Räkbebisar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Eve___
    • April 2006
    • 24

    Räkbebisar

    mina körsbärsräkor har precis fått bebisar, och jag vet inte så mycket om hur man sköter dem och så. nån som har något bra tips? ska de ha nån speciell mat? just nu får de flingfoder, sånna små foderpiller och röda mygglarver.
  • Sintei
    • May 2006
    • 501

    #2
    Jag har för mig att någon sorts räka (jag tror det var körsbär) kräver lite saltare vatten för att ynglena skall överleva. Googla lite för annars finns ju risk att "kullen" dör.

    Edit: det var ju inte din fråga egentligen, men eftersom du inte visste vilken mat de skulle ha vet du förmodligen inte om ifall de behöver högre salthalt.
    www.akvascape.se - design i vattenvärlden

    Kommentar

    • MagicFingers
      • November 2003
      • 3136

      #3
      Ursprungligen postat av Sintei
      Jag har för mig att någon sorts räka (jag tror det var körsbär) kräver lite saltare vatten för att ynglena skall överleva. Googla lite för annars finns ju risk att "kullen" dör.

      Edit: det var ju inte din fråga egentligen, men eftersom du inte visste vilken mat de skulle ha vet du förmodligen inte om ifall de behöver högre salthalt.
      nej nej nej, inge salt.

      dom äter det du ger dom...
      ingen special care krävs...
      Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

      Nunc Est Bibendum

      Kommentar

      • Sintei
        • May 2006
        • 501

        #4
        Har för mig att när de genomgår larvstadiet så krävs en salinitet på 30%.
        Men men, då måste det ha varit annan sorts räkor
        www.akvascape.se - design i vattenvärlden

        Kommentar

        • Nitra98
          • June 2005
          • 1987

          #5
          Det är Amanoräkor du tänker på! Själv försöker jag just nu dra upp ett gäng sådana faktiskt, hittills går det bra.
          Min zoon

          Kommentar

          • Sintei
            • May 2006
            • 501

            #6
            flyttade du då "mamman" till en saltvattensbehållare när hon bar på rommen? Hur mycket salt kör du med?
            www.akvascape.se - design i vattenvärlden

            Kommentar

            • Nitra98
              • June 2005
              • 1987

              #7
              Nej, jag hade mamman i en burk med sötvatten tills larverna kläcktes. Sedan flyttade jag tillbaka mamman till akvariet och larverna flyttade jag till en 15-liters plastback med förberett saltvatten, 30 ppt salthalt. Har studerat denna sida ordentligt innan jag började:
              Min zoon

              Kommentar

              • Sintei
                • May 2006
                • 501

                #8
                yes, den sidan har jag varit inne på.
                www.akvascape.se - design i vattenvärlden

                Kommentar

                Arbetssätt...