crystal red

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Eve___
    • April 2006
    • 24

    crystal red

    Hej!
    efter att ha letat efter crystal red-räkor i en evighet har jag äntligen hittat en djuraffär som ska få in dem! jag tänkte ha dem i mitt 40-liters, och jag vill verkligen inte riskera att de blir fiskmat.. så jag undrar om det går bra att ha dem tillsammans med dvärggurami, rödmunstetror, platy och en kuhliål?
  • Tropfrog
    • October 2002
    • 8078

    #2
    Räkna med att fiskarna äter allt som går in i deras mun. Vuxna räkor är nog inga bekymmer men ynglena lär försvinna efterhand om du inte har väldigt gott om växter och gömställen.

    Att koppa in långsamt och när ljuset är släckt ökar schansen att de klarar sig
    MVH
    Magnus
    min zoon

    Kommentar

    • Eve___
      • April 2006
      • 24

      #3
      okej.. jag har en grotta räcker det?
      vad menas med koppla in långsamt?

      Kommentar

      • Annaica
        • February 2006
        • 1177

        #4
        " Om du inte ska ha din fisk i karantän så måste du ”koppa” i den.
        Själva inkopplingen kan göras på olika sätt, men syftet är att sakta vänja den nya fisken vid temperatur och vattenvärden i dammen. Låt påsen med fisken flyta omkring i dammen eller i akvariet.
        Tiden är beroende av hur stor temperaturskillnaden är. Det är svårare för fisken att gå från varmt vatten till kallt. Ta aldrig en fisk som gått inomhus i "varmt" vatten till en damm med kallt vatten.
        När temperaturen är densamma i påse och damm kan du börja koppa över vatten. Ta lite i taget och fortsätt under 1 till 2 timmar. Släpp sedan ut fisken i dammen utan att vattnet följer med.
        Om man vill vara mer försiktig när man inte sätter en ny fisk i karantän, brukar vi rekommendera ett bad i 2 % saltlösning, för att bli kvitt ev. parasiter och bakterier, som kunnat föröka sig snabbt i transportpåsen. Lägg i en syresten och låt fisken gå i badet max 10 minuter. Om den lägger sig på sida "före full tid" - ta upp den.
        Om du känner dig osäker hur du ska göra, kontakta klubben så får du hjälp."

        Så gör man det helt enkelt långsamt ^^ Häll i vatten från akvariet i påsen lite åt gången i många omgångar.
        Räkbiten


        Kommentar

        • Sonja
          • October 2003
          • 7357

          #5
          Ursprungligen postat av Eve___
          Hej!
          efter att ha letat efter crystal red-räkor i en evighet har jag äntligen hittat en djuraffär som ska få in dem! jag tänkte ha dem i mitt 40-liters, och jag vill verkligen inte riskera att de blir fiskmat.. så jag undrar om det går bra att ha dem tillsammans med dvärggurami, rödmunstetror, platy och en kuhliål?
          Kan du inte skaffa ett akvarium till som du bara har räkor i? Jag tycker att dom blir mycket livligare och orädda när det inte finns några fiender. Sen så ökar ju chansen att du får räkyngel också.
          Alltid nyfiken!
          Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

          Kommentar

          • ralp
            • October 2004
            • 639

            #6
            Håller med Sonja. Speciellt eftersom du äntligen ha hittad de nu. Antingen blir de mat eller så är de tvungen att gömma sig hela tiden... Så vad är poängen då?

            Hejhopp. Ralp
            110 Liter > Microrasbora sp. galaxy; Neocaridina sp. "Red Cherry"; Trichopsis pumilus;
            Vittina semiconica; Neripteron auriculata
            18 Liter > Carinotetraodon travancoricus
            16 Liter > Neocaridina sp. "Red Cherry"; Clithon corona

            Kommentar

            • Eve___
              • April 2006
              • 24

              #7
              jaha.. kanske får fixa ett till akvarium då.. hur stort måste det vara om jag bara ska ha räkor i det? och vad äter räkorna?

              Kommentar

              • Sonja
                • October 2003
                • 7357

                #8
                Mina minsta räkkar är på ca 25 liter. Det funkar ett tag, innan de börjar föröka sig Men sen har jag ett på 37, ett på 60 och ett på 120 liter och dom känns bättre. Då kan man inreda mer. Men det brukar stå att man bör ha 1 liter/räka om man kör med filtrering och 2 liter/räka ofiltrerat.
                Räkorna äter allt. Smått granulat, bottentabletter, flingfoder, olika frysmat som stor artemia och räkmix, men också levande foder som grindalsmask och nykläckt artemia. Dom ska äta lite alger också och noppar på filtermattor mm samt vänder grus. Jag använder mest 1 mm rådagrus med några nävar blandat grovt råda ovanpå. Jag tycker det ser naturligt ut.

                Hur gör ni andra som har räkor?
                Alltid nyfiken!
                Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                Kommentar

                • Eve___
                  • April 2006
                  • 24

                  #9
                  hm, okej..
                  men det blir så himla krångligt och dyrt att skaffa ett kar till. så jag tror att jag provar att ha dem i det med fiskar i, så får jag se hur de går.. om de blir väldrigt skrämda av fiskarna får jag väl köpa ett till akvarium..

                  Kommentar

                  • Sonja
                    • October 2003
                    • 7357

                    #10
                    Försök få tag i så stora räkor som möjligt då, och släpp ner dom efter att akvariet släckts så att räkorna hinner hitta gömställen i lugn och ro för nyfikna fiskar.
                    Alltid nyfiken!
                    Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                    Kommentar

                    • Eve___
                      • April 2006
                      • 24

                      #11
                      nu har jag köpt dem! det fick bli körsbärsräkor istället för crystal red. men nu har jag inte sett till dem på jättelänge! kommer de att komma fram mer när de har gjort sig lite hemmastadda eller? jag vet ju inte var jag ska släppa ner maten, när jag inte vet var de är..

                      Kommentar

                      • Nizztos
                        • March 2006
                        • 86

                        #12
                        Ursprungligen postat av Eve___
                        nu har jag köpt dem! det fick bli körsbärsräkor istället för crystal red. men nu har jag inte sett till dem på jättelänge! kommer de att komma fram mer när de har gjort sig lite hemmastadda eller? jag vet ju inte var jag ska släppa ner maten, när jag inte vet var de är..
                        Jag stoppade in 7 körsbär i ett 400l.
                        I detta akvarie finns även det som står i min signatur (sorgmantel är min största fisk). En rot, en del sten (grottor) och ganska mycket växter.

                        Jag såg dem första dagen, sedan var de borta.

                        Jag insåg dock att åtminstone inte alla strykit med. Någon gång emmelanåt såg jag en eller kanske till och med två.

                        Nu (1.5 månad senare) har de förökat sig. Det finns minst 2 kullar av småräkor. I och med att de blivit fler så ser jag dem betydligt oftare. Kan nu alltid hitta en räka om jag letar en stund. Antar att de blir betydligt mindre blyga om det är fler.

                        Med den takt de verkar förökar sig så räknar jag med att alltid kunna se ett flertal inom kort.
                        Rio 400l
                        Sällskapsakvarium: Neontetra, Sorgmanteltetra, Ancistrus, Körsbärsräkor, Dvärggurami samt Endlers.

                        Kommentar

                        • Sonja
                          • October 2003
                          • 7357

                          #13
                          Precis så är det. Dom är skyggare i början när dom är få. Ju längre du haft dom och ju fler dom blir ju mer kommer du att se av dom. Maten hittar dom var den än ligger, bara det blir lite kvar åt dom så inte fiskarna äter upp allt. Du kan ju släppa ner en liten bit bottentablett någonstans långt bak, där dom säker håller till nu i början. Sen kan du spana efter dom med hjälp av ficklampa när det är mörkt i alvariet, och rummet.
                          Alltid nyfiken!
                          Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                          Kommentar

                          • Eurydike
                            • September 2004
                            • 931

                            #14
                            Är imponerad av hur snabbt de hittar mat. Den hinner knappt landa förrän minst 3 räkor redan sitter på vad det nu är. Sedan samsas vuxna, baron och mal och maten. Kan sitta 30 räkor på en matbit på samma gång...då rätt små förstås. Lite roligt att titta på.

                            Kommentar

                            • Sonja
                              • October 2003
                              • 7357

                              #15
                              Ja och så kivas de om maten och bär iväg stora bitar för att ha för sig själva
                              Alltid nyfiken!
                              Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                              Kommentar

                              Arbetssätt...