mat till sköldpaddor

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • dark_anthon
    • March 2006
    • 10

mat till sköldpaddor

Vad kan mina (våra) sköldpaddor äta?
    Arterna är kart och gulbukad.
  • Madguppy
    • April 2006
    • 177

maskar, sniglar/snäckor, räkor, bläckfisk, anjovis, krabba, kräfta, kattmat,
    insekter, mindre fiskar, grönsaker... jo de äter d mesta, mer kött när de är små. beror ju iofs vilken art man har.

jag brukar mixa ihop lite havsmix och grönsaker och fryser in. daggmaskar och snäckor bjuder jag också på om jag hittar ute, spindlar och små insekter lite då o då, kattmat, plus speciell sköldis torrfoder som bas,

Kommentar

• teamr86
      • July 2006
      • 205

Kan man blanda kart och gulbukad i samma akvarium eller går det inte?
      Plus så verkar min sköldpadda vara för liten för att kunna äta något som en daggmask, den har problem att äta upp pellets som är typ 3 cm.
      Går det att ge dem fryst kräft eller krabba? Sniglar och snäckor, kan man ta från en damm eller måste man köpa det. Vad för kött kan jag ge till min sköldis?
      "Jag är nybörjare" Så det blir mycket men när allt funkar så "

Kommentar

• Madguppy
        • April 2006
        • 177

Det går bra...

om de är för små kan du dela daggmasken i små bitar. Jag slänger i dem hela... tycker d e bra att paddan får kämpa lite för att få maten, precis som i naturen.
        ja, jag slänger i fryst kräft/krabb delar lite ibland.
        sniglar o snäckor kan du hitta ute i naturen, de visar sig mest när det regnar. vet inte om det finns att köpa nånstans. kyckling o röttkött äter den också fast eftersom det inte är så naturligt så kör jag inte med det, har även provat med köttfärs, de är liksom allätare, men JAG kör endast torrfoder, havsdjur och insekter o larver. helst kalciumrikt foder då det är viktigt för deras sköldutveckling.

Kommentar

• teamr86
          • July 2006
          • 205

Ursprungligen postat av Madguppy
          Det går bra...

om de är för små kan du dela daggmasken i små bitar. Jag slänger i dem hela... tycker d e bra att paddan får kämpa lite för att få maten, precis som i naturen.
          ja, jag slänger i fryst kräft/krabb delar lite ibland.
          sniglar o snäckor kan du hitta ute i naturen, de visar sig mest när det regnar. vet inte om det finns att köpa nånstans. kyckling o röttkött äter den också fast eftersom det inte är så naturligt så kör jag inte med det, har även provat med köttfärs, de är liksom allätare, men JAG kör endast torrfoder, havsdjur och insekter o larver. helst kalciumrikt foder då det är viktigt för deras sköldutveckling.
          Sniglar?! Alla sniglar som jag ser ute är typ lika stor som min sköldpadda, den kommer bli tjock efter det lr få en tjock smock. Hur äter dem snigeln för gömmer den inte sig för sköldpaddan?
          "Jag är nybörjare" Så det blir mycket men när allt funkar så "

Kommentar

• dark_anthon
            • March 2006
            • 10

Ursprungligen postat av Madguppy
            maskar, sniglar/snäckor, räkor, bläckfisk, anjovis, krabba, kräfta, kattmat,
            insekter, mindre fiskar, grönsaker... jo de äter d mesta, mer kött när de är små. beror ju iofs vilken art man har.

jag brukar mixa ihop lite havsmix och grönsaker och fryser in. daggmaskar och snäckor bjuder jag också på om jag hittar ute, spindlar och små insekter lite då o då, kattmat, plus speciell sköldis torrfoder som bas,
            men hur ger man sniglar/snäckor?

Kommentar

Arbetssätt...