Sötvattens musslan dog..!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • decimus
    • November 2005
    • 243

Sötvattens musslan dog..!

hej,,
    har köpt en sötvattens mussla.. och efter 7 dar så dör den. varför.?

e den känslig mot ngt? snabba skillnader i tempen, kan de på verka dom?

e de ngn som har info om dom så är jag mkt kunskaps törstig!

mvh
    decimus

ps. detta räknas la som "skal djur" va? ds
  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

När jag diskuterade frågan om sötvattensmusslor för något år sedan eller så påpekade en del då att de musslor man kunde köpa i affärerna oftast var i princip utsvultna och därmed i mycket dålig kondition.
    En riktigt frisk mussla ligger till exempel inte still utan kör omkring i akvariet.
    Killies is a lifetime passion

Kommentar

• decimus
      • November 2005
      • 243

Ursprungligen postat av erikthur
      När jag diskuterade frågan om sötvattensmusslor för något år sedan eller så påpekade en del då att de musslor man kunde köpa i affärerna oftast var i princip utsvultna och därmed i mycket dålig kondition.
      En riktigt frisk mussla ligger till exempel inte still utan kör omkring i akvariet.
      jaha ok.. denna låg stilla i6 dar sen nu så har den öppnat sig rejält och jag förmodar att den dör.. för den sluter sig inte nä räkorna stör den eller jag tar på den... scuk... bort kastade 70 spänn..

hur brö man göra för att ha en "frisk" mussla då?

//decimus

Kommentar

• NiXoN
        • December 2003
        • 2068

Man bör även notera att flera inte kunnat mata sina muslor ordentligt och att dom oftast dör pga svält.

Kommentar

• decimus
          • November 2005
          • 243

det är därför jag undrar här, om mankunde få lite sånn info, mata? hur matar man en mussla, villken temp skall den ha osv.. fyll mig med info.!

mvh
          decimus

Kommentar

• NiXoN
            • December 2003
            • 2068

Jag försökte med naupligen eller nåt sånt för artemia som jag fick tips om, gav dock inget resultat.
            Dom röjer något enormt i burken på nattetid, så det går inte att ha växter med dom.
            Tempen skulle ligga kring 26 men jag är inte helt hundra på att det stämmer.

Kommentar

• Danne_K
              • February 2005
              • 1034

tror när den här tråden va upp för nått årsen att någon nämde svävar alger

Kommentar

• MagicFingers
                • November 2003
                • 3136

ha den i sumpen där gör den mest nytta (har du ingen sump, köp ingen mussla)
                Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

Nunc Est Bibendum

Kommentar

• decimus
                  • November 2005
                  • 243

jag har ingen sump.. men men nu har man testat detta iaf. =)

Kommentar

• Raven
                    • February 2005
                    • 15385

spirulinapulver fick jag tips om när ja kollade på dammussla.
                    LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                    Faktatråd Om AkvarieVatten
                    Växtakvaristernas Paradis

Kommentar

• Azur
                      • March 2003
                      • 12946

Musslor äter uteslutande växtplankton (och möjligen lite bakterier & lösta ämnen). Spirulinapulver kanske kan funka, liksom växtplanktonersättning, men annars behöver man ett stort akvarium där det finns hyfsat med växtplankton åt dem - annars svälter de ihjäl.
                      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

Kommentar

• decimus
                        • November 2005
                        • 243

så det räcker inte att man har massor av växter, eller vad e växt plankton? e de som rester av växter?

spirulina pulver, funkar det om man text fin smular flingfoder??

Kommentar

• morphriz
                          • October 2005
                          • 875

Kolla in http://www.sjwilson.net/reef/, klicka på navigation och sen på "phytoplankton culture".

Nanochlopsis som han använder går att odla i sötvatten och är precis sånn mat som musslorna vill ha. Väldigt viktigt dock! Nanochloropsis överlever i sötvatten men finns inte här i Svergie. Om man matar med sötvattens aklimatiserad nc bör man försöka döda dem om man häller bort sitt byt vatten.
                          Eller bara vattna blommorna med vattnet.
                          --
                          #define QUESTION ((bb) || !(bb))
                          - Shakespeare.

Kommentar

• morphriz
                            • October 2005
                            • 875

Ursprungligen postat av decimus
                            så det räcker inte att man har massor av växter, eller vad e växt plankton? e de som rester av växter?
                            Växtplankton är små organismer som lever i vatten. De är fotoaktiva och har klorophyl så de, precis som växter, konverterar CO2+Ljus -> socker+O2.

Ursprungligen postat av decimus
                            spirulina pulver, funkar det om man text fin smular flingfoder??
                            Jag vet inte exakt hur musslor fungerar men problemet är att musslorna inte vill äta "gegg" och partiklar. De vill äta växtplankton. De fångar naturligtvis en massa gegg oxå men den spottar de ut. De kanske kan överleva på spirulina pulver eller nermalda flingor men jag tror inte att de får nått bra liv dock. Spirulina är f.ö. en cyanobakterie, så den passar nog musslan. Men pulver och friflytande bakterier är olika saker.
                            --
                            #define QUESTION ((bb) || !(bb))
                            - Shakespeare.

Kommentar

Arbetssätt...