Lösning på räkproblem

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Didido
    • March 2006
    • 41

    Lösning på räkproblem

    Jag har jagat räkor med färg nu i en halv evighet... Så idag hittade jag äntligen dem! *jippie* Red crystal.

    Men nu till mitt problem... De var så små, kanske ½ cm. Efter att ha pratat med expediten så kom vi fram till att de små hängde rätt löst i vårt akvarium där fiskar och amanosen kan käka upp dem. Och man slänger ju inte i de stackars räkorna heller och "chansar" på att de klarar sig. Ett yngelkar skulle kunna vara en lösning men då vårt akvarium bara är på 30 liter så tar ju karet upp en hel del plats.
    Så har ni några idéer på hur jag ska lösa detta? Skulle sååå gärna vilja ha lite fler räkor!
    Jag fick en idé i bilen hem. Att ha en "guldfiskskål" med dem i tills dess att de växt till sig, syretabletter finns ju och det är rätt varmt i lägenheten. Eller det går inte alls? Hon i affären sa att räkor växer långsamt, stämmer det? Våra amanos bara rusade iväg.
    Eftersom det verkar svårt att hitta räkor (utom amano) här så kan man ju inte chansa på att de stannar så pass länge i affären att de hinner växa till sig (dessutom hade alla räkor nästan försvunnit redan).
    ~ Jag är inte bara dum, jag är blond också ~
  • Eurydike
    • September 2004
    • 931

    #2
    Vad har du för fiskar i akvariet? De Amano, Körsbärsräkor jag har haft har växt rekordsnabbt. Borde väl inte skilja sig så mycket från CR.
    Amanoräkerna äter inte andra räkor. Men hungriga stora fiskar kan ju göra det.

    Kommentar

    • Drabant
      • March 2006
      • 26

      #3
      Räkorna vill väl ha en hel del växter, så om du har nog med växter så borde väl syret de producerar räcka åt räkorna.

      Kommentar

      • Didido
        • March 2006
        • 41

        #4
        Vi har platy, neontetra, pansarmal och algätare... Och två amanos.
        ~ Jag är inte bara dum, jag är blond också ~

        Kommentar

        • Raven
          • February 2005
          • 15385

          #5
          finns små bottenfilter som drivs av luftpump som du bör ha.
          varken växter eller räker gillar stillastående vatten.

          syreproduktionen från växter i stillastående vatten torde va mycket låg
          LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
          Faktatråd Om AkvarieVatten
          Växtakvaristernas Paradis

          Kommentar

          • Didido
            • March 2006
            • 41

            #6
            Så det går inte alls att ha de små räkorna i akvariet förrän de växt till sig? Har inte så mycket växter, två små.
            ~ Jag är inte bara dum, jag är blond också ~

            Kommentar

            • Eurydike
              • September 2004
              • 931

              #7
              Platy brukar ju vara väldigt hungriga och får de in räkorna i munnen så lär de äta upp dem.

              Kommentar

              • Raven
                • February 2005
                • 15385

                #8
                Ursprungligen postat av Eurydike
                Platy brukar ju vara väldigt hungriga och får de in räkorna i munnen så lär de äta upp dem.
                har haft platy med körsbär och aldrig sett den käka räkyngel och aldrig märkt att de försvunnit nån men har också en del växter där ynglena kan gömma sej.
                LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                Faktatråd Om AkvarieVatten
                Växtakvaristernas Paradis

                Kommentar

                • morphriz
                  • October 2005
                  • 875

                  #9
                  Mina snälla gulliga platysar, 3 stora yngel var det, som aldrig gjort någon annan än alger ont fick ryck för ett par veckor sen och käkade upp allt de fick in i munnen. Den slang ner små sniglar, ett 20tal dagsgammla black molly yngel och totalt c:a 15cm ampullaria antenner. Devil in sheeps clothing helt enkelt
                  --
                  #define QUESTION ((bb) || !(bb))
                  - Shakespeare.

