Vad heter denna snäcka?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Thomas&Anna
    • January 2006
    • 1030

    Vad heter denna snäcka?

    Vi har 2st utav denna snäcka i ett 74l kar och dom bygger bo överallt så våran fråga är vad heter dom och är det vanligt att dom är värre än kaniner?Hittade senast idag 2st bo´n i lysrampen.Ja det blir snäckbebisar.
    Bifogade filer
    Thomas & Anna

    www.annaothomas.com
  • PlatyYngel
    • January 2006
    • 1105

    #2
    Det är en äppelsnigel eller en ampullariasnigel. Du har tur (skulle iaf jag säga) att du fått tag på en hane och en hona... Har själv bara en men skulle vilja ha fler så att jag kan få småsniglar jag med.

    Kolla in den här sidan www.applesnail.net

    Lycka till med barnen...
    / Marcus

    Kommentar

    • Erik...
      • May 2006
      • 1459

      #3
      Joså, PlatyYngel har rätt, och länken är bästa informationskällan som finns. Även om det är en snäcka och inte snigel.

      Det blir lätt lite språkförbistring eftersom engelskans snail betyder snäcka och slug = snigel, men det är inget att haka upp sig på.

      Jättetrevliga djur, jag är rätt säker på att du har Pomacea bridgesii, jag tycker att du ska vara glad att dom förökar sig, det är inte alla som lyckas få dom att överleva, oftast utgår man från att det beror på för mycket koppar i vattnet.

      Om det är vanligt att dom förökar sig värre än kaniner, ja om dom trivs och man har minst två stycken, det handlar mycket om fodertillgång, och de brukar ha perioder då de lägger mycket ägg, sen kan de vila långa perioder.

      Tyvärr är väl ett 74 liters i minsta laget för att föda upp alla ungar från en framgångsrik äggläggnigsperiod, det kommer att krävas många vattenbyten och filterrengöringar när det börjar bli lite storlek på ungarna, så om ni har ett akvarium till att fördela dem på när de blir lite större så vore det bra.

      Sist jag sålde äppelsnäckor till butik fick jag en femma styck, det var samma art, fast en mer eftertraktad färgvariant och det var ett ganska generöst pris mycket beroende på att de var ganska stora, mellan 2:- och 2,50:- brukade de kosta hos grossiterna för individer på upp till 2 cm sist jag hade koll på sånt, så det är ungefär vad man kan räkna med om man hittar en juste butik.

      Annars kan man sälja eller ge bort till kompisar, sälja på akvarieföreningsmötesauktioner osv.

      Själv har jag förutom den färgvariant ni har även en gul variant och en blå variant.

      Kommentar

      • erikthur
        • March 2004
        • 9953

        #4
        mer läsvärt:
        Information about apple snails (Ampullariidae): ecology, care, anatomy, species and genera, FAQ, literature, photographs, diseases and more.

        finns även en knapp för svensk version
        Killies is a lifetime passion

        Kommentar

        • Erik...
          • May 2006
          • 1459

          #5
          Ursprungligen postat av erikthur
          mer läsvärt:
          Information about apple snails (Ampullariidae): ecology, care, anatomy, species and genera, FAQ, literature, photographs, diseases and more.

          finns även en knapp för svensk version
          Hehe precis den länken som PlatyYngel gav i första svaret, Vilket jag refererade till i mitt svar. Men det är onekligen en bra sida.

          Kommentar

          • erikthur
            • March 2004
            • 9953

            #6
            Läser för snabbt ibland
            Killies is a lifetime passion

            Kommentar

            • Thomas&Anna
              • January 2006
              • 1030

              #7
              Tackar för alla svar.Våra växer och frodas hittade just 3st nya bo´n
              Thomas & Anna

              www.annaothomas.com

              Kommentar

              • MagicFingers
                • November 2003
                • 3136

                #8
                Ursprungligen postat av Thomas&Anna
                Tackar för alla svar.Våra växer och frodas hittade just 3st nya bo´n
                ser fram emot fina exemplar på auktionen i nov (nästan dec.)
                Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

                Nunc Est Bibendum

                Kommentar

                • rödtoppen
                  • June 2006
                  • 3148

                  #9
                  Ursprungligen postat av PlatyYngel
                  Det är en äppelsnigel eller en ampullariasnigel. Du har tur (skulle iaf jag säga) att du fått tag på en hane och en hona... Har själv bara en men skulle vilja ha fler så att jag kan få småsniglar jag med.

                  Kolla in den här sidan www.applesnail.net

                  Lycka till med barnen...
                  Gick in på sidan och läste till min stora förvåning att det fanns både honor och hanar....jag har fått lära mig att alla sniglar och snäckor är hermafroditer
                  / dtoppen /

                  Kommentar

                  • Erik...
                    • May 2006
                    • 1459

                    #10
                    Ursprungligen postat av rödtoppen
                    Gick in på sidan och läste till min stora förvåning att det fanns både honor och hanar....jag har fått lära mig att alla sniglar och snäckor är hermafroditer
                    Tänk vad lärorikt det är att vara på zoopet, Och vad folk tar för givet.

                    Kommentar

                    • Thomas&Anna
                      • January 2006
                      • 1030

                      #11
                      Ursprungligen postat av MagicFingers
                      ser fram emot fina exemplar på auktionen i nov (nästan dec.)
                      Det skall nog gå att lösa får se hur många vi har kvar vid auktionen.
                      Thomas & Anna

                      www.annaothomas.com

                      Kommentar

                      • Triana
                        • January 2005
                        • 840

                        #12
                        Jag har odlat ampullaria.. och jag är ganska Säkerpå att de är hemafroditer..det är bara rykten..men ibland vill de bara inte...det har ofta med akvariet att göra.. maten och möjligheten att lägga ägg på ett lämpligt ställe..att de faktiskt skulle vara honor och hannar har jag mycket svårt att tro, de korsbefruktar varann som andra sniglar... Ibland kan man få ägg på två sniglar.. ibland vill de inte trots att de är åtta stycken rejäla enar i ett kar..

                        Kommentar

                        • Thomas&Anna
                          • January 2006
                          • 1030

                          #13
                          Jaha då har nästa laddning kommit med över 100st(slutade och räkna på hundra) av dessa sniglar.Vi har bara 2st i detta kar men dom fixar det ändå.
                          Thomas & Anna

                          www.annaothomas.com

                          Kommentar

                          • Pechvogel
                            • October 2005
                            • 378

                            #14
                            det blir nog många snäckor på aktionen. mina 3 galningar har lagt 4 kullar på några veckor. karet ser helt galet ut. tur att man har några att fördela dem på :P
                            Fish and Chips --> Chipspåse framför akvariet en lugn kväll

                            ZOON

                            Kommentar

                            • Thomas&Anna
                              • January 2006
                              • 1030

                              #15
                              Jag blev av med 60 st i helgen till trevliga vänner i zoopet väst så nu är det bara ca 300st kvar.

                              Thomas
                              Thomas & Anna

                              www.annaothomas.com

                              Kommentar

                              Arbetssätt...