Jag är med räkbäbis!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Annaica
    • February 2006
    • 1177

    Jag är med räkbäbis!

    För några månader sedan så köpte jag några körsbärsräkor, varav en garanterat är en hona. När jag haft dom i någon månad så såg jag att honan bar på rom, inte mycket, kanske max en 5-6 romkorn. Tänkte inte så mycket mer på det. Har ju inte tänkt odla räkor så jag tänkte inte "räk-säkra" mitt innerfilter utan tänkte lite att det får gå som det går.

    Och idag så såg jag en liiiiten räka i karet, med andra ord, jag är med räkbäbis!

    Jag vet ju att räkor är himla små när de föds, och att de lätt kan åka in i filtren och grejer.

    Nu till min fråga, iom att jag sett en räkbäbis, borde jag blocka isär innerfiltret och kolla om det är några räkor där i eller har dom redan dött om så är fallet?
    Räkbiten


  • Idanajad
    • May 2005
    • 465

    #2
    Grattis till de nya små räkliven!
    Såvitt jag minns hittade Sonja levande räkbebbar i sitt innerfilter, så ta dig en titt. På samma gång kan du ju passa på att räksäkra ditt filter tex med en nylonstrumpa.
    Peccator est aquarifex

    Kommentar

    • Annaica
      • February 2006
      • 1177

      #3
      Ska jag bara ta och trä en nylonstrumpa över filtermaterialet då?
      Räkbiten


      Kommentar

      • Mamma Mia
        • December 2004
        • 2504

        #4
        Du drar strumpan över ALLT som finns i vattnet av pumpen (oj vilken konstig mening det blev ) annars traskar de in i minsta lilla hål eller springa...
        Always look at the bright side of life

        Kommentar

        • Sonja
          • October 2003
          • 7357

          #5
          Ursprungligen postat av Idanajad
          Grattis till de nya små räkliven!
          Såvitt jag minns hittade Sonja levande räkbebbar i sitt innerfilter, så ta dig en titt. På samma gång kan du ju passa på att räksäkra ditt filter tex med en nylonstrumpa.
          Jadå det stämmer. Det hände tom i två olika filter. Fluval 1+ och Fluval 3. I den gamla trean så kunde dom inte komma in till själva impellern utan knallade omkring inne i filterbehållaren ovanpå filterpatronen.
          I den nyare typen 1+ så hade jag räksäkrat nertill över gälarna men dom slank tydligen in igenom en mikroskopisk springa mellan elsladden och pumphuvudet. Alla räkor jag hittade levde. Jag kunde inte se några döda alls, men visst kan några ha gått åt och lösts upp.
          Alltid nyfiken!
          Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

          Kommentar

          • Drabant
            • March 2006
            • 26

            #6
            Hur stora är räkungarna när de "kläcks"? Jag har haft en CR som burit på rom ett tag nu, och nu kan jag inte se någon som bär på rom. Har en som är misstänkt lik den som bar på rommen, men nu utan rom då. Hur länge är en dvärgräka "gravid"?
            Jag har lyckats se ett par ytterst små vita prickar som simmar och kryper på rötter och växter. De är så små så att jag inte kan urskilja vad de är för något, men på sättet de rör sig genom vattnet så skulle de kunna vara räkor. Är CR-ungar så här små? Jag kan omöjligen byta vatten utan att riskera får med sådana här.

            Har också fortfarande filtret igång, kan det vara alternativ att slå av det helt?

            Kommentar

            • Birgitta W
              • October 2005
              • 2764

              #7
              Ursprungligen postat av Mamma Mia
              Du drar strumpan över ALLT som finns i vattnet av pumpen (oj vilken konstig mening det blev ) annars traskar de in i minsta lilla hål eller springa...
              Jag sätter fast strumpan med en gummisnodd högst upp. Tycker inte dom ska kunna krypa under den...!
              Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

              Min zoon :
              http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

              Kommentar

              • Sonja
                • October 2003
                • 7357

                #8
                Ursprungligen postat av Drabant
                Hur stora är räkungarna när de "kläcks"? Jag har haft en CR som burit på rom ett tag nu, och nu kan jag inte se någon som bär på rom. Har en som är misstänkt lik den som bar på rommen, men nu utan rom då. Hur länge är en dvärgräka "gravid"?
                Jag har lyckats se ett par ytterst små vita prickar som simmar och kryper på rötter och växter. De är så små så att jag inte kan urskilja vad de är för något, men på sättet de rör sig genom vattnet så skulle de kunna vara räkor. Är CR-ungar så här små? Jag kan omöjligen byta vatten utan att riskera får med sådana här.

                Har också fortfarande filtret igång, kan det vara alternativ att slå av det helt?
                Crystal red går med rommen i fyra veckor innan den kläcks. Då är ynglen ca 2-3 mm och ser ut som små, små räkor fast med något större huvud och ögon i förhållande till sin stjärt om man jämför med en vuxen.
                Ynglen är lite bleka precis i början. men rätt snart så ser dom lika randiga ut som de vuxna.

                Det är stor risk att dom redan är inne i filtret. Öppna det försiktigt i en vit hink eller bunka med lite rent vatten från akvariet och titta efter noga. Ser du levande yngel så föreslår jag att du häller ner vattnet från bunken/hinken i akvariet och sen räkyngelsäkrar filtret med en nylonstrumpa, eller ev kör utan men med flera små vattenbyten tätare än förut.
                Alltid nyfiken!
                Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                Kommentar

                Arbetssätt...