Botten till amano och ampullaria?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hans.Lindaker
    • April 2006
    • 1837

    #16
    Ursprungligen postat av Nitra98
    "Vattenytan" gissarjag, och "mat som är mjuk nog".

    Ja, det är fryst broccoli.
    aaah du har nog rätt.. Dom är ju ganska logiska norrmännen ändå
    Då blir det att springa iväg och köpa lite broccoli och ev squash.. den måste man kunna frysa in va? och tina upp inför matning..

    /Hans
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1056291

    Kommentar

    • Nitra98
      • June 2005
      • 1987

      #17
      Ursprungligen postat av battalionP
      aaah du har nog rätt.. Dom är ju ganska logiska norrmännen ändå
      Då blir det att springa iväg och köpa lite broccoli och ev squash.. den måste man kunna frysa in va? och tina upp inför matning..

      /Hans
      Jag brukar skära squashen i skivor och dela så jag får "halvmånar", sedan fryser jag in. När det är dags att mata så slänger jag bara i de frysta bitarna, de tinar fort och då brukar de sjunka. Broccolin slänger jag också i fryst, samma sak där. Jag brukar gå en kvällsrunda när akvariena släcks och lägga i grönsaker och/eller räkmix till snäckor och malar, 2-3 ggr i veckan.
      I övrigt brukar jag ge extra mycket flingfoder i det kar där jag har många snäckor, men då brukar jag som sagt hålla en nypa under vatten så det blir blött och sjunker.
      Min zoon

      Kommentar

      • Hans.Lindaker
        • April 2006
        • 1837

        #18
        Ursprungligen postat av Nitra98
        Jag brukar skära squashen i skivor och dela så jag får "halvmånar", sedan fryser jag in. När det är dags att mata så slänger jag bara i de frysta bitarna, de tinar fort och då brukar de sjunka. Broccolin slänger jag också i fryst, samma sak där. Jag brukar gå en kvällsrunda när akvariena släcks och lägga i grönsaker och/eller räkmix till snäckor och malar, 2-3 ggr i veckan.
        I övrigt brukar jag ge extra mycket flingfoder i det kar där jag har många snäckor, men då brukar jag som sagt hålla en nypa under vatten så det blir blött och sjunker.
        Hittade ingen squash men köpte zuccini i stället å det går nog lika bra, det funkar ju med malar...
        Får se om den flytande kommer ner nångång och om den som är nere vill äta. Ska testa å lägga den alldeles framför å se vad som händer, hoppas på det bästa!

        Har sniglar bra luktsinne?

        /Hans
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1056291

        Kommentar

        • _stiffe_
          • March 2006
          • 520

          #19
          mina brukar flyta om kring men det är när dom varit uppe och tagit luft eller när dom lagt ägg
          A.agassazii, "L187", klippräka, Neocaridina denticulata sinensis, Neocaridina cf. zhangjiajiensis, Labidochromis caeruleus, Kakusa yngel
          Skåne biotiop, + sebrafisk..

          Kommentar

          • Nitra98
            • June 2005
            • 1987

            #20
            Squash och zucchini är samma sak...
            Jag TROR att de har bra luktsinne, för mina kommer alltid "springandes" när jag lägger i något gott!
            Min zoon

            Kommentar

            • Hans.Lindaker
              • April 2006
              • 1837

              #21
              Ursprungligen postat av Nitra98
              Squash och zucchini är samma sak...
              Jag TROR att de har bra luktsinne, för mina kommer alltid "springandes" när jag lägger i något gott!
              hoppsan! där ser man jaja man lär sig något nytt varje dag..
              Då köpte jag ju rätt sort ändå!

              Tack för all hjälp! nu är det bara att hoppas att mina oxå springer till maten när den dimper ner!!

              /Hans
              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1056291

              Kommentar

              • Nitra98
                • June 2005
                • 1987

                #22
                Lycka till med dina snäckor, själv älskar jag mina, tycker de är så mysiga!
                Min zoon

                Kommentar

                • Hans.Lindaker
                  • April 2006
                  • 1837

                  #23
                  hehe nitra.. Har absolut inget med saken att göra men såg just att vi är från borlänge båda två

                  Jo den korta tid jag haft med mina (den tid dom varit ute) verkar dom hur sköna som helst
                  http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1056291

                  Kommentar

                  • Nitra98
                    • June 2005
                    • 1987

                    #24
                    Men jösses, det lade jag inte ens märke till! Då hade du kunnat få snäckor av mig istället för att köpa, jag har sådär 200 stycken...!
                    Min zoon

                    Kommentar

                    • Hans.Lindaker
                      • April 2006
                      • 1837

                      #25
                      Ursprungligen postat av Nitra98
                      Men jösses, det lade jag inte ens märke till! Då hade du kunnat få snäckor av mig istället för att köpa, jag har sådär 200 stycken...!
                      bra att veta om jag skulle behöva flera nångång!
                      Är dom så lättförökade?

                      Du har inga amano du vill bli av med? går i tankarna att skaffa fler..

                      /Hans
                      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1056291

                      Kommentar

                      • Nitra98
                        • June 2005
                        • 1987

                        #26
                        Tyvärr, jag har visserligen 5 st amanos, men jag älskar dem också! Får körsbärsräkor också nästa vecka!
                        Min zoon

                        Kommentar

                        • Hans.Lindaker
                          • April 2006
                          • 1837

                          #27
                          Jo amanosen har snabbt blivit en favorit i mitt lilla kar så roligt att se dom när dom hoppar runt. Har 4 men ser tyvärr bara 3, den fjärde ligger och gömmer sig hela dagarna Tänkte skaffa fler så den kanske känner sig tryggare, plus att dom är roliga att titta på
                          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1056291

                          Kommentar

                          • Hans.Lindaker
                            • April 2006
                            • 1837

                            #28
                            hmm nu har det hänt något väldigt konstigt!!
                            I går kväll gick en av snäckorna omkring och var helt som vanligt, den andra låg på sidan och verkade inte kunna komma upp.. Stack ner handen och hjälpte stackarn upp. I morse hade han ramlat igen. Den andra hade börjat gräva en grop i sanden. Tänkte inte mer på det men när vi kom hem från jobbet så är den som ramlade död och den som grävde är helt nergrävd i sin grop. Man ser bara pyttelite av skalet?????
                            Varför gräver den??? är detta normalt??????

                            Väldigt tacksam för svar!!!

                            /Hans
                            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1056291

                            Kommentar

                            • Nitra98
                              • June 2005
                              • 1987

                              #29
                              Att de gräver ner sig är tydligen helt normalt, så gör mina också och jag la själv ut samma fråga när jag såg det första gången!
                              Min zoon

                              Kommentar

                              • Hans.Lindaker
                                • April 2006
                                • 1837

                                #30
                                Skönt att höra!! Tänkte om det var nåt fel eftersom den andra dog

                                Nu i morse så hade den grävt upp sig igen! klarar den sig ensam eller behöver dom vara två?

                                /Hans
                                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1056291

                                Kommentar

                                Arbetssätt...