Körsbärsräka

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pannecke
    • January 2005
    • 1325

Körsbärsräka

Hur länge har körsbärsräkan rom under stjärten. Fick syn på att en av dem bär rom, funderar på att flytta räkan så att den är själv i eett "Glasblock" så inte småräkorna blir uppätna...
    /Martin, Susanne, Sebastian och Thea

Gå gärna in och titta på vår hemsida.
  • fairing
    • October 2003
    • 574

klara räkorna av att vara utan pump,ja menar ett akvarium med varme och belysning fixar den det
    www.akvarietorget.se

Kommentar

• ralp
      • October 2004
      • 639

@Pannecke > "Glasblock"? Vad är det? Jag skulle avråda dig att flytta på gravida räkor. När du flyttar de i ett annat vatten finns det risk att den vill ömsa skal och då dör yngeln.
      @Fairing > Det är mycket möjlig att de "fixar" det. Jag har haft körsbärsräka en gång i ett tekniklös akvarium. Letar lite i forumet - det finns många trådar om det.

Hejhopp. ralp
      110 Liter > Microrasbora sp. galaxy; Neocaridina sp. "Red Cherry"; Trichopsis pumilus;
      Vittina semiconica; Neripteron auriculata
      18 Liter > Carinotetraodon travancoricus
      16 Liter > Neocaridina sp. "Red Cherry"; Clithon corona

Kommentar

• ChristianM
        • June 2006
        • 111

Ursprungligen postat av ralp
        @Pannecke > "Glasblock"? Vad är det? Jag skulle avråda dig att flytta på gravida räkor. När du flyttar de i ett annat vatten finns det risk att den vill ömsa skal och då dör yngeln.Hejhopp. ralp
        Hmmm... Antar att detta är fallet om man flyttar den till yngelkar också ?

Kommentar

• MagicFingers
          • November 2003
          • 3136

Ursprungligen postat av ralp
          @Pannecke > "Glasblock"? Vad är det? Jag skulle avråda dig att flytta på gravida räkor. När du flyttar de i ett annat vatten finns det risk att den vill ömsa skal och då dör yngeln.
          @Fairing > Det är mycket möjlig att de "fixar" det. Jag har haft körsbärsräka en gång i ett tekniklös akvarium. Letar lite i forumet - det finns många trådar om det.

Hejhopp. ralp
          lätt fixat, flutta med vattnet, håva inte upp räkan, fånga den i ett glas och sätt i den i ett kar med gammalt vatten...

jag kör tekniklöst i ett räkkkar, dom é som kaniner,,,
          Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

Nunc Est Bibendum

Kommentar

• Pannecke
            • January 2005
            • 1325

Ungefär hur går det till när räkorna förökar sig. När befruktas äggen och hur lång tid tar det innan äggen kläcks?

Och detta är det jag kallar glasblock. Ca 20x20x10cm så volymen invändigt hamnar kanske runt 3,6liter.
            Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0651.JPG
Visningar: 1
Storlek: 263,1 KB
ID: 2093945
            Det är ett glasblock man kan mura in i olika konstruktioner t.ex. i ett badrum, eller i en källare för att få in ljus.
            Senast redigerad av Pannecke; 07 October 2006, 17:49.

Kommentar

• Sonja
              • October 2003
              • 7357

Det går till ungefär så här vad jag sett på mina körsbär, och andra liknande. När honan som har stor äggfläck under nackskölden är parningsmogen blir hanarna i karet tokiga och simmar runt och letar efter henne. När parningen sker så simmar hanen först upp på ryggen på honan som smyger den sig in under henne och dom parar sig buk mot buk några sekunder.
              Ungefär dagen efter så har rommen vandrat ner till under honans stjärt och hon bär omkring dom i 3 veckor när det gäller körsbär. En del andra sorter kan gå med rommen i 4 veckor. När det är dags så simmar det ut ca 2 mm stora räkngel från honan.
              Räkorna äter inte upp sina egna yngel om dom har tillräckligt med mat.
              Alltid nyfiken!
              Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

Kommentar

• Pannecke
                • January 2005
                • 1325

Tack för det svaret. Är det så att det finns risk för att molly yngel i 3:e månaden äter upp räkynglena?

Kommentar

• Annaica
                  • February 2006
                  • 1177

Ursprungligen postat av Pannecke
                  Tack för det svaret. Är det så att det finns risk för att molly yngel i 3:e månaden äter upp räkynglena?
                  mina fiskar var på räkorna när jag köpte dom; trodde det var mat. Men ah, med räkor gäller väl som med yngel, har du bra med växter så dom kan gömma sig så minskas risken att de blir uppätna.
                  Räkbiten

Kommentar

• solbacka
                    • January 2004
                    • 3952

Kan räkor bo med mindre fiskar som tetror, ancistrus och svärdbärare?
                    350l Diskus 275l SA växt
                    100l tanganynika
                    Min dagbok Mina bilder
                    Min alldeles egna zoon

Kommentar

• Sonja
                      • October 2003
                      • 7357

Ancistrus är inga problem. Svärdbärare tar säkert ett och annat räkyngel. Tetror finns ju i väldigt olika storlekar och temperament men några yngel borde väl klara sig.
                      Alltid nyfiken!

Kommentar

• Sonja
                        • October 2003
                        • 7357

Ursprungligen postat av Pannecke
                        Knappast så pass små mollys, men jag är inte säker. Blandar inte räkor själv med något större än pyttiga Boraras.
                        Alltid nyfiken!

Kommentar

• Annaica
                          • February 2006
                          • 1177

jag hade räkor tillsammans med mollys. Och som jag skrev, fiskarna var på räkorna när jag koppade i dom, men har efter det lämnat dom ifred.
                          Räkbiten

Kommentar

• Sonja
                            • October 2003
                            • 7357

Vad bra att veta
                            Alltid nyfiken!

Kommentar

• solbacka
                              • January 2004
                              • 3952

Hur får man tag på räkor? Jag har inte sett i akvarieaffären är det svåra för de att ta hem? Jag tror de tar från simontorp. Eller finns de bara hos privata uppfödare? Jag bor i skåne.
                              350l Diskus 275l SA växt
                              100l tanganynika
                              Min dagbok Mina bilder
                              Min alldeles egna zoon

Kommentar

Arbetssätt...