räkor och kampfisk?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hans.Lindaker
    • April 2006
    • 1837

    #16
    Ja jag har amanos, körsbär är väl lite mindre va? Har bara en hane.
    Har inga bilder just nu på karet men det är väl inte så svårt att fixa Lägger in i kväll om jag kommer ihåg!

    /Hans
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1056291

    Kommentar

    • svea
      • February 2005
      • 2476

      #17
      Ja, det vore kul att se.
      Jo, de är ju mycket mindre, och en större risk att det blir mat.
      Ifs är mitt kar lite större, så de kanske kan gömma sej mer.
      Jag får chansa lite.

      Mina bilder
      Min zoon

      Kommentar

      • Hans.Lindaker
        • April 2006
        • 1837

        #18
        Jo har du gömställen så klarar dom sig nog, men då kan det ju å andra sidan leda till att du inte ser dom...
        Så har jag i mitt stora kar där jag har amano och scalarer. Räkorna lämnar aldrig sin grotta...

        Ska försöka fixa en bild.. glömde bort igår

        /Hans
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1056291

        Kommentar

        • svea
          • February 2005
          • 2476

          #19
          Jag ser mina Amanos, de är i samma kar som 2 skalarer. Men de är bra på att smyga omkring så att skalarerna inte märker nåt!

          Mina bilder
          Min zoon

          Kommentar

          • yllekanin
            • December 2006
            • 177

            #20
            Ursprungligen postat av battalionP
            Hallo!

            Jo det funkar alldeles utmärkt! Har en hona som är med ägg konstant. Dom går i ett lite större kar nu (30 liter) tillsammans med några neontetror, tre Ampullariasnäckor och deras ca 100 nyfödda bebisar och en zebrasnäcka. Vi har hittis bara haft två dödsfall på räksidan och de gjorde det smarta valet att klättra ur....

            Vi har inte haft några som helst problem, kampfisken bryr sig inte om dom alls!

            Berätta gärna hur det går för dig!

            /Hans
            Är du säker på att du har amano/japonica räkor?


            De kräver nämligen enligt zoopets artbeskrivning bräckvatten för att larverna skall utvecklas, och enligt akvariehandlaren som jag köpte mina ifrån krävs det även en hel del alger för att de skall överleva. Nu står det även i artbeskrivningen att fåtal fall rapporterats där det funkat med sötvatten, men det vore kul att se hur du lyckats. och om någon annan gjort det?
            Mvh Michael

            Kommentar

            • Nitra98
              • June 2005
              • 1987

              #21
              Ursprungligen postat av yllekanin
              Är du säker på att du har amano/japonica räkor?


              De kräver nämligen enligt zoopets artbeskrivning bräckvatten för att larverna skall utvecklas, och enligt akvariehandlaren som jag köpte mina ifrån krävs det även en hel del alger för att de skall överleva. Nu står det även i artbeskrivningen att fåtal fall rapporterats där det funkat med sötvatten, men det vore kul att se hur du lyckats. och om någon annan gjort det?
              Om det är de 100 nyfödda bebisarna du syftar på så handlar det nog om ampullaria, alltså snäckorna!
              Min zoon

              Kommentar

              • Hans.Lindaker
                • April 2006
                • 1837

                #22
                ja som nitra säger så är det snäckorna det handlar om

                /Hans
                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1056291

                Kommentar

                • tummen
                  • March 2005
                  • 5199

                  #23
                  Ursprungligen postat av battalionP
                  Har en till fråga
                  Hur går räkor ihop med ancistrus???
                  /Hans
                  Aldeles utmärkt! däremot skulle jag inte satsa på att ha dem med större fisk, för stor risk att dina 50-70:- räkor blir fiskmat, fisksällskap är möjligt om man håller extremt små fiskar ihop med räkorna, släkten som kan komma ifråga är Boraras och Microrasbora till exempel och en annan art jag har ihop med mina WP-räkor är Iratherina werneri, de verkar inte ens bry sig om räkynglen....
                  Thomas "tummen" Wallén

                  Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                  Kommentar

                  • Nitra98
                    • June 2005
                    • 1987

                    #24
                    Ursprungligen postat av tummen
                    Aldeles utmärkt! däremot skulle jag inte satsa på att ha dem med större fisk, för stor risk att dina 50-70:- räkor blir fiskmat,
                    Haha, det råkar jag veta att han INTE betalat för sina räkor...För jag vet vem han fått dem från... Och här går de nu med ancistrusar och det funkar utmärkt...
                    Min zoon

                    Kommentar

                    • tummen
                      • March 2005
                      • 5199

                      #25
                      Ursprungligen postat av Nitra98
                      Haha, det råkar jag veta att han INTE betalat för sina räkor...För jag vet vem han fått dem från... Och här går de nu med ancistrusar och det funkar utmärkt...
                      Ancistrus, ja, men inte kampfisk och andra större fiskar....jag sade förresten att Ancistrus skulle funka utmärkt....
                      Thomas "tummen" Wallén

                      Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                      Kommentar

                      • Nitra98
                        • June 2005
                        • 1987

                        #26
                        Ursprungligen postat av tummen
                        Ancistrus, ja, men inte kampfisk och andra större fiskar....jag sade förresten att Ancistrus skulle funka utmärkt....
                        Ja det vet jag att du sa, jag bara "dubbelbekräftar"!
                        Min zoon

                        Kommentar

                        • Hans.Lindaker
                          • April 2006
                          • 1837

                          #27
                          då kan jag taa om att jag har (tror jag) ett gäng med amano i mitt stora kar med scalarer och lite andra. Ancistrusarna har jag gett bort och skaffat ett gäng LDA25. Funkar bra tror jag, har inte sett amanosarna sen jag gjorde totalrenovering för ca 1.5 månad sen Hade inte sett till dom innan jag gjorde renoveringen heller på ca 2 månader men alla levde...

                          Och i mitt lilla 30 liter har jag nitras körsbärsräkor tillsammans med några guppy, funkar bra!

                          /Hans
                          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1056291

                          Kommentar

                          Arbetssätt...