Tillökning :)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nizztos
    • March 2006
    • 86

    Tillökning :)

    Räkorna i mitt kar var de första som bjöd på tillökning

    Detta är lite extra kul för jag har nästan undrat om de försvunnit. Köpte 7 körsbär för någon månad sedan och dessa har i princip aldrig synts till sedan dag 1. Någon enstaka gång har jag sett en eller två, så jag vetat att åtminstone någon överlevt. Idag såg jag till min stora förvåning en liten stackare. Först trodde jag att jag såg en som aldrig vuxit till sig, men sedan såg jag ytterligare ett par stycken som var ännu mindre. Måste dock haft dem en tid då de nog är i trakten av 5-8 mm i längd.

    Hade tänkt köpa några fler för att se om de skulle bli lite mindre blyga, men jag tror jag avvaktar lite med det nu.

    Efter detta långdragna utlägg har jag dock en fråga.

    Inavel? Hur fungerar sådant med räkor (och akvariefisk i allmänhet). Bör jag ändå skaffa lite "nytt blod", eller funkar det med ett par generationer innan man måste förnya sig? Har ju dessutom ingen aning om de sju jag skaffade från början har samma föräldrar eller inte.

    Sedan får man ju se om dessa överlever någon längre tid. Jag har dem ju ihop med annan fisk, så risken finns ju att några blir mat innan de vuxit till sig lite.
    Rio 400l
    Sällskapsakvarium: Neontetra, Sorgmanteltetra, Ancistrus, Körsbärsräkor, Dvärggurami samt Endlers.
  • Raven
    • February 2005
    • 15385

    #2
    är ju inte fel att få in lite färskt blod då och då men det tar rätt många generationer innan dom blir för inavlade.
    LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
    Faktatråd Om AkvarieVatten
    Växtakvaristernas Paradis

    Kommentar

    • Nizztos
      • March 2006
      • 86

      #3
      Ursprungligen postat av Raven
      är ju inte fel att få in lite färskt blod då och då men det tar rätt många generationer innan dom blir för inavlade.
      Tackar, då behöver jag ju inte oroa mig ännu
      Rio 400l
      Sällskapsakvarium: Neontetra, Sorgmanteltetra, Ancistrus, Körsbärsräkor, Dvärggurami samt Endlers.

      Kommentar

      Arbetssätt...