yngelfälla?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kessie
    • February 2006
    • 37

    yngelfälla?

    Finns det eller går det att konstruera en yngelfälla för räkyngel/larver?
    Har just nu 5 amanohonor (tror jag) med rom. Det vore intressant att prova på att föda upp ynglen, men det där med att fånga in och flytta honan blir bökigt och stressigt för alla inblandade... Tänkte därför att: larverna ska dras mot ljus - om man hade haft en typ yngelkasse hängande med en liten ljuskälla över, som de kunde ta sig in i underifrån... finns det eller kan någon uppfinnare här fundera ut hur jag kan bygga en?
  • NiXoN
    • December 2003
    • 2068

    #2
    Ursprungligen postat av kessie
    Finns det eller går det att konstruera en yngelfälla för räkyngel/larver?
    Har just nu 5 amanohonor (tror jag) med rom. Det vore intressant att prova på att föda upp ynglen, men det där med att fånga in och flytta honan blir bökigt och stressigt för alla inblandade... 54]
    Det är absolut enklast att fånga upp honan, du har med stor sannolikhet ihjäl larverna om du försöker flytta på dom.
    Azur har gjort en liten guide om hur man skall gå tillväga.

    Kommentar

    • kessie
      • February 2006
      • 37

      #3
      hellre en larv i håven än en räka på golvet...

      OK. Men... jobbar heltid, aktiv fritid, nu 5 av 8 rombärande och snart säkert 8/8 som de håller på... det blir ett fasligt jagande, och flyttande, och slabbande, och stress inte minst. Är mindre orolig för att mista några larver, mer orolig för mammorna. Hela projektet är ju vanskligt minst sagt. Gör jag ingenting lär ju fiskarna äta upp larverna eller så självdör de. Min enda chans är nog nån typ av automatisering... jag tänker för fullt.... /lena

      Kommentar

      • NiXoN
        • December 2003
        • 2068

        #4
        Du vet väl att du måste ha en viss salthalt i vattnet för att dom skall överleva?
        Och det är lättare att fixa i en separat burk, mindre risk för alla fiskar om man inte är riktigt 100 på vad man gör och har fiskar som tål de hela.

        Kommentar

        • kessie
          • February 2006
          • 37

          #5
          Jo, jag vet. Har läst Azurs artikel fram o tillbaka, och förstår att det blir ett stort projekt. Tänkte mig att det kunde vara enklare att fiska upp larverna i nån typ av yngelfälla för att flytta över dem till den salta barnkammaren direkt därifrån... Har faktiskt ingen lust att vispa runt och stressa upp räkorna och slöjstjärtsynglen som bor i akvariet. Tänkarmössan är fortfarande på....

          Kommentar

          • NiXoN
            • December 2003
            • 2068

            #6
            Inte för att vara neggativ men jag provde odla amano en gång, om du tror att det kommer att vara enkelt att fiska upp larverna så kommer du att bli besviken.
            Dom är riktigt grymt små och extremt svåra att se i ett inrett kar, jag hade mina i en burk utan sand med lite kolsten och jag såg endast ett par av en hel kull.
            Sen så är jag tveksam hurvida dom kommer att klara sig i burken utan salt från början.
            Och har du slöjstjärtsyngel så är det nog bara att glömma att nån skulle överleva tillräckligt länge för dig att hitta och fånga dom.

            Kommentar

            Arbetssätt...