                  Kommentar

                  • ralp
                    • October 2004
                    • 639

                    #10
                    Ursprungligen postat av Didido
                    Jag har jagat räkor med färg nu i en halv evighet... Så idag hittade jag äntligen dem! *jippie* Red crystal.
                    Då skall du i egentligen ha de i ett artakvarium. De (och därmed även du) kommer trivas bäst med det.

                    Ett yngelkar skulle kunna vara en lösning men då vårt akvarium bara är på 30 liter så tar ju karet upp en hel del plats.
                    Så har ni några idéer på hur jag ska lösa detta? Skulle sååå gärna vilja ha lite fler räkor!
                    Jag hänger inte riktigt med. Är det yngelkaret eller "huvud"karet som är på 30 liter? Hursomhelst tycker jag att ett seperat artakvarium är den bästa lösningen. Karet behöver inte vara stort - bara det är inte mindre än 12 liter.

                    Jag fick en idé i bilen hem. Att ha en "guldfiskskål" med dem i tills dess att de växt till sig, syretabletter finns ju och det är rätt varmt i lägenheten. Eller det går inte alls?
                    "Funkar en guldfiskskål?" tråd

                    Hon i affären sa att räkor växer långsamt, stämmer det? Våra amanos bara rusade iväg.
                    Allt är relativt. Långsamt - jamfört med vad? Jamfört med mina ancistrusyngel tycker jag att mina räkor växer väldig fort.

                    Eftersom det verkar svårt att hitta räkor (utom amano) här så kan man ju inte chansa på att de stannar så pass länge i affären att de hinner växa till sig (dessutom hade alla räkor nästan försvunnit redan).
                    Återigen: Artakvarium. Jag tror inte att du behöver får panik. Butiker är intresserad av att sälja. Räkor har äntligen blivit poppis i Sverige med. Det finns goda marginaler att tjäna på. De kommer inte ta slut för evigt. Räkor är känsligare än fiskar. Ta tid på dig och startar karet långt innan du släpper i räkorna.

                    Välkommen i räkträsket
                    110 Liter > Microrasbora sp. galaxy; Neocaridina sp. "Red Cherry"; Trichopsis pumilus;
                    Vittina semiconica; Neripteron auriculata
                    18 Liter > Carinotetraodon travancoricus
                    16 Liter > Neocaridina sp. "Red Cherry"; Clithon corona

                    Kommentar

                    • Vandal
                      • January 2006
                      • 1655

                      #11
                      jag hade köpt en "petbox" och haft dem i tills de växt till sig lite... och syretabletter hade jag undvikit, bättre att lägga en 100lapp till och få en billig luftpump med billifilter... sen har man ju ett bra karantän/yngelakvarium när räkorna vuxit till sig...
                      over and out /Petter
                      Techno, Akvarier, Sneakers och Fulöl

                      http://saltvattenvandal.blogspot.com/

                      Kommentar

                      • Didido
                        • March 2006
                        • 41

                        #12
                        Tack för alla tips! Jag har verkligen gått ner mig i räkträsket, amanosen är såna personligheter! Är total nybörjare när det kommer till allt som har med akvarier att göra. Naiv som jag är köpte jag ett 30-liters akvarium för någon månad sedan, men redan nu vill jag ha mer och större... Man är ju rätt begränsad i sitt val av djur när man bara har 30-liter. Funderar på att efter sommaren fixa ett större akvarium och sen ha 30-litern till räkor och kanske ett par små fiskar... Fast efter sommaren är en lång tid när man vill ha nuuuu!
                        ~ Jag är inte bara dum, jag är blond också ~

                        Kommentar

                        • Raven
                          • February 2005
                          • 15385

                          #13
                          Didido, 30liter duger rätt bra till en bunt dvärgräkor typ körsbör och ett par tre fyra stycken endlers guppy.
                          LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                          Faktatråd Om AkvarieVatten
                          Växtakvaristernas Paradis

                          Kommentar

                          • kessie
                            • February 2006
                            • 37

                            #14
                            Ett tips: loppmarknad! köpte ett extra akvarium i helgen, 100 l med diverse underliga tillbehör för 50 kr...! helt ok. /lena

                            Kommentar

                            Arbetssätt...