Körsbär som transfererar sig?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mamma Mia
    • December 2004
    • 2504

    Körsbär som transfererar sig?

    Som jag kanske nämnt tidigare, så lyckades en körsbärsräka lifta när jag flyttade lite flytväxter mellan karen. För att den inte skulle känna sig ensam, håvade jag upp en till och stjälpte ner i karet. I går kväll, när jag satt och tittade på firrarna där, upptäckte jag inte två, utan FYRA körsbärsräkor. Nu vet jag att jag inte flyttat NÅGOT mellan karen på flera veckor???!!! Dessa körsbär sätter myror i huvudet på mig... hur går det till? Någon mer än jag, Sonja och - Lenmar tror jag det var - som råkat ut för detta?

    ps. det var små, icke könsmogna körsbär från början.... så jag tror inte att det är ungar från de första två...
    Always look at the bright side of life
  • Erik...
    • May 2006
    • 1459

    #2
    Kan det inte bara vara så enkelt att dom extra kom med från början och att du inte upptäckt dom förans nu, dom kan ju vara ganska bra på att gömma sig...

    Kommentar

    • Nitra98
      • June 2005
      • 1987

      #3
      Det måste ju vara fler som har liftat utan att du sett dem? Eller så har de hört talas om hur spännande det andra karet är och gör långa vandringar över på nätterna!
      Min zoon

      Kommentar

      • Mamma Mia
        • December 2004
        • 2504

        #4
        Ja det är ju inte så långt att gå - de behöver bara korsa soffan
        Always look at the bright side of life

        Kommentar

        • Lenmar
          • February 2004
          • 6154

          #5
          Ursprungligen postat av Mamma Mia
          Ja det är ju inte så långt att gå - de behöver bara korsa soffan
          Det visade sig att två honor och en hane hade liftat... från köksbänken, via hallen, genom vardagsrummet och in i vårt sovrum..... Detta utan att vi använt samma hävertar, inte kramat ut nåt filtermaterial, inte flyttat några växter rötter eller stenar.... Det enda återstående alternativet är att den bytt hävert när dessa vilat i samma hink.... Känns helt osannolikt för hävertarna hade nån centimeter med vatten och lite sumpiga gamla växter som skulle slängas -från ett helt annat akvarium- och fick väl stå i typ två dagar innan den stora användes till 240:an. Nu är det så att bägge honorna (pårymmentanterna) i 240:an väntar smått oxå. Den ena såg jag häromdagen när hon tryckte till och släppte av några millimeterstora räkslynglar... . Nä-e man kan ju inte säga att det är tråkigt med räkor!!!
          Goa hälsningar, Maria Min hemsida
          Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

          Kommentar

          • Erik...
            • May 2006
            • 1459

            #6
            Ursprungligen postat av Lenmar
            Det visade sig att två honor och en hane hade liftat... från köksbänken, via hallen, genom vardagsrummet och in i vårt sovrum..... Detta utan att vi använt samma hävertar, inte kramat ut nåt filtermaterial, inte flyttat några växter rötter eller stenar.... Det enda återstående alternativet är att den bytt hävert när dessa vilat i samma hink.... Känns helt osannolikt för hävertarna hade nån centimeter med vatten och lite sumpiga gamla växter som skulle slängas -från ett helt annat akvarium- och fick väl stå i typ två dagar innan den stora användes till 240:an. Nu är det så att bägge honorna (pårymmentanterna) i 240:an väntar smått oxå. Den ena såg jag häromdagen när hon tryckte till och släppte av några millimeterstora räkslynglar... . Nä-e man kan ju inte säga att det är tråkigt med räkor!!!

            Så där hade jag med mina praktbarber, så fort man lät någon bytta, hink eller akvarium stå med vatten i dök det upp praktbarber däri utan att jag kunde komma ihåg att behållaren haft någon som helt kontakt med de vuxna praktbarberna.

            Kommentar

            • Sonja
              • October 2003
              • 7357

              #7
              Jättekul att räkor är så poppis. Jag kan studera dom hur mycket som helst. Mina rymmarräkor har nog liftat då jag gjort vattenbyten. Jag vet inte riktigt hur, men det är enda möjligheten. Inte sjutton springer dom omkring ovanför vattnet i alla fall... tror jag Däremot kan dom hoppa/sprätta iväg rätt bra.
              Alltid nyfiken!
              Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

              Kommentar

              • Mamma Mia
                • December 2004
                • 2504

                #8
                Igår bytte jag vatten i alla karen och rensade växter... får se var det dyker upp räkor denna gång! För säkerhets skull hällde jag allt gammalt vatten i badkaret och kollade noga att inget levde däri - förutom några snäckor som jag plockade upp...
                Always look at the bright side of life

                Kommentar

                • Sonja
                  • October 2003
                  • 7357

                  #9
                  Rymmarräkor

                  Ursprungligen postat av Mamma Mia
                  Igår bytte jag vatten i alla karen och rensade växter... får se var det dyker upp räkor denna gång! För säkerhets skull hällde jag allt gammalt vatten i badkaret och kollade noga att inget levde däri - förutom några snäckor som jag plockade upp...
                  I badkaret Det här med allt räkpyssel räkfolket håller på med för att måna om sina räkor blir ju bara bättre och bättre Jag har bara trätt på en nylonstrumpa ovanpå filtermattebiten som är sil på slangen som jag använder vid vattenbyten. Nylonstrumpan sitter ordentligt fast med små buntband. Men det går sälkert att lifta runt ändå om man är en liten äventyrslysen räka
                  Alltid nyfiken!
                  Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                  Kommentar

                  Arbetssätt...