Musslor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Patrik Steen
    • May 2006
    • 8464

    Musslor

    Vad är det för mussla jag har fångat...Mörkare med vit större fläck fångad i en damm som man fiskar öring i,tänkte ha den i karet för att få bort botten skräp ??
    Mvh.Patrik
  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

    #2
    Frågan är om en kallvattensmussla passar så bra i ett uppvärmt akvarium även om jag själv testade det hela på 1960-talet. Dessutom plöjer en frisk mussla om rejält i bottenmaterialet (åtminstone under natten) så en del växter är nog i fara. Sedan är det väl så att musslor livnär sej på växtplankton vilket förmodligen inte är tillräckliga i ett normalt akvarium försåvitt du inte har en rejäl algblomning.
    Killies is a lifetime passion

    Kommentar

    • Patrik Steen
      • May 2006
      • 8464

      #3
      Algblommning har jag inte,men kiselalger den är en kallvattenmussla jag läste att den filtrerade vattnet genom munnen om man kan utala sig så,det var därför jag skulle testa det
      Mvh.Patrik

      Kommentar

      • erikthur
        • March 2004
        • 9953

        #4
        Min rekommendation är emot.
        Om jag förstått det rätt är det en sen svältdöd som blir följden.
        Killies is a lifetime passion

        Kommentar

        • Raven
          • February 2005
          • 15385

          #5
          får allt hålla med Erikthur, gjord en del research förra året om dammussla och konstatera att iallafall den inte går att ha i akvarie med större framgång.

          sen är det även inte alltid sålätt att se om dom dött och dom kan förorena vattnet rätt rejält när dom ruttnar.
          Senast redigerad av Raven; 01 June 2006, 01:15.
          LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
          Faktatråd Om AkvarieVatten
          Växtakvaristernas Paradis

          Kommentar

          • Patrik Steen
            • May 2006
            • 8464

            #6
            Kanske är rätt så dumt ändå
            Mvh.Patrik

            Kommentar

            • Tenkare
              • May 2005
              • 2519

              #7
              Såg sötvattensmusslor i en akvarieaffär på ett köpcentrum igår, verkade häftigt. men efter att ha läst här så är man inte sugen längre.
              Neca eos omnes, deus suos agnoscet


              Min zon Min Tenkare

              Kommentar

              • Patrik Steen
                • May 2006
                • 8464

                #8
                Ursprungligen postat av Tenkare
                Såg sötvattensmusslor i en akvarieaffär på ett köpcentrum igår, verkade häftigt. men efter att ha läst här så är man inte sugen längre.
                Jag tog bort dem efter nån dag vågade inte ha dem i det stora karet jag lade dem i det andre karet där det går en clarias mal.Efter nån vecka så var hela vattnet fullt med gul aktig gele kanske så dem parar sig,kastade ut dem i dammen som jag har på tomten
                Mvh.Patrik

                Kommentar

                • Erik...
                  • May 2006
                  • 1459

                  #9
                  I princip alla musslor svälter ihjäl i vanliga akvarier om de inte hinner dö av syrebrist först. Man kan mata musslor genom några gånger i veckan stoppa dem i en behållare med svävalger, men man undrar om det är värt besväret. Jag vet ingen förutom mig själv som lyckats hålla liv i en mussla mer än ett par månader i akvarium. Svenska musslar har ofta iglar och annat icke önskvärt på sig. Dessutom är har vissa arter ett larvstadium som parasiterar på fiskar, så de är inte lämpliga för damm även om de ofta säljs för det och de flesta svenska arter har för höga syrekrev och blir för stora för akvarium.

                  Den enda musselarten jag känner till som man kan samla i svensk natur som har en chans att överleva i akvarium är zebramusslan - Dreissena polymorpha en google-sökning på den så får man snabbt argument för att inte hålla den också.

                  Jag har en Corbicula fluminea sen ca ett halvår, jag köpte 6 st, de andra dog nästan omgående, antar att de var för nergångna för att flyttas. Inte särskilt spännande djur, jag kollar till den nån gång i månaden för att se att den lever. Även Corbicula fluminea svälter lätt ihjäl i vanliga akvarier, i butiken där köpte mina dog dom på ett par veckor.

                  Kommentar

                  • Patrik Steen
                    • May 2006
                    • 8464

                    #10
                    Ursprungligen postat av Erik...
                    I princip alla musslor svälter ihjäl i vanliga akvarier om de inte hinner dö av syrebrist först. Man kan mata musslor genom några gånger i veckan stoppa dem i en behållare med svävalger, men man undrar om det är värt besväret. Jag vet ingen förutom mig själv som lyckats hålla liv i en mussla mer än ett par månader i akvarium. Svenska musslar har ofta iglar och annat icke önskvärt på sig. Dessutom är har vissa arter ett larvstadium som parasiterar på fiskar, så de är inte lämpliga för damm även om de ofta säljs för det och de flesta svenska arter har för höga syrekrev och blir för stora för akvarium.

                    Den enda musselarten jag känner till som man kan samla i svensk natur som har en chans att överleva i akvarium är zebramusslan - Dreissena polymorpha en google-sökning på den så får man snabbt argument för att inte hålla den också.

                    Jag har en Corbicula fluminea sen ca ett halvår, jag köpte 6 st, de andra dog nästan omgående, antar att de var för nergångna för att flyttas. Inte särskilt spännande djur, jag kollar till den nån gång i månaden för att se att den lever. Även Corbicula fluminea svälter lätt ihjäl i vanliga akvarier, i butiken där köpte mina dog dom på ett par veckor.
                    Har dem gjort någon skillnad i akvariet jag menar mindre alger.renare vatten m.m
                    Mvh.Patrik

                    Kommentar

                    • Erik...
                      • May 2006
                      • 1459

                      #11
                      Ursprungligen postat av stene
                      Har dem gjort någon skillnad i akvariet jag menar mindre alger.renare vatten m.m
                      De enda possitiva effekter de kan ha är att filtrera ut små organismer, och i viss mån "packa ihop" grummel till större klumpar så att man kan få lite klarare vatten, men musslan du hittade kan jag nästan garantera att den kommer att dö. Musslor äter inte skräp som ligger på botten, de filtrerar vattnet efter mycket små födopartiklar; svävalger, infusorier och liknade. Du får inte glömma att miljön i en öringdamm oftast skiljer sig mycket mot miljön i ett vanligt akvarium. När musslor dör ruttnar de mycket fort, ingen bra grej om en mussla ligger och ruttnar i akvariet.

                      Musslor är inte för nybörjare.

                      Kommentar

                      • Patrik Steen
                        • May 2006
                        • 8464

                        #12
                        Då var det ju bra att jag kastade ut dem i dammen
                        Mvh.Patrik

                        Kommentar

                        Arbetssätt...