Har någon någonsin lyckats med musslor ??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nocturna
    • November 2005
    • 344

    Har någon någonsin lyckats med musslor ??

    Läste igenom trådarna om musslor så slog det mig...

    Har någon lyckats ha musslor i ett vanligt akvarium utan att de dött pga svält ?? annars ere ju ganska elakt av zoohandlarna att förse oss med musslor om det e 99.99999% säkert att de kommer dö ?
    http://www.amphibia.se

    Jo jag har faktiskt guppys... med
  • Raven
    • February 2005
    • 15385

    #2
    det går men är rätt svårt.

    benämndes dom "dammusslor" ?
    så kallar iallafall min lokala zooaffär musslor och är för dammar och inte akvarier.
    LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
    Faktatråd Om AkvarieVatten
    Växtakvaristernas Paradis

    Kommentar

    • Erik...
      • May 2006
      • 1459

      #3
      Ursprungligen postat av Nocturna
      Läste igenom trådarna om musslor så slog det mig...

      Har någon lyckats ha musslor i ett vanligt akvarium utan att de dött pga svält ?? annars ere ju ganska elakt av zoohandlarna att förse oss med musslor om det e 99.99999% säkert att de kommer dö ?
      Som jag sagt, jag har varit i hobbyn länge, jag har inte hört om någon som fått sötvattens-mussla/or att överleva i akvarium mer än högst ett par månader förutom jag själv.

      Elakt av zoohandlarna mot vem? Visst de har självklart ett ansvar, har inte konsumenten ett ansvar att ta reda på vad ett djur behöver innan de skaffar det? Vad jag tycker är värre är när musslor säljs för damm av sådana arter vars larver parasiterar på fiskar. Inte bra huh?

      Helt klart ett av mina favritämnen att diskutera vem har ansvaret för vad? Självklart ska man inte sälja djur som man själv inte har en aning om hur man får att överleva, där finns första problemet, sen ska man inte köpa djur som man inte har en aning om hur man får att överleva.

      Kommentar

      • Nocturna
        • November 2005
        • 344

        #4
        Ursprungligen postat av Erik...
        Som jag sagt, jag har varit i hobbyn länge, jag har inte hört om någon som fått sötvattens-mussla/or att överleva i akvarium mer än högst ett par månader förutom jag själv.

        Elakt av zoohandlarna mot vem? Visst de har självklart ett ansvar, har inte konsumenten ett ansvar att ta reda på vad ett djur behöver innan de skaffar det? Vad jag tycker är värre är när musslor säljs för damm av sådana arter vars larver parasiterar på fiskar. Inte bra huh?

        Helt klart ett av mina favritämnen att diskutera vem har ansvaret för vad? Självklart ska man inte sälja djur som man själv inte har en aning om hur man får att överleva, där finns första problemet, sen ska man inte köpa djur som man inte har en aning om hur man får att överleva.
        ja det är sannerligen ett evighetsämne att diskutera självklart är det ju svårt att komma fram till ett svar men jag måste nog påstå att just i det här fallet
        så bör nog handlarna informera väldigtväl att det är ett extremt svårhanterat djur
        http://www.amphibia.se

        Jo jag har faktiskt guppys... med

        Kommentar

        • Erik...
          • May 2006
          • 1459

          #5
          Ursprungligen postat av Raven
          det går men är rätt svårt.

          benämndes dom "dammusslor" ?
          så kallar iallafall min lokala zooaffär musslor och är för dammar och inte akvarier.
          Jag tror Nocturna mer är ute efter fenomenet i största allmänhet, att sälja djur som med största sannolikhet kommer att dö, eftersom handlarna inte informerar om skötselkraven, och det pga att dom själva inte känner till dom.

          Tittar man i butiker dör dom inte nitiskt städar undan skalen/liken brukar det ganska snart ligga tomma skal där.

          Dammusslor kanske inte är så bra att hålla med fisk, iaf inte fler än en eftersom deras larver parasiterar på fiskgälar.

          Kommentar

          Arbetssätt...