Räkor tokiga efter vattenbyte?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Isolde81
    • August 2006
    • 233

    Räkor tokiga efter vattenbyte?

    Jag bytte precis vatten för första gången sedan uppstart för ca 4 veckor sedan. Tycker mina två amanoräkor beter sig lite underligt. Redan när jag tog ur vattnet ur karet började de simma runt överallt i hela karet. De fortsatte simma runt när jag fyllde på igen och nu, några minuter efteråt sitter en räka uppklättrad på kanten med bara bakänden i vattnet. Är det något som gått fel eller kan de reagera sådär? Är det för att de är stressade? De betedde sig inte så efter att jag koppat i dem för en vecka sedan och då hade vi ändå varit med om en busskrock på vägen hem från zoo.

    Karet är på strax över 30 l och jag bytte ca 20% och använde aquasafe. Har två kuhliålar också som brukar ha samma beteende men bara en av dem kom fram och gjorde sin runda.
    110 l: Svart neontetra, Microrasbora sp. Galaxy, Endlers, Kopparbarb, Kuhliål, Siamesisk algätare, Guldancistrus, Amanoräkor och Posthornsnäckor
  • Birgitta W
    • October 2005
    • 2764

    #2
    Japp! Så beter sig ofta mina räkor också!!!
    Och kuhliålarna och otocinclusarna...
    Jag tror dom tycker det är skönt med fräscht vatten för dom verkar... glada...
    Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

    Min zoon :
    http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #3
      Amanoräkor, särskilt unga amanoräkor, gör sådär vid vattenbyte. Jag tror man triggar deras vandringsinstinkt.
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      • Isolde81
        • August 2006
        • 233

        #4
        Ja, de lugnade ner sig efter en stund men de är mycket aktivare nu än innan, så vattenbytet gjorde nog gott. Nästan att jag längtar till nästa byte för att se dem simma sådär igen. Har nu förresten tänkt på att en simmande räka ser ur och rör sig ungefär som en simmande alien? Åtminstone framifrån.
        110 l: Svart neontetra, Microrasbora sp. Galaxy, Endlers, Kopparbarb, Kuhliål, Siamesisk algätare, Guldancistrus, Amanoräkor och Posthornsnäckor

        Kommentar

        • Sonja
          • October 2003
          • 7357

          #5
          Räkor är riktigt bra på att simma bara dom får tillräckligt med utrymme. Mina småttingar, olika Caridina/neocaridina, där verkar det vara främst hanarna som simmar omkring och spanar efter brudar.
          Alltid nyfiken!
          Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

          Kommentar

          • andreassofus
            • November 2005
            • 5643

            #6
            samma med mina räkor,, dom blir lite tokiga vid vattenbyte. sen tror jag att dom är blinda oxå för dom simmar rakt på alla andra fiskar och springer över malarna o så
            Mvh Andreas
            min zoon
            msn adress

            Kommentar

            Arbetssätt...