Sniglar i akvarium utan täckglas?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Milbot
    • November 2005
    • 188

    Sniglar i akvarium utan täckglas?

    Funderar på att köpa nån eller några äppelsniglar eller zebrasnäckor till karet på jobbet. Grejen är att det inte finns något täckglas. Kommer dom krypa ut eller håller dom sig nere i vattnet ändå?

    //Christian


    Bildning är det som är kvar när man har glömt allt man lärt sig...
  • _stiffe_
    • March 2006
    • 520

    #2
    efter ett tag kommer dom att krypa ut kanske inte dom två första dagarna men sen. (det var så för mig)
    A.agassazii, "L187", klippräka, Neocaridina denticulata sinensis, Neocaridina cf. zhangjiajiensis, Labidochromis caeruleus, Kakusa yngel
    Skåne biotiop, + sebrafisk..

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #3
      Japp, de rymmer. Det tar iofs nån dag för dem att torka ihjäl, så oftast ser man dem och kan lägga tillbaks dem.
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      • Mamma Mia
        • December 2004
        • 2504

        #4
        Har inte täckglas på någon av mina burkar och alla snäckor stannar i vattnet. Har både zebra- äppel- posthorn- och malaysiska - och sju kar. Kanske de rymmer för att de inte har något att äta?
        Always look at the bright side of life

        Kommentar

        • Daniel Blom
          • June 2003
          • 1670

          #5
          Ursprungligen postat av Mamma Mia
          Har inte täckglas på någon av mina burkar och alla snäckor stannar i vattnet. Har både zebra- äppel- posthorn- och malaysiska - och sju kar. Kanske de rymmer för att de inte har något att äta?
          Och så måste ju äppelsnäckorna krypa upp ur vattnet för att lägga sin rom.
          Det enda du behöver här i livet är okunnighet och självförtroende,
          och framgången är given.
          Samuel Clemens
          Mina bilder

          Kommentar

          • Milbot
            • November 2005
            • 188

            #6
            Tack för svaren! Kan vara lite riskabelt med andra ord, om man har otur. Funderar också på ett minikar (kanske 12 liter) att ställa på skrivbordet på jobbet. Där hade ett par sniglar varit kul också, men därirån rymmer de kanske ännu lättare än från ett lite större kar. Jaja, får se hur jag gör. Nu vet jag lite mer i alla fall! Tack!

            //Christian


            Bildning är det som är kvar när man har glömt allt man lärt sig...

            Kommentar

            • Madguppy
              • April 2006
              • 177

              #7
              för ca en hundring kan du köpa täckglas... mät karet o gå till närmaste glasbutik, tjocklek 4mm räcker. det gjorde jag iaf

              Kommentar

              • Thomas&Anna
                • January 2006
                • 1030

                #8
                Vi har äppelsnäckor i ett kar och dom bygger bo,vi har inte vatten ända upp det finns ca 2-3cm kvar och dom rymmer inte i detta karet,just nu är det över 100st äppelsnäckor bebisar.
                Thomas & Anna

                www.annaothomas.com

                Kommentar

                Arbetssätt...