Ermitkrabba

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gälarna
    • March 2006
    • 102

    Ermitkrabba

    Är det någon som vet om det finna ermitkrabbor som man kan ha i akvariet? Vet att det finns marina och terrestra, men finns det som går att ha i sötvatten med fiskar (med andra ord, finns det limniska ermitkrabbor)?

    /Gälarna
  • Gälarna
    • March 2006
    • 102

    #2
    Ingen som vet om det finns eremitkrabbor/kräftor för sötvatten?

    Kommentar

    • netweaver
      • May 2006
      • 486

      #3
      Det finns krabbor man kan ha i akvariet men skulle tippa på att dom när dom blivit tillräckligt stora kommer knipa en o annan fisk, såg nån blåa kommer dock inte ihåg vad dom hette sist jag var på Hornbach.
      \\
      Nybörjare varje dag jag vaknar

      Kommentar

      • Raven
        • February 2005
        • 15385

        #4
        dom enda kräftor man får ha i akvarie är svensk flodkräfta och signalkräfta.
        dom som finns i zoobutiker är förbjudna sen 3år.

        eremitkräfta tror jag inte är inräknad i förbudet.
        LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
        Faktatråd Om AkvarieVatten
        Växtakvaristernas Paradis

        Kommentar

        • Annaica
          • February 2006
          • 1177

          #5
          eremitkräftor är väl inte ens vattenlevande djur?
          Räkbiten


          Kommentar

          • Raven
            • February 2005
            • 15385

            #6
            finns väl både och
            LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
            Faktatråd Om AkvarieVatten
            Växtakvaristernas Paradis

            Kommentar

            • Annaica
              • February 2006
              • 1177

              #7
              Men har jag förstått rätt, får man inte ha eremitkräftor som husdjur?
              Räkbiten


              Kommentar

              • Raven
                • February 2005
                • 15385

                #8
                Eremitkräftor (Paguridae) är en familj av kräftdjur. De allra flesta lever i vatten, men några arter lever på land. Ett särdrag är att de har en mjuk och känslig bakkropp. För att denna ska skyddas från skada letar eremitkräftan upp ett snäckskal som den bär kring bakkroppen. När eremitkräftan växer blir skalet till slut för litet. Då måste den leta upp ett större skal.
                LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                Faktatråd Om AkvarieVatten
                Växtakvaristernas Paradis

                Kommentar

                • Annaica
                  • February 2006
                  • 1177

                  #9
                  men visst får man väl ha dom som husdjur?
                  Räkbiten


                  Kommentar

                  • Azur
                    • March 2003
                    • 12946

                    #10
                    Tror det är oklart. Tror allt som har med kräftdjur är oklart för tillfället. Tror regelverket som det ser ut nu är absurt och otestat.
                    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                    Kommentar

                    • SockerSara
                      • May 2005
                      • 74

                      #11
                      Jag har haft eremitkräftor för några år sedan.. men de hade bara en liten vattenpöl... är inte i behov av att simma... tror de flesta eremitkräftorna är landlevande djur.. De som finns i zooaffärerna går nog inte att droppa ner i ett akvarium utan landdel..
                      Sara & Thomas

                      Kommentar

                      • Erik...
                        • May 2006
                        • 1459

                        #12
                        Ursprungligen postat av Raven
                        dom enda kräftor man får ha i akvarie är svensk flodkräfta och signalkräfta.
                        dom som finns i zoobutiker är förbjudna sen 3år.

                        eremitkräfta tror jag inte är inräknad i förbudet.
                        Jag har sett att du skrivit detta förut, var har du fått det ifrån? Jag har letat lite efter information i ämnet, men inte hittat nånting om det. Skulle bli glad om du kunde visa var det står.

                        Generellt vad gäller andra djur är det just de svenska arterna man inte får hålla, även om signalkräftan inte egentligen är en svensk art. Och, generellt sett finns det väldigt få regler om hålladnet av ryggradslösa djur, dom regler som finns gäller i princip om det finns smitt-risker, eller de arter som verkligen riskerar att bli skadedjur.

                        Kommentar

                        • Erik...
                          • May 2006
                          • 1459

                          #13
                          Ursprungligen postat av Azur
                          Tror det är oklart. Tror allt som har med kräftdjur är oklart för tillfället. Tror regelverket som det ser ut nu är absurt och otestat.
                          Vems regelverk? Vilken myndighet? Vad har de för grund? Det brukar finnas nån tanke bakom de flesta regler våra kära myndigheter hittar på, om nu någon myndighet har låtit kräftdjursfobiker hitta på regler "för skojs skull" är det kanske dags att lobba lite för vår sak. Kärftdjur är en inte oviktig del av vår hobby, och kommer bara att öka.

                          Kommentar

                          • Raven
                            • February 2005
                            • 15385

                            #14
                            Ursprungligen postat av Erik...
                            Jag har sett att du skrivit detta förut, var har du fått det ifrån?
                            tja fiskeriverket naturvårdsverket och djurskyddsmyndigheten borde ju veta vad dom pratar om.
                            förbudet gäller även alla hummrar som lever i sötvatten.
                            LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                            Faktatråd Om AkvarieVatten
                            Växtakvaristernas Paradis

                            Kommentar

                            • Erik...
                              • May 2006
                              • 1459

                              #15
                              Ursprungligen postat av Raven
                              tja fiskeriverket naturvårdsverket och djurskyddsmyndigheten borde ju veta vad dom pratar om.
                              förbudet gäller även alla hummrar som lever i sötvatten.
                              Har alla dessa myndigheter förbud mot att hålla andra kräftor än flod och signalkräfta? Det är inte meningen att hacka på dig Raven, du brukar vara hjälpsam och ha god grund för det du skriver, men jag har verkligen försökt hitta det förbud du skriver om men jag kan inte.

                              Fiskeriverket och naturvårdsverket har verkligen ingenting att göra med vad du håller i akvarium så länge det inte är svenska arter, eller att du släpper ut dem i naturen, och då håller du dem inte i akvariet längre.

                              Djurskyddsmyndighetens hemsida har jag sökt på men hittar ingenting om kräftor eller kräftdjur, och deras uppgift är att se till att djur inte far illa, och dom skyddar på inget sätt ryggradslösa sällskapsdjur, iaf inte sist jag kollade.

                              Myndigheterna du nämner brukar visst veta vad de pratar om iaf för det mesta, kan du inte bara ange din källa, vart du har fått informationen?

                              Hummrar som lever i sötvatten dör ganska snart, ytterligare en sån där dålig översättning från ett dåligt handelsnamn som skapar förvirring, det som kallas hummer och lever i sötvatten är kräftor. Engelska ord och uttryck kan vara bra, men vi måste iaf fortfarande ha ett hum om vad vi pratar om.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...