Hur länge har körsbärsräkan rom under stjärten. Fick syn på att en av dem bär rom, funderar på att flytta räkan så att den är själv i eett "Glasblock" så inte småräkorna blir uppätna...
Körsbärsräka
Kollaps
X
-
Taggar: Ingen
-
klara räkorna av att vara utan pump,ja menar ett akvarium med varme och belysning fixar den det -
@Pannecke > "Glasblock"? Vad är det? Jag skulle avråda dig att flytta på gravida räkor. När du flyttar de i ett annat vatten finns det risk att den vill ömsa skal och då dör yngeln.
@Fairing > Det är mycket möjlig att de "fixar" det. Jag har haft körsbärsräka en gång i ett tekniklös akvarium. Letar lite i forumet - det finns många trådar om det.
Hejhopp. ralp110 Liter > Microrasbora sp. galaxy; Neocaridina sp. "Red Cherry"; Trichopsis pumilus;
Vittina semiconica; Neripteron auriculata
18 Liter > Carinotetraodon travancoricus
16 Liter > Neocaridina sp. "Red Cherry"; Clithon coronaKommentar
-
Kommentar
-
@Pannecke > "Glasblock"? Vad är det? Jag skulle avråda dig att flytta på gravida räkor. När du flyttar de i ett annat vatten finns det risk att den vill ömsa skal och då dör yngeln.
@Fairing > Det är mycket möjlig att de "fixar" det. Jag har haft körsbärsräka en gång i ett tekniklös akvarium. Letar lite i forumet - det finns många trådar om det.
Hejhopp. ralp
jag kör tekniklöst i ett räkkkar, dom é som kaniner,,,Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit
Nunc Est BibendumKommentar
-
Ungefär hur går det till när räkorna förökar sig. När befruktas äggen och hur lång tid tar det innan äggen kläcks?
Och detta är det jag kallar glasblock. Ca 20x20x10cm så volymen invändigt hamnar kanske runt 3,6liter.
Det är ett glasblock man kan mura in i olika konstruktioner t.ex. i ett badrum, eller i en källare för att få in ljus.Senast redigerad av Pannecke; 07 October 2006, 17:49.Kommentar
-
Det går till ungefär så här vad jag sett på mina körsbär, och andra liknande. När honan som har stor äggfläck under nackskölden är parningsmogen blir hanarna i karet tokiga och simmar runt och letar efter henne. När parningen sker så simmar hanen först upp på ryggen på honan som smyger den sig in under henne och dom parar sig buk mot buk några sekunder.
Ungefär dagen efter så har rommen vandrat ner till under honans stjärt och hon bär omkring dom i 3 veckor när det gäller körsbär. En del andra sorter kan gå med rommen i 4 veckor. När det är dags så simmar det ut ca 2 mm stora räkngel från honan.
Räkorna äter inte upp sina egna yngel om dom har tillräckligt med mat.Kommentar
-
Tack för det svaret. Är det så att det finns risk för att molly yngel i 3:e månaden äter upp räkynglena?Kommentar
-
mina fiskar var på räkorna när jag köpte dom; trodde det var mat. Men ah, med räkor gäller väl som med yngel, har du bra med växter så dom kan gömma sig så minskas risken att de blir uppätna.Kommentar
-
Kan räkor bo med mindre fiskar som tetror, ancistrus och svärdbärare?Kommentar
-
Ancistrus är inga problem. Svärdbärare tar säkert ett och annat räkyngel. Tetror finns ju i väldigt olika storlekar och temperament men några yngel borde väl klara sig.Kommentar
-
Kommentar
-
Kommentar
-
Hur får man tag på räkor? Jag har inte sett i akvarieaffären är det svåra för de att ta hem? Jag tror de tar från simontorp. Eller finns de bara hos privata uppfödare? Jag bor i skåne.Kommentar
Kommentar