Varning för räkdöd i samband med nya växter

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mamma Mia
    • December 2004
    • 2504

Varning för räkdöd i samband med nya växter

Fick höra en ganska hemsk historia häromdagen. En kille som köpt en massa nya räkor och samtidigt nya växter (ni vet med stålull runt fötterna). Han ställde ner dem, avsköljda, i räkkaret, och dagen därpå var alla räkor utom en döda. Han ringde någon slags expert och fick några olika alternativ på förklaringar: dels att växterna är besprutade med insektsgift. Det lagras i bladen, och när de går sönder så läcker det ut i vattnet. Dels att stenullen suger i sig giftet, och får man inte bort allt från rötterna, så... samma resultat. Plus att gödningsmedlen innehåller bl a koppar och andra metaller som räkor är superkänsliga för.

Hua! Hädanefter ska jag bara ha "begagnade" växter till mina räkkar!

Oj då. Såg att Sonja redan tagit upp detta i "räkig fakta". Och jag som skulle vara diskret o inte nämna namn!
    Senast redigerad av Mamma Mia; 04 August 2006, 08:41.
    Always look at the bright side of life
  • Sonja
    • October 2003
    • 7357

ha! ha! Jo Janne var rätt bekymrad över det. Jag tyckte jag skulle skriva om det eftersom det kan vara en möjlig orsak till räkdöd och han kommer att varna folk extra. Också är det mineralull, inte stålull

När jag nu suttit och funderat på det här så kommer jag ihåg att jag läst på ett engelskt räkforum en fråga om räkor tål anubias. Personen som frågade hade hört att den är giftig för räkor. Han fick många svar från folk som har anubias med räkor och aldrig fått problem. Själv har jag nog anubias i alla mina räkkar utan problem.
    Men det kan vara så att andra råkat ut för räkdöd i samband med nyplanterad anubias och trodde det var plantan, inte det den ev har på blad och rötter från odlingen som kan vara orsaken.
    Rätt intressant det här, och rätt ruggigt också.
    Anubias odlas med bladen ovan vattenytan och dom växer inte så jättefort. Det är väl inte omöjligt att de besprutas mot ohyra.
    Alltid nyfiken!
    Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

Kommentar

• Mamma Mia
      • December 2004
      • 2504

Oj skrev jag stålull Jag menade mineralull och hjärnan slant

Jag tycker det var intressant det där att bladen kunde lagra giftet, som läcker ut om de går av eller får hål. Med andra ord ska man ha nyköpta växter i karantän i ett eget kar ett tag, så det får avgifta sig - eller ???

Kommentar

• Sonja
        • October 2003
        • 7357

Det borde kunna funka. Eller att man gör som man brukar, sätter nya växter, utan krukor, i sina fiskkar, efter noggrann avsköljning. Sen efter en tid så flyttar man dom till räkorna.

Förresten, den där plantan med långa vågiga blad som jag fick av dig. Jag börjar fundera på om det inte är en sorts Cryptocoryne. Den har ju inga knölar och växer som sjutton.
        Kollade upp namnet jag tror det kan vara, C.crispatula.
        Senast redigerad av Sonja; 05 August 2006, 09:15.
        Alltid nyfiken!
        Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

Kommentar

• Mamma Mia
          • December 2004
          • 2504

Mina växer som attan också, har flera sticklingar nu. Matade mina räkor med squash igår, ser så kul ut idag, squashskivan är alldeles prickig av räkor

Kommentar

Arbetssätt...