Redcalw Kräfta

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kvist
    • October 2005
    • 7

    Redcalw Kräfta

    Har nyligem köpt ett par kräftor och nu har honan ärgg. De är oranga och ser fina ut, men hur länge ska hon bära dem inna de kläcks? Där jag köpte dem sa de att hanen tar över efter att de är kläcka. Behöver jag göra något? När ska man separera "bebisarna" från hannen i så fall. De går i ett malawi kar på 222 l och verkar trivas. Bara inte de nykläckta blir mat.
    Tacksam för all hjälp jag kan få.

    P.
  • mange016
    • May 2006
    • 341

    #2
    Dom kommer bli mumsbitar för dina fiskar !!

    Kommentar

    • Fredde30
      • January 2005
      • 16

      #3
      Det bästa hade varit om du hade kunnat separera honan så att hon kan vara i fred. Man kan se på äggen om dom är befruktade genom att dom har en lite gul/orange likande färg samt att man kan se en liten svart prick (bebisen) i ägget. Efter att rommen kläckts, klättrar minimala småhummrar omkring runt honan och vidare ut i akvariet.

      Man bör nog ta bort honan efter något dygn då inga ungar sitter kvar på henne då dom äter upp ungarna annars.

      Kan man hålla småttingarna separerade från större djur ökar chanserna att fler klarar sig. Även inom yngelgruppen kommer det att bli stora skillander då en del växer mycket snabbare än andra och går på de andra. Mycket växter och stenar att gömma sig i hjälper till för att fler ska klara sig.

      Vad gäller mat äter dom ganska omgående "normal" hummermat (Dvs allt som ramlar ner på botten ) men i mindre mängd. Crab Cuisine och ärtor gillar mina småttingar skarpt. Vattnet har jag inte ändrat på vad det gäller salt eller annat, man kan dock skynda på kläckningen genom att se till att vattnet håller mellan 24-29 grader.

      Att hanen skulle ta över efter kläckningen ser jag som osannolikt, min hane kalasade på yngel så fort han fick tillfälle. Inga direkt starka familjeband här inte...



      Hoppas att det bär frukt med dina hummrar, fruktansvärt roliga att följa när dom kryllar omkring i akvariet. Lycka till

      Kommentar

      • Kvist
        • October 2005
        • 7

        #4
        Tack Fredde
        Äggen är befruktade och lite oranga, Ungefär samma färg som Ancisterus ägg.
        Om det du säger stämmer så kanske det är dags att flytta honan till ett annat kar så att småttingarna, när de väl kläcks, kan knalla omkring med andra yngel.
        Hur lång tid tar det för äggen att kläckas? en till två veckor har gått och senast jag tittade efter så hade de inte kläcks.
        Ska flytta henne ikväll så får vi hålla tummarna.

        P.

        Kommentar

        • Fredde30
          • January 2005
          • 16

          #5
          Det var ett tag sedan jag hade småhummrar men jag tror man ska räkna med 4 - 6 veckor innan det börjar kläckas, lite beroende på värmen i vattnet.

          Skriv gärna hur det går för dig, alltid spännande att läsa sånt

          Kommentar

          • Kvist
            • October 2005
            • 7

            #6
            Det går kanon bra. Jag flyttade över honan till ett 50 l kar som jag har för ansictrus yngel och nu ser vi ögon och lite mer i äggen. Hel coolt! Tror att de kommer att kläckas innom en vecka ny efter vad jag har lyckats läsa mig till. Lite Ansicterus yngel har förvisso försvunnit, 50 eller så, men vad gör det om man kan få lite kräftor. En guppy hane som gick där råkade ochså bli av med större delen av sin stjärtfena. Växterna i det karet är också totalt slaktade, men vad kan man vänta sig???

            Ser med spänning fram emot den närmsta tiden. Har ordnat mes ett litet stenröse så att de små kan rymma in ifall mamman skulle bli hungrig innan vi hinner flytta henne.

            Kommentar

            • Mopsen
              • November 2006
              • 95

              #7
              Oj! Vad snygga dom kräftorna va. Hur får man tag på dom? Vad kostar en sån? jag har haft en vanlig rosa kräfta innan som va supersnäll? Hur är domma till sättet?
              Emma

              Kommentar

              • mange016
                • May 2006
                • 341

                #8
                Satt o kolla genom gammla trådar och hittade denna .. Nu är det såhär att min kräfthona bär på rom eller rom kanske man inte ska säga , ser mera ut som pytte pytte små kräftor, och nu till min fråga .. Hur länge går hon med småttingarna under sig innan hon släpper dom .. Personen som startade tråden frågade samma sak men jag hittar inte någe svar på just den frågan .. Tacksam för alla svar

                Kommentar

                Arbetssätt...