Snäckor och flingfoder

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Idanajad
    • May 2005
    • 465

    Snäckor och flingfoder

    Jag tycker att det verkar finnas ett tydligt samband mellan hur ofta jag matar med flingfoder och hur många snäckor jag får i mina akvarier. När fiskarna och räkorna fått flingfoder (och de blir verkligen inte övermatade) sådär varannan dag exploderar snäckpopulationen. När jag matar med fryst och levande mat samt grönsaker är det bara ett fåtal snäckor, även om jag (som nu) matar ganska frikostigt. Jag har svårt att se någon orsak till varför snäckorna skulle gynnas så väldigt av flingfoder, men i mina akvarier verkar det vara så. Någon med liknande erfarenheter?
    Peccator est aquarifex
  • Raven
    • February 2005
    • 15385

    #2
    hos en del fiskar åker en del av flingfodret ut genom gällarna när det smulas sönder.

    en del fiskar tar en bit flingfoder tuggar spottar ut och fångar sen småbitarna och då hamnar mycket på botten.
    LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
    Faktatråd Om AkvarieVatten
    Växtakvaristernas Paradis

    Kommentar

    • DannyO
      • December 2005
      • 112

      #3
      Nu när du säger det så ja det stämmer. Hade fiskar innan i karet och då matade jag ganska friskt med flingfoder och jag hade otroligt många snäckor det blev minst 20 fler om dagen! såg så ut i alla fall. Nu har jag endast räkor i karet och matar med som du säger grönsaker och fryst mat dock ibland med flingfoder men ytterstlite och sällan. och nu har jag väldigt få snäckor eller i alla fall inte så mycket jag hade innan inte en chans..

      Så ja det finns ett samband. Väldigt intresant sådant!

      Kommentar

      Arbetssätt...