identifikation: snäckor....

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MagicFingers
    • November 2003
    • 3136

    identifikation: snäckor....

    har dykt upp en ny typ i karet. vad handlar det om för sort?....
    Bifogade filer
    Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

    Nunc Est Bibendum
  • Nitra98
    • June 2005
    • 1987

    #2
    Det där är väl sådana Malaysiska sandsnäckor, tror jag.
    Min zoon

    Kommentar

    • miiaoo
      • January 2006
      • 2815

      #3
      japp, håller med föregående talare.
      Var beredd på att få många!
      Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

      Kika gärna in i min dagbok!

      Kommentar

      • elinor
        • February 2003
        • 1323

        #4
        Hmm, jag undrar jag om det inte är sådana jag har i mitt lilla Tangyanika-akvarium. Har mycket fin sand däri och hur jag än gör så har dessa snäckor fullkomligt exploderat i antal.

        Innan vi flyttade över sand i från vårt stora Tangyanika-kar kokade vi sanden (låter knäppt, jag vet), vi kokade filtermassan, pumpen, snäckorna osv.... Allt för att inte få dessa snäckor i det lilla akvariet med.... Men tror ni det hjälpte? Näpp och åter näpp!!

        Nu glider de omkring som små kungar i akvariet. Jag har gett upp den kampen! De verkar lägga sina ägg på alla möjliga ställen och verkar ha en livsvilja av stål. Av misstag hade en sådan snäcka fart ut i vår vattentunna utomhus då jag gjorde rent akvariet. Behöver jag tala om att den snäckan "sniglade" omkring ett bra tag innan jag avlivade den med ett snabbt "tryck till".

        Så, MagicFingers, är det sådana snäckor du fått så önskar jag dig lycka till med dina nya invånare *ler*
        Varje gång jag hör ordet SPORTA måste jag tvätta munnen med choklad

        Kommentar

        • Azur
          • March 2003
          • 12946

          #5
          Om du kan avliva snäckan genom att trycka på den så är det inte malajsisk sandsnäcka. Den är för hård för att enkelt krossa.

          Det här är MSS: http://en.wikipedia.org/wiki/Malaysian_Trumpet_Snails
          (men jag är skeptisk till påståendet att den äter fiskägg)

          Du har istället troligen ägg- eller bubbel-snäcka, dvs en snäcka ur släktet Physa: http://goto.glocalnet.net/natal/akv/b/snigel1.jpg
          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

          Kommentar

          • elinor
            • February 2003
            • 1323

            #6
            Ursprungligen postat av Azur
            Om du kan avliva snäckan genom att trycka på den så är det inte malajsisk sandsnäcka. Den är för hård för att enkelt krossa.

            Det här är MSS: http://en.wikipedia.org/wiki/Malaysian_Trumpet_Snails
            (men jag är skeptisk till påståendet att den äter fiskägg)

            Du har istället troligen ägg- eller bubbel-snäcka, dvs en snäcka ur släktet Physa: http://goto.glocalnet.net/natal/akv/b/snigel1.jpg
            Faktum är att den faktiskt ser ut som den snäcka du hänvisar till i den första länken. Och jag kanske va lite otydlig i mitt "tryck till" . Har tryckt till med ett hårt föremål då jag avlivat dom...och inte min tumme (som jag gav sken av, sorry).

            Men tack för länken, har funderat över vilken typ av snäcka det kan vara.
            Varje gång jag hör ordet SPORTA måste jag tvätta munnen med choklad

            Kommentar

            • _TEO_90_
              • October 2002
              • 15

              #7
              åh, de där snäckorna är inte roliga... vi har alldeles för många! det enda sättet att utrota dem är att he sanden i ugnen, inte koka. I ugnen så torkas de ut och de stendör.
              Karin "Karan" Teolina Alke Nilsson...
              Nu på G: 6 st Axolotler i ett 450 liters

              Kommentar

              • miiaoo
                • January 2006
                • 2815

                #8
                elinor:

                Dom lägger inte ägg utan dom föder levande ungar var 6 vecka.. det behövs inga hanar till det utan alla individer är honor har jag läst.
                Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

                Kika gärna in i min dagbok!

                Kommentar

                • batski
                  • October 2004
                  • 8891

                  #9
                  Ursprungligen postat av elinor
                  Innan vi flyttade över sand i från vårt stora Tangyanika-kar kokade vi sanden (låter knäppt, jag vet), vi kokade filtermassan, pumpen, snäckorna osv....
                  Att koka filtermassan låter inte alls som en bra idé för då har man ihjäll alla bra filterbakterierna. Men hur i hela världen lyckades ni koka pumpen utan att den gick sönder?

                  Ursprungligen postat av miiaoo
                  det behövs inga hanar till det utan alla individer är honor har jag läst.
                  Är det inte så att de är tvåkönade?
                  "The animals of the world exist for their own reasons.
                  They were not made for humans
                  any more than black people were made for whites
                  or women for men." - Alice Walker

                  Kommentar

                  • Erik...
                    • May 2006
                    • 1459

                    #10
                    Visst är de lite hårdare än de vanligaste arterna, men inte tycker jag att det är något problem ett krossa dem med fingret mot rutan.
                    Det är en av de mer svår utrotade snäckarterna, Vissa fiskar verkar kunna hålla antelet nere, det verkar som om mina Botior äter riktigt små ungar, men total utrotning får man nog vänta på, jag har haft ett exemplar som levt i över ett år efter att den blivit "vuxen". Golden, Labidochromis caeruleus verkar som om de är tillräckligt många kunna hålla antelet snäckor nere, så de inte utgör något större problem.

                    Kommentar

                    • elinor
                      • February 2003
                      • 1323

                      #11
                      Ursprungligen postat av batski
                      Att koka filtermassan låter inte alls som en bra idé för då har man ihjäll alla bra filterbakterierna. Men hur i hela världen lyckades ni koka pumpen utan att den gick sönder?
                      I det här fallet gjorde det ingen att vi kokade filtermassan. Eftersom vi har rät tmånga kar igån lider vi aldrig brist på pumpar Faktum är att vi i princip alltid har en extrapump i vårt stora akvarium just för att ha ett inkört att ha i nödfall. Detta händer ju väldrig sällan så förhoppningsvis så räcker "vilo"tiden för att det återigen ska bli nyttig små bakterier i den kokade filermassan.

                      Och nej, inte stoppade jag ner pumpen i en kastrull. Istället la jag den i badkaret och spolade vermt vatten på den hur länge som helst. Återigen har jag skrivit en sak och menat en annan, jag får skämmas.

                      Och då det gäller förökning fann jag detta på nätet.
                      Klass Gastropoda
                      Snäckor och sniglar Största gruppen. Marina/limniska/terrestra

                      Reproduktion
                      Marina è skildkönade med trochophoralarver è veligerlarver
                      Terrestra è hermafroditer med ägg è minisnäckor

                      Varje gång jag hör ordet SPORTA måste jag tvätta munnen med choklad

                      Kommentar

                      • batski
                        • October 2004
                        • 8891

                        #12
                        Ah ok, då förstår jag
                        "The animals of the world exist for their own reasons.
                        They were not made for humans
                        any more than black people were made for whites
                        or women for men." - Alice Walker

                        Kommentar

                        • Azur
                          • March 2003
                          • 12946

                          #13
                          Mina krossar jag då inte mot rutan... Det är tänkbart att det går, men jag skulle få ta i mer än jag vill göra mot glas. Jag krossar dem definitivt inte mellan tummen och pekfingret. De är klart hårdare att krossa än, säg, en genomsnittlig lecakula.

                          Jag har väldigt mycket kalk & högt pH, och då de flesta snäckor skaffar sig tjockare skal om de har gott om kalk är det tänkbart mina är extrat tjockskaliga.

                          Det kan också röra sig om olika stammar. Vissa rapporterar t.ex. att deras MSS'er blir upp till 4 cm, men ingen jag nånsin haft, oberoende av befolkningstäthet, födotillgång, och salthalt, har blivit mer än 2.5cm.

                          Upptäckte f.ö. när jag skulle fota mina MSS'er att jag har Tusensnäckor (Hydrobia eller möjligen Potamopyrgus) i akvariet.

                          EDIT: Nån som vet hur man ser skillnad på Hydrobia ventrosa och Potamopyrgus antipodarum? Nån östersjö-ekolog in the house? Jag TROR mina tusensnäckor är P. antipodarum, men det vore kul att veta säkert eftersom P. antipodarum förökar sig partenogenetiskt precis som MSS'erna gör.
                          Senast redigerad av Azur; 03 October 2006, 22:51.
                          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                          Kommentar

                          Arbetssätt...