Äppelsniglar dog!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Madguppy
    • April 2006
    • 177

    Äppelsniglar dog!

    mina två nyinköpta äppersniglar som jag hade placerat i yngelkaret (10l) ruttnade och dog efter en vecka. stanken är oförglömligt !!! det luktade riktigt illa... fick diska och rengöra hela akvariet o allt och fortfarande stinker det lite.

    har inte fattat varför de har dött, vattnet måste ha blivit förgiftad av ngn anledning misstänker jag. jag stängde av filtret då jag läste att de gillar stilla vatten det måste ha varit därför med kombination av förlitet kar, det är svårt att hålla bra biologisk balans i en litet 10liters kar, snäckorna behövde minst 20liter. jag får skylla mig själv, men det jag undrar är hur man kan upptäcka att snäckorna är döda innan de ruttnar!? Det är väldigt svårt...
  • Mamma Mia
    • December 2004
    • 2504

    #2
    De svalt nog ihjäl. Väldigt få zooaffärer fattar att de måste matas, så när man tar hem dem är de redan halvdöda... jag matar mina med algtabletter och förvälld squash. Jag förväller en hel squash i bitar som jag sen fryser ner... enkelt att pilla loss en fryst bit nån gång i veckan o ge dem!

    Och - som du själv säger - tror inte två äppelsniglar klarar sig i ett 10liters...
    Always look at the bright side of life

    Kommentar

    • Madguppy
      • April 2006
      • 177

      #3
      slängde faktist in en algtablett och en gurkskiva, men de va inte ett dugg intresserade...

      Kommentar

      • Erik...
        • May 2006
        • 1459

        #4
        Äppelsniglar dör tyvärr ibland, exakt vad det beror på i varje enskilt fall kan vara svårt att spekulera i, men i det här fallet låter det som kopparförgiftning, kan det vara så att du använder vatten från varmvattenkranen när du byter vatten?

        Jag har har aldrig haft några problem med "skumma dödsfall" hos äppelsnäckor, men då använder jag bara vatten från kallvattenkranen när jag byter vatten.

        Så om du vill försöka igen så rekommenderar jag ett väl ingått akvarium med gott om växter, rimliga vattenbyten (10-25%) med vatten enbart från kallvattenskranen, spola gärna en liten stund innan du tar vattnet, du kan ju låta vattnet stå i plastdunk ett tag om du är orolig för temperatursänkningen.

        Äppelsnäckor ligger ofta och vilar eller vad man ska kalla det, många tror då att de är döda, men vad man kan göra då är att plocka upp dem, om de är döda eller mår mindre bra är "locket" lite på glänt, då kan man dra lite försiktigt i locket, om de inte är döda eller i princip döda kommer de att försöka stänga locket, om locket bara fjädrar tillbaka ungefär till sitt ursprungliga läge är risken stor att det är kört, om dom inte har börjat lukta illa kan man prova att byta lite vatten och vänta några timmar innan man kollar igen, stänger dom inte locket då kan man nog kallt utgå ifrån att det är kört.

        Att hålla två äppelsniglar i tio liter vatten är inget problem i sig för vattenkvaliten alls, om du har växter i burken.

        Angående cirkulaton så mår inte snäckorna illa av det, så länge det hålls på rimlig nivå, bara det att de inte lika gärna breder ut sina fantastiska antenner lika mycket om det är kraftig cirkulation. Sen har äppelsnäckor inte samma behov av arteficiell syresättning av vattnet dels på grund av att de kan andas luft, och dels för att de gärna äter upp eventuell hinna som ofta uppstår på vattenytan som bromsar gasutbytet. Du kan lugnt kopla in filtret i igen och rikta utblåset in mot ett hörn eller liknande så att största delen av akvariet får mycket klen cirkulation, det är bara bra.

        Jag har haft 4 vuxna äppelsnäckor i 10 liter vatten, problemet var att de förökade sig så extremt fort, de ska ju upp i en eller ett par centimeter innan man kan sälja dem, så man måste flytta ungarna så snart man kan om man inte tar bort äggsamlingarna.

        Kommentar

        • Danne_K
          • February 2005
          • 1034

          #5
          är lite fundersam min går inte alls med växter har försökt med bland annat valensior men dom biter av dom vid rötterna så alla blad flyter runt upp i ytan.. sen så algerna i akvriet bryr dom sig inte ett skit om... gör era äppeksnäckor på samma vis?

          Kommentar

          • Mamma Mia
            • December 2004
            • 2504

            #6
            Nämen? Något sånt har ingen av mina snäckor gjort? Är du säker på att det är de som gör det, ingen fisk? Jag har snäckor och vallisnerior i tre olika kar, inget liknande har hänt...
            Always look at the bright side of life

            Kommentar

            • Danne_K
              • February 2005
              • 1034

              #7
              okej. nädå de är dom som gör de ja har suttit å kollat.. när jag satt å kollade var de en av dom stora som gjorde det (ca 7cm över skalet)

              Kommentar

              • Erik...
                • May 2006
                • 1459

                #8
                Jag utgår ifrån att man syftar på Pomacea bridgesii om amn skriver äppelsnäckor eftersom den arten utgör mer än 90% procent av de äppelsnäckor som säljs i sveríge, många av de andra arterna äter växter.

                Skulle vara bra intressant att få veta vad du har fått tag på Danne, och hur/vart, har du möjlighet att fixa bilder? Misstänker att du har Pomacea canaliculata, om du vill kan du kolla www.applesnail.net om det stämmer. Har haft funderingar på att importera bland annat just den arten, men det har inte blivit av.

                Kommentar

                • Danne_K
                  • February 2005
                  • 1034

                  #9
                  ursäkta har helt missat ditt inlägg... dom är köpta av akvarieteknik här har du några bilder http://www.zoonen.com/perzoonen/gall...574&gid=619917 tror nästan att du har rätt i att de är Pomacea canaliculata
                  Senast redigerad av Danne_K; 27 June 2006, 12:37.

                  Kommentar

                  • Erik...
                    • May 2006
                    • 1459

                    #10
                    Ursprungligen postat av Danne_K
                    ursäkta har helt missat ditt inlägg... dom är köpta av akvarieteknik här har du några bilder http://www.zoonen.com/perzoonen/gall...574&gid=619917 tror nästan att du har rätt i att de är Pomacea canaliculata
                    Då finns dom i handeln i Sverige iaf, för det råder inget större tvivel om att det är canaliculata på dina bilder. Fram till nyligen tydligen är det bridgesii som har funnits att få tag på i sverige, och den äter inte levande friska växter och är därför mycket bättre allround-snäcka än canaliculatan, bridgesii har jag redan och odlar.

                    Tack för informationen och tydliga bilderna!

                    Kommentar

                    • Danne_K
                      • February 2005
                      • 1034

                      #11
                      var så lite. är jag som ska tacka för hjälpen att identifiera dom. vet inte riktigt hur länge jag har haft dom. skulle tippa på att jag har haft dom ca 4månader eller nå sånt...

                      Kommentar

                      • Madguppy
                        • April 2006
                        • 177

                        #12
                        Tackar Erik!!!

                        Kommentar

                        Arbetssätt...