räkor och nitrit+utrymme

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • rödtoppen
    • June 2006
    • 3148

    räkor och nitrit+utrymme

    Jag beslöt mig för att behålla mitt 20 liters kar, jag har idag startat upp det igen. I karet så har jag 2 st äpplesniglar (tänkte ha dem där tills de lagt ägg).
    Det borde inte bli så mycket nitrit med 2 st sniglar .
    Jag har börjat att fundera på att köpa ett par större räkor, ca 5-6 cm stora är de just nu (vet inte hur stora de blir).
    Fråga 1) kan jag ha 2 st 5-6 cm stora räkor i ett 20 liters ?
    Fråga 2) vågar jag ha dem i det nystartade karet om jag varje dag i 10 dagar tillsätter nitrivec?
    / dtoppen /
  • Sonja
    • October 2003
    • 7357

    #2
    Jag tycker det känns lite trångt med dels två stora äppelsnäckor i 20 liter, dom är stora innan dom börjar para sig och vet du att du har en hane och en hona? Sen verkar det lite trångt för två så pass stora räkor. Men det beror nog på vilken sort det är. Jag känner inte till så mycket alls om andra än Caridinorna/Neocaridinorna.
    Det är väl inte filtrerarräkor? Nu har jag inte haft såna själv heller så det här blev nog lite för mycket gissningar
    Alltid nyfiken!
    Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

    Kommentar

    • rödtoppen
      • June 2006
      • 3148

      #3
      Ursprungligen postat av Sonja
      Jag tycker det känns lite trångt med dels två stora äppelsnäckor i 20 liter, dom är stora innan dom börjar para sig och vet du att du har en hane och en hona? Sen verkar det lite trångt för två så pass stora räkor. Men det beror nog på vilken sort det är. Jag känner inte till så mycket alls om andra än Caridinorna/Neocaridinorna.
      Det är väl inte filtrerarräkor? Nu har jag inte haft såna själv heller så det här blev nog lite för mycket gissningar
      jag hittade ägg för några dagar sen när jag hade dem i mitt största kar, men de hade trillat /halkat ner i vattnet. Jag tror att det hände när jag bytte vatten. Jag vill att de ska få det lungt (mina svärdbärare hade svårt att låta bli dem) så att de inte blir stressade(om sniglar nu kan bli det ).
      Jag tror att det var filterräkor jag såg i zoobutiken, jo det blir nog för trångt för dem i 20 liters karet .
      Fast i mitt 54 liters då, det borde väl bli bra ( till räkorna alltså)?.
      / dtoppen /

      Kommentar

      • miiaoo
        • January 2006
        • 2815

        #4
        Ursprungligen postat av rödtoppen
        Jag tror att det var filterräkor jag såg i zoobutiken, jo det blir nog för trångt för dem i 20 liters karet .
        Fast i mitt 54 liters då, det borde väl bli bra ( till räkorna alltså)?.

        Jo, om du har strömt i akvariet. För filterräkor sitter ju och filtrerar vattnet i motström så att säga. Man bör inte skaffa sådana räkor om man inte har en stark ström i vattnet, dom är ju egentligen flodräkor. Sen beror det på vilken sorts filterräka det är, för är det afrikanska så blir dom uppåt 15 cm och det väl alldeles för lite mat som strömmar runt i ett 54 liters.

        Läs på ordentligt innan du köper sådana räkor.
        Dom vill inte heller ha sällskap av aggresiva eller allt för glupska fiskar eftersom dom inte är speciellt snabba på att ta maten när det serveras.
        Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

        Kika gärna in i min dagbok!

        Kommentar

        • Sonja
          • October 2003
          • 7357

          #5
          Ursprungligen postat av rödtoppen
          jag hittade ägg för några dagar sen när jag hade dem i mitt största kar, men de hade trillat /halkat ner i vattnet. Jag tror att det hände när jag bytte vatten. Jag vill att de ska få det lungt (mina svärdbärare hade svårt att låta bli dem) så att de inte blir stressade(om sniglar nu kan bli det ).
          Ja vad kul, du har redan hittar en romhög. Då blir det flera snart. Har dom väl börjat så ger dom sig inte i första taget.
          Snäckor kan absolut bli stressade av fiskar som är på dom för mycket. När dom inte blir störda så glider dom fram med de jättelånga spröten fullt utsträckta mest hela tiden. Men finns det fiskar som noppar på dom så rullar dom ihop spröten.
          Alltid nyfiken!
          Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

          Kommentar

          Arbetssätt...