zebrasnäcka-ägg

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • miiaoo
    • January 2006
    • 2815

    zebrasnäcka-ägg

    Jag misstänker att min zebrasnäcka, Neritina natalensis, har lagt ägg. Så jag har ett par frågor.

    Lägger dom ägg ovan eller under ytan, det skiljer ju sig mellan arter har jag läst.
    "Äggen" är vita och sitter fast på roten under vattnet.
    Den enda andra snäckan i karet är en Neritina sp. Kan dom ha korsat sig?
    Jag tror att jag såg dom para sig för sisådär 3 dagar sen, låter det troligt eller var det bara en "krock" dom emellan?

    Det här är en länk till den ena arten:
    Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

    Kika gärna in i min dagbok!
  • Erik...
    • May 2006
    • 1459

    #2
    Jag vet inte hur troligt det är att dom korsat sig, men jag vet att det inte är troligt att du får några ungar, den vanliga zebrasnäckan lägger ofta ägg, men dom brukar inte utvecklas i sötvatten, Om det räcker med bara bräckt eller om de behöver saltvatten för att utveckalas kan jag inte säga säkert, men jag tror det är ganska starkt bräckt som gäller.

    Kommentar

    • miiaoo
      • January 2006
      • 2815

      #3
      Ursprungligen postat av Erik...
      Jag vet inte hur troligt det är att dom korsat sig, men jag vet att det inte är troligt att du får några ungar, den vanliga zebrasnäckan lägger ofta ägg, men dom brukar inte utvecklas i sötvatten, Om det räcker med bara bräckt eller om de behöver saltvatten för att utveckalas kan jag inte säga säkert, men jag tror det är ganska starkt bräckt som gäller.
      Jaså.. Vad synd..

      Jag googlade just lite på den och såg att den inte kan överleva någon längre period i bräckt vatten. Men det kanske är som med amanoräkor då så ungarna måste flyttas till bräckvatten..?
      Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

      Kika gärna in i min dagbok!

      Kommentar

      • Erik...
        • May 2006
        • 1459

        #4
        Vart såg du det? jag har tänkt att jag skulle leta upp mer information om förökningen av zebrasnäckan, så jag är intresserad av att läsa det du läste.

        Kommentar

        • Eurydike
          • September 2004
          • 931

          #5
          Är det zebrasnäck ägg som ser ut som vita...ja ägg... som sitter fast på rötter och dyl? Någon sorts ägg ser det klart ut som och de andra snäckorna i karet är sådana där små oönskade som omöjligt kan ha lagt så stora ägg.

          Skulle det gå att flytta själva roten de sitter fast på till ett akvarium där man ordnar bräckvatten?...ja att det går fattar jag ju...men alltså om de kläcks då
          Någon som hittat mer om deras förökning?

          Kommentar

          • Erik...
            • May 2006
            • 1459

            #6
            Ursprungligen postat av Eurydike
            Är det zebrasnäck ägg som ser ut som vita...ja ägg... som sitter fast på rötter och dyl? Någon sorts ägg ser det klart ut som och de andra snäckorna i karet är sådana där små oönskade som omöjligt kan ha lagt så stora ägg.

            Skulle det gå att flytta själva roten de sitter fast på till ett akvarium där man ordnar bräckvatten?...ja att det går fattar jag ju...men alltså om de kläcks då
            Någon som hittat mer om deras förökning?
            Det där med flyttandet av själva äggen har jag funderat på, men efter vad jag har läst ska de vuxna snäckorna också trivas bättre i bräckvatten, (det är därför jag blev lite konfunderad av miiaoo's inlägg) om det är bräckvatten som är bäst för både vuxna, ägg och ungar så borde förökningsfrågan vara löst snart.

            Kommentar

            • Eurydike
              • September 2004
              • 931

              #7
              Fast då är det ju konstigt att de ens lägger ägg i sötvatten? Eller?

              Kommentar

              • Azur
                • March 2003
                • 12946

                #8
                Ursprungligen postat av miiaoo
                Jag googlade just lite på den och såg att den inte kan överleva någon längre period i bräckt vatten.
                Huh? Vuxna zebrasnäckor överlever hur länge som helst tillochmed i fullt marin salthalt - en av mina gick i ett halvår i ett kar med saltvatten. Däremot tror jag inte den nånsin lade några ägg där.

                Såvitt jag vet har ingen lyckats odla dem, trots att många försökt. Larverna är mycket små och tros behöva växtplankton & salt vatten för sin utveckling.
                Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                Kommentar

                • Erik...
                  • May 2006
                  • 1459

                  #9
                  Ursprungligen postat av Eurydike
                  Fast då är det ju konstigt att de ens lägger ägg i sötvatten? Eller?
                  Jag är inte förvånad, alls, massor av fiskar lägger ägg även om de inte kan utvecklas i det vattnet, neontetror till exempel.

                  Kommentar

                  • Erik...
                    • May 2006
                    • 1459

                    #10
                    Ursprungligen postat av Azur
                    Huh? Vuxna zebrasnäckor överlever hur länge som helst tillochmed i fullt marin salthalt - en av mina gick i ett halvår i ett kar med saltvatten. Däremot tror jag inte den nånsin lade några ägg där.

                    Såvitt jag vet har ingen lyckats odla dem, trots att många försökt. Larverna är mycket små och tros behöva växtplankton & salt vatten för sin utveckling.
                    He he, jag hoppades lite att du skulle dyka upp i tråden, äggläggingen har jag fått för mig beror mycket mer på födotillgång. Var det snålt med alger i ditt saltvatten?

                    Kommentar

                    • Eurydike
                      • September 2004
                      • 931

                      #11
                      Ursprungligen postat av Erik...
                      Jag är inte förvånad, alls, massor av fiskar lägger ägg även om de inte kan utvecklas i det vattnet, neontetror till exempel.
                      Jag tänkte närmare på det du sa att vuxna djur också skulle föredra bräckt vatten. Lägger de ägg borde de ju trivas menar jag. Sen kan ju äggen behöva annat för att utvecklas. Men det är ju en annan sak.

                      Kommentar

                      • Azur
                        • March 2003
                        • 12946

                        #12
                        Japp, framförallt fanns det ingen Cladophora alls i saltvattenkaret, medan det är deras favoritmat i sötvattenskaret:

                        Plus att det bara var _en_ snäcka i saltvattnet.

                        Önskar jag kunde få tag på fler zebror, jag har bara en kvar nu (jag hade fem från början, men de andra dog när jag hade en krasch i akvariet i vintras), så här års är det ju lätt att få tag i massor av Cladophora (grönslick ur östersjön!) och jag har ett tomt 30-liters som jag skulle kunna göra ett odlingsförsök i.
                        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                        Kommentar

                        • miiaoo
                          • January 2006
                          • 2815

                          #13
                          aha, en massa svar i tråden medan jag käkade frulle..

                          Jo här är länken med att dom inte vill ha bräckvatten:
                          Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

                          Kika gärna in i min dagbok!

                          Kommentar

                          • Erik...
                            • May 2006
                            • 1459

                            #14
                            Men då kan vi förvänta oss att du gör ett odlingsförsök när de finns att köpa i butikerna igen när säsongen kommer igång?

                            Är det pelagiska larver alltså? Vet du hur stora de är när de kläcks?

                            Kommentar

                            • Erik...
                              • May 2006
                              • 1459

                              #15
                              Ursprungligen postat av miiaoo
                              aha, en massa svar i tråden medan jag käkade frulle..

                              Jo här är länken med att dom inte vill ha bräckvatten:
                              http://www.interaquaristik.de/catalo...9a1563b5e1227e
                              Jaha. Det gällde inte natalensis, och det var interaquaristik som var källan, dubbelt värdelös information. Tack för länken iaf

                              Kommentar

                              Arbetssätt...