Döda ampullarior

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • fifi
    • August 2006
    • 695

    Döda ampullarior

    Okeeeej.. mycket underligt - köpte ett gäng snäckor härom dagen, har lagt dem i tre akvarier, c:a 4 i varje - alla fyra som jag la med kampfisken och glödbandstetrorna verkar vara stendöda, resten tycks trivas hur bra som helst - vad kan ha varit felet?

    Vattenvärden? Temperaturen? Gruset?

    Har släppt ner dem hos guldfiskarna nu, där övriga snäckorna har satt fart och växer så det knakar, får se ifall de frisknar på sig, tre utav dem verkade ha en chans men den fjärde tappade "locket" och är antagligen död..

    De blev dessutom väldigt bleka, helt färglösa.


    Vad tror ni har hänt?
    mvh
    Fifi

    I'm so cute, I poop rainbows.
  • Annaica
    • February 2006
    • 1177

    #2
    skumt. Det enda jag kan komma på är att vattnet kan vara för mjukt,, men det dör dom inte av, skalet kan bli skadat dock.

    Kanske behöver du lägga i lite sladdrig sallad eller nått om du inte har så mycket alger/fiskmatrester i karet?
    Räkbiten


    Kommentar

    • fifi
      • August 2006
      • 695

      #3
      Men dom hade ju rätt mycket käk däri.. men men.. hoppas verkligen att de piggnar till i det stora annars har jag ingen aning om vad det kan vara.. och de svälter ju inte så fort..

      skumt va? de första var ju dessutom pigga, förutom den stora som vi tog bort när du var här du vet.
      mvh
      Fifi

      I'm so cute, I poop rainbows.

      Kommentar

      • fifi
        • August 2006
        • 695

        #4
        Undrar om kanelbullarna trivs bättre just där..? Kan nog tänka mig att det kan ha varit gruset..
        mvh
        Fifi

        I'm so cute, I poop rainbows.

        Kommentar

        • Annaica
          • February 2006
          • 1177

          #5
          om dom luktar illa så är dom döda... men jag har läst att snäckor kan ligga och vara inaktiva i flera dagar.

          När jag flyttade in sniglarna i mitt kar så var ju en igång efter ett par timmar, medans de 2 andra tog nästan 2 dygn på sig att komma ur sitt skal.
          Räkbiten


          Kommentar

          • fifi
            • August 2006
            • 695

            #6
            Okej, två av de fyra jag stoppade hos guldfiskarna är levande!! de börjar sniffa lite med tentaklerna här.. de andra två vet jag inte ännu men en femte fanns det inget kvar i skalet på!!

            men men, hålla tummarna!
            mvh
            Fifi

            I'm so cute, I poop rainbows.

            Kommentar

            • Annaica
              • February 2006
              • 1177

              #7
              humma... vet inte alls vad det kan vara... hos mig stormtrivs sniglar ^^ Ampullariorna gillar jag, men alla sniglarna som man får med växter och grejer... dom har jag tröttnat på!
              Räkbiten


              Kommentar

              Arbetssätt...