Har visst blivit med kräfta!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • maria81
    • April 2006
    • 6

    Har visst blivit med kräfta!

    Kom hem från jobbet å upptäckte att en kräfta flyttat in i 500-liters karet! Behöver lite info! Vad e det för typ? Han e väldigt färglad... lite blå, lite röd, lite vit och hemskt sur! Någon som vet vad det kan tänkas vara och vad den tänker pyssla med i mitt kar? Inte äta mal hoppas jag...
  • svea
    • February 2005
    • 2476

    #2
    Flyttat in? Har du fler kräftor knallandes omkring i huset kanske!!?? HUU!

    Mina bilder
    Min zoon

    Kommentar

    • Birgitta W
      • October 2005
      • 2764

      #3
      Bäst att täppa till alla hål i karet så det inte drabbar mig också!!!
      Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

      Min zoon :
      http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

      Kommentar

      • andreassofus
        • November 2005
        • 5643

        #4
        har han bara flyttat in?? var kommer han ifrån kan man ju undra
        Mvh Andreas
        min zoon
        msn adress

        Kommentar

        • cerul
          • February 2006
          • 463

          #5
          Den stackars kräftan kanske var hemlös
          Jag tycker att den ska heta heikki
          Kräftan Heikki försökte ta sig in här oxå men min hummer satte stopp
          Fördelen med att vara klok är att
          man kan spela dum Motsatsen är betydligt svårare

          Kommentar

          • cerul
            • February 2006
            • 463

            #6
            Om det nu kan va samma kräfta
            Har kanske tagit tåget till Uppsala.
            Skojar bara Var kommer den ifrån? Du måste skoja
            Fördelen med att vara klok är att
            man kan spela dum Motsatsen är betydligt svårare

            Kommentar

            • Danne_K
              • February 2005
              • 1034

              #7
              Ursprungligen postat av maria81
              Kom hem från jobbet å upptäckte att en kräfta flyttat in i 500-liters karet! Behöver lite info! Vad e det för typ? Han e väldigt färglad... lite blå, lite röd, lite vit och hemskt sur! Någon som vet vad det kan tänkas vara och vad den tänker pyssla med i mitt kar? Inte äta mal hoppas jag...
              vet nu inte riktigt vad det är för kräfta men om det är en sån som jag tänker på så kan nog dina fiskar leva lite farligt särskilt på nätterna... beroende nu på vad det är för mala kanske är tvärt om att de är kräftan som lever farligt.. är du säker på att de är en kräfta å inte en hummer?

              Kommentar

              • andreassofus
                • November 2005
                • 5643

                #8
                hehe ja förstår inte riktigt.. de kan väl inte bara komma in en kräfta eller hummer in i ett akvarium vart skulle den komma ifrån menar ni?
                Mvh Andreas
                min zoon
                msn adress

                Kommentar

                • C.Ciklid
                  • February 2005
                  • 12055

                  #9
                  Är det en sådan här "Blå hummer" http://zoopet.com/bilder/showphoto.p...ze=big&cat=574 eller en "Red Claw" http://zoopet.com/bilder/showphoto.p...ze=big&cat=574 så lever inte dina malar och fiskar länge till. Framförallt malarna! Dessa säljs som hummrar men är eg. kräftor. Jag har haft båda sorterna och rekomenderar att inte ha dem med sina sällskapsfiskar. De gräver som bulldozrar och växterna blir smul eller flyter vid ytan. Vill man ha dessa, så ha dem i ett eget kar. Dessa sorter blir allt mellan 12-17cm. Hanarna har en röd/orange rand på klona.

                  //Camilla
                  Senast redigerad av C.Ciklid; 25 April 2006, 12:55.
                  De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

                  Kommentar

                  • Danne_K
                    • February 2005
                    • 1034

                    #10
                    hmm gick in så bra att se på bilderna.. visst int är dom så snälla mot varandra heller?

                    Kommentar

                    • Birgitta W
                      • October 2005
                      • 2764

                      #11
                      maria81! Kan du inte tala om för oss hur kräftan råkade ta sig in i ditt mal-akvarium???

                      Så vi vet hur vi ska skydda våra kar från dessa (som det låter här!) fiskdödare!!!

                      Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

                      Min zoon :
                      http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

                      Kommentar

                      • maria81
                        • April 2006
                        • 6

                        #12
                        Har fått mig ett gott skratt om inte annat! För att vara korrekt så tror jag att min kära sambo hade ett ganska stort finger med i spelet! För att tala klarspråk så hjälpte han till med kräftans flyttlass hela vägen från akvariehandlaren! Han (sambon, inte kräftan!) påstår att kräftan inte alls kommer att äta upp någon annan fisk, utan att den är asätare. Kan jag sova gott om nätterna? Drömde inatt att jag hittade en halv skäggmunsmal! Och om kräftan nu är asätare, vad ska jag mata den med?

                        Kommentar

                        • Danne_K
                          • February 2005
                          • 1034

                          #13
                          den är asätare men tar även levande särskilt på natten när fiskarna sover... om det nu är en sån kräfta/hummer som jag tänker på...

                          Kommentar

                          • maria81
                            • April 2006
                            • 6

                            #14
                            Har just kollat lite på de arter Camilla tipsade om. Måste säga att av det lilla jag sett av kräftan, (den sitter under en rot o glor!) så påminner den om en red claw. Kanske lite ljusare i färgen... Måste försöka inspektera den lite...

                            Kommentar

                            • C.Ciklid
                              • February 2005
                              • 12055

                              #15
                              De är oftast ljusare innan den ömsar skal. Om det är en "red claw" äter den levande föda och as. Du kan ge den algpiller, urlakade räkstjärtar (älskade mina), mygglarver, flingfoder, ja så gott som all typ av mat äter den gladeligen. Men den är så gott som alltid hungrig! De växer rätt snabbt om de har plats. De vill ha grottor som de kan bo i, så rötter, stenar (se till att de står stadigt då de gräver) och annat som billdar en liten gömma är bra.

                              //Camilla
                              De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...