet eller ?.
            men de e ju bara bra att dom finns där då.
            Vart får man sånna här sniglar ifrån, kommer de med växtrena, eller med fiskarna ? eller vad ?
            de kan ju inte bara dyka upp en dag eller ?

            Kommentar

            • batski
              • October 2004
              • 8891

              #7
              Ursprungligen postat av ribby_girl
              Vad är orsaken till mina sniglar
              Ägg Förlåt, jag kunde inte låta bli Du har säkert fått med lite ägg på nån växt.

              Jag tror inte att det är de som har ätit på växten. De städar mest och rör om i sanden där de bor på dagarna.

              Jag tycker definitivt INTE du ska använda några medel. Dessa medel kommer säkert att döda även en massa mikroorganismer som är bra för balansen i akvariet. Även snäckorna är bra för akvariet, så så länge du inte stör dig på dem låt dem vara istället. Tycker du att de har blivit för många kan du prova med att dra ner på matningen lite.
              Senast redigerad av batski; 15 November 2006, 14:46.
              "The animals of the world exist for their own reasons.
              They were not made for humans
              any more than black people were made for whites
              or women for men." - Alice Walker

              Kommentar

              • robinason
                • March 2006
                • 117

                #8
                Lättare att lära sig gilla snäckor än att bli av med dom har jag förstått. Och jag har lärt mig gilla dem. De gör ju god nytta i akvariet. Startade upp ett nytt kar för en tid sen, och tiggde faktiskt till mig lite malaysiska sandsnäckor i akvarieaffären. Har även av denna sorten i mitt lilla räkkar där jag inte har någon filtration. De gör ju ett bra jobb med att hålla rent det där som faller ner emellan i bottengruset. I detta karet har jag även posthorns-snäckor. Dessa är nästan lite favoriter, håller allt i karet skinande rent!:-)

                /Robert

                Kommentar

                • ribby_girl
                  • February 2005
                  • 378

                  #9
                  hehe, ja att de kommer från äggen förstog jag, men att de överlever och förökar sig beror alltså på att jag har för mycket skit i akvariet som de gillar.
                  nej de får vara kvar, ett tag till i alla fall, blir de störande får jag väl hitta på något då men just nu verkar de ganska froma
                  Tack så myckey

                  Kommentar

                  Arbetssätt...