aggresiva "filterräkor"?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • SeanChai
    • May 2005
    • 498

    aggresiva "filterräkor"?

    Hejsan!

    tänkte bara fråga er som har sk filterräkor, är era aggresiva?

    vi har en filterräka tillsammans med smårasborer, nyckehålsciklider, segelfenspleco samt några småancistrusar. rasborerna och ancistrusarna ger inte mycket väsen ifrån sig och brukar inte vara runt filterräkan men cikliderna och plecon "råkar" då och då träffa på räkan.

    räkan är ca 8cm och våran pleco är ca 20cm, om plecon råkar simma fram till räkar så spärrar han ut sina fångsarmar så plecon får vända. våra nyckelhål som är fullvuxna har inte ens chanse mot räkan, räkan gör tom utfall mot dom. simmar dom för nära så hoppar han helt enkelt mot dom samt "boxar" med sina fångstarmar.

    är det någon annan som har samma erfarenhet från filterräkor? nu är det ju inte så att han gör någon skada men våran förra räka satt bara still hela tiden och blev även tuggad på från cikliderna.

    // SeanChai
    Min Zon

  • Eurydike
    • September 2004
    • 931

    #2
    Mina är helt fredliga. Men din kanske känner sig hotad an den stora plecon och då skulle nog jag också försöka se skräckinjagande ut om jag var filtrerarräka som liksom inte har något att försvara sig med.

    Kommentar

    • Rambo
      • February 2004
      • 672

      #3
      Den stora filterräka (gabbon?) jag hadde för nått år sedan använde första benparet efter fångst armarna (som hadde en ganska elak tagg i änden) för att hålla fiskar den inte tyckte om på avstånd. Gibbicepsen fick inte komma i närheten av den för då slog den först i gruset och sedan på malen för att köra bort den men min betydligt mindre snöbollspleco kunde i princip köra på den utan att den reagerade nämvärt.
      575l Åleds
      80l JAD
      Tiffany - perser/norskskogskatt
      Lizton - renrasig Bengal

      Kommentar

      • Raven
        • February 2005
        • 15385

        #4
        min atya gabonesis backar om nån fisk blir för närgående.
        LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
        Faktatråd Om AkvarieVatten
        Växtakvaristernas Paradis

        Kommentar

        • kardon
          • December 2006
          • 67

          #5
          Jag har en filterräka som inte gillar när fiskarna är nära... han boxar dom med fångstarmarna...

          Tror inte fiskarna tar nån skada av det... hoppas iaf inte det... inget dödsfall än så länge!

          Kommentar

          Arbetssätt